شکاف میان جریانهای سیاسی کُردی عراق

    کد خبر :318238

با وجود گذشت ۹ ماه از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان، جریان های سیاسی اقلیم موفق نشده اند اختلافات درونی خود را حل کنند بلکه بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق این شکاف بزرگتر هم شده است.

اختلافات داخلی و اعتراض هایی که برخی از جریان های کردی نسبت به رویکرد کلی دو حزب بزرگ اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان، راه را به روی ایجاد ائتلاف بسته است. به ویژه اینکه این چند دستگی بعد از برگزاری همه پرسی غیر قانونی جدایی اقلیم کردستان از عراق و هزینه هایی که بر این اقلیم وارد کرده، بیشتر شده است.

اخیرا ائتلاف دموکراسی و عدالت که ریاست آن را برهم صالح برعهده دارد اعلام کرده بود که در کنار احزاب «التغییر»، «جماعت اسلامی» و «اتحاد اسلامی» بنا دارد تا ائتلاف سیاسی معارضی را تشیکل دهد تا در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان به صورت متحد با اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان رقابت کنند.

ریبوار کریم سخنگوی ائتلاف دموکراسی و عدالت دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان را به تقلب در نتیجه انتخابات پارلمانی متهم کرده بود و اعلام کرده بود تا زمانی که نتایج بازشماری آراء انتخابات عراق مشخص نشود در هیچ ائتلافی با دو حزب بزرگ در پارلمان عراق مشارکت نخواهند کرد اما ممکن است چهار حزب معارض کُردی در داخل پارلمان عراق باهم ائتلافی تشکیل دهند.

کار به اینجا ختم نشده و این احزاب بنا دارند در انتخاب رئیس اقلیم کردستان که باید جانشین «مسعود بارزانی» شود، یک نامزد واحد را معرفی کنند تا با نامزدهای اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان رقابت کند.

«شوان رابر» یکی از اعضای حزب جماعت اسلامی کردستان معتقد است که احزاب کُردی در بغداد و زیر سقف پارلمان این کشور متحد نخواهند شد و تأکید کرد که دلیل اصلی این مسأله احتکار قدرت میان دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان است.

وی تأکید کرده که این دو حزب از سیاست های پیشین خود که با هدف تأمین اهداف دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان اجرا می شود، دست نخواهند کشید و از طرفی بدون اتحاد با دیگر جریان های سیاسی کُردی نمی توانند نماینده خواسته ها و مطالبات مردم اقلیم کردستان در پارلمان عراق باشند.

این شکاف نه تنها بر انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان که قرار است در ۳۰ آگوست پیش رو برگزار شود و انتخاب رئیس این اقلیم تأثیر گذار خواهد بود بلکه بر نقش کُردها در تشکیل دولت پیش روی عراق و انتخاب رئیس جمهور عراق هم اثر گذار خواهد بود.

روزنامه العربی الجدید اوایل هفته جاری در گزارشی اعلام کرده بود که هیأت آمریکایی بلندپایه ای قرار است به زودی به عراق سفر کند تا کُردها را راضی کند تصمیم نهایی خود در خصوص مشارکت در دولت پیش روی عراق و انتخا رئیس جمهور را بگیرند.

در همین راستا رسانه های اقلیم کردستان عراق دو روز پیش گزارش داده اند که «نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با یک هیأت آمریکایی دیدار کرده و این هیأت آمریکایی به توصیه «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی اوضاع اقلیم کردستان به این منطقه سفر کرده است.

«مارک گرین» مدیر سازمان توسعه بین المللی آمریکا و «داگلاس سلیمان» سفیر آمریکا در عراق و دو عضو کنگره این کشور و سرکنسول آمریکا در اربیل و چند مسئول دیگر آمریکایی در این هیأت حضور داشته اند و با وجود اینکه رسانه های اقلیم کردستان در خصوص ماهیت این دیدارها گزارش های مفصلی منتشر نکرده اند اما به نظر می رسد که این دیدار ارتباط مستقیمی با تصمیمات جریان های کُردی برای مشارکت در دولت پیش روی عراق خواهد داشت.

در همین راستا پایگاه بغداد تودی به نقل از منابع آگاه ادعا کرده است که به زودی توافقی میان جریان های سیاسی کُردی ایجاد خواهد شد که بر اساس آن کُرسی ریاست جمهوری عراق که بر اساس سهم بندی های موجود معمولا سهم اتحادیه میهنی کردستان بوده به حزب دموکرات کردستان واگذار شود و به این ترتیب «مسعود بارزانی» رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان که در جریان برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق شکست سیاسی سنگینی متحمل شده بود به عنوان رئیس جمهور عراق از سوی جریان های کُردی معرفی شود.

در مقابل نیز به احزاب کُردی معارض پست و جایگاه های مهم سیاسی در داخل اقلیم کردستان داده شود. این خبر در حالی منتشر شده که قرار است اعضای دفاتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات در اربیل برای بررسی ساز و کارهای موجود برای ارسال هیأتی مشترک به بغداد برای گفتگو با جریان های سیاسی عراقی تشکیل جلسه دهند.

اختلافات و مشکلات موجود در اقلیم کردستان ارتباط مستقیمی با سازو کاری دارد که آمریکا بعد از سقوط صدام برای تقسیم قدرت در عراق بنا نهاده است. این ساختار که بر اساس گرایش های قومی و مذهبی بنا شده است هرگز به تقسیم قدرت به دور از گرایش های مذهبی و قومیتی منجر نخواهد شد.

به دلیل همین شکافهاست که جریان های معارض تلاش خواهند کرد معادلات سیاسی موجود در اقلیم کردستان را برهم بزنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید