سخنگوی وزارت بهداشت :

دستورالعمل فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی ربطی به تحریم ها ندارد

    کد خبر :317742

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: دستورالعمل فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی موضوع جدیدی نیست و ربطی به تحریم ها ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در خصوص دستورالعمل فرآوری مجدد و ایمن وسایل پزشکی گفت: هیچ اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است و روال 20 ساله گذشته کشورهای غربی و سازنده تجهیزات پزشکی با قابلیت استفاده چندین باره است و در ایران نیز مشابه کشورهای پیشرفته، کماکان با استاندارد علمی ادامه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که این بخشنامه در واقع جمع بندی بخشنامه های جداگانه 20 ساله اخیر بوده که آخرین آنها در دی ماه 96 بوده است، تصریح کرد: بخشنامه اخیر ربطی به موضوع تحریم ها ندارد.

دکتر حریرچی یاد آور شد: انجمنهای علمی پزشکی با ارسال نامه های رسمی، درخواست صدور مجوز های جدید برای استفاده مجدد از این وسایل مطابق استاندارد علمی را داشته اند و بدون این بخشنامه ها هم جراحان و پزشکان برجسته ایرانی مطابق موازین علمی و درمانی و دستورالعملهای مربوط به کشورهای سازنده از این وسایل با ایمن سازی و استریل، استفاده مجدد می کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال تاکید کرد: با وجود این بخشنامه ها، هنوز استفاده مجدد از وسایل پزشکی در کشور ما نسبت به کشورهای غربی کمتر است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: پزشکان ایرانی و مدیران حوزه سلامت، کوچکترین مسامحه و کوتاهی در تامین سلامت مردم نکرده و نخواهند کرد.

براساس گزارش وبدا، سخنگوی وزارت بهداشت در پایان از رسانه ها خواست تحت تاثیر القائات بعضی رسانه های معاند و نیز جوسازی سودجویانه بعضی شرکتهای وارد کننده لوازم یکبار مصرف قرار نگیرند.

تنها، تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد، استریل می شوند

دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این باره گفت: استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد .

وی اضافه کرد: روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم شده است، تا جاییکه شرکت های بینابینی مانند شرکت های ثالثیه با هدف فرآوری مجدد وسایل پزشکی تاسیس شده و لوازم و تجهیزات پزشکی را استریل کرده یا اینکه اجزای تجهیزات پزشکی را باز و استریل می کنند و دوباره مورد مصرف قرار می دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این روش کاملا استاندارد بوده و مورد تایید کمیته های کنترل عفونت قرار دارد، گفت: بعضی از وسایلی که در جراحی های حساس چشم به کار می رود، یا وسایل بیهوشی و سایر جراحی ها، با روش فرآوری مجدد مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون هیچگونه مشکلی برای سلامت بیمار ایجاد نکرده است، چراکه این روش مرجع بین المللی دارد و و روشی نیست که مخصوص ایران باشد.

دکتر جان بابایی تاکید کرد: کشورهای اروپایی و امریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی در دنیا هستند نیز در بیمارستان ها از لوازم پزشکی که قابلیت استفاده مجدد دارد، بهره می برند و اینگونه نیست که فقط یکبار مصرف کنند، چراکه مقرون به صرفه نیست.

وی در پایان تاکید کرد: کالاهایی که قابلیت مصرف مجدد دارند، یک بار مصرف نبوده و قابلیت استفاده مجدد دارند، وزارت بهداشت لیستی از این وسایل را ابلاغ کرده است و وسایل خارج از لیست نباید به صورت دوباره مصرف شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید