معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خبر داد

اجرای حفاظت مشارکتی در ۱۲ میلیون هکتار منابع طبیعی

    کد خبر :317713

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای طرح حفاظت مشارکتی در ۱۲ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود منصور در جلسه هم اندیشی طرح توسعه حفاظت مشارکتی عرصه‌های منابع طبیعی در شیراز، گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی تحت پوشش قرار گرفته و قرار است این طرح در ۱۲ میلیون هکتار دیگر از عرصه‌های منابع طبیعی کشور اجرا شود.

او این طرح را از مهمترین پروژه‌های اولویت‌دار سازمان برشمرد و گفت: با اجرای این طرح سطح تخریب و تصرف در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور ۷۳ در صد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها اعتقاد دارد که اجرای طرح حفاظت مشارکتی، توانمندسازی جوامع محلی و جامعه عشایری از طریق ایجاد صنایع فرآوری و محصولات وابسته و جلوگیری از تخریب و تصرف و تامین معیشت و درآمدزایی از مراتع برای جنگل نشینان را به‌دنبال دارد.

منصور ضمن اشاره به همکاری مطلوب سازمان عشایری طی دو سال اخیر در اجرای این طرح، از ارائه بسته‌های ترویجی برای جلب مشارکت عشایر در این زمینه خبر داد و گفت: در اختیار قرار دادن تجهیزات استفاده از انرژی‌های نو در اجرای طرح‌های جنگل‌کاری و مرتعداری از قبیل جایگزینی سوخت در قالب توزیع آبگرمکن و تنور خورشیدی برای کاهش قطع درختان و استفاده از بوته و هیزم از اقدامات حمایتی است.

او استفاده از طرح‌های مرتعداری در طرح‌های حفاظت مشارکتی را ضروری دانست و گفت: این طرح منحصر به مجریان طرح‌های مرتعداری نیست و باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل جوامع محلی در این راستا بهره مند شد.

منصور توسعه صنعت بوم گردی، اکوتوریسم، گردشگری در اراضی ملی را از بزرگترین کارکردهای اقتصادی طرح‌های منابع طبیعی عنوان و اضافه کرد: بهره برداری صحیح و معقولانه منابع طبیعی رمز موفقیت بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای در سطح عرصه‌های منابع طبیعی است.

به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی فارس، مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز با بیان اینکه مهمترین سنگر حمایتی و حفاظتی از جنگل‌ها و مراتع مردم هستند، گفت: با تغییر نگاه حاکمیتی به دیدگاه مشارکتی می‌توان گام بهتری در حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور برداشت.

بهمن افراسیابی افزود: در راستای اجرای طرح حفاظت مشارکتی در عرصه های منابع طبیعی رویکرد دیدگاه مشارکتی بهترین گزینه در راستای احیاء عرصه ها و ضامن موفقیت بیش از پیش در امر حفاظت از منابع طبیعی است؛ مشارکت نکردن مردم افزایش سیر قهقرایی تخریب منابع طبیعی را به‌دنبال دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم در این همایش با اشاره به تعاملات بسیار خوب عشایر استان و استقبال بی نظیر آنان از طرح حفاظت مشارکتی در عرصه های طبیعی، گفت: با اجرای این طرح میزان تخریب و تصرف در اراضی ملی ۴۵ درصد و سطح آتش سوزی‌ها بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

مهرزاد بوستانی صدور ۲۴۵ فقره کارت مرتع بانی برای مجریان طرح‌های مرتعداری، انعقاد تفاهمنامه حفاظت مشارکتی با مرتعداران، ایجاد نوار سبز با گونه‌های جنگلی و بومی، اجرای یکهزار و ۴۲۱ فقره طرح مرتعداری در سطح سه میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی را از اقدامات اجرایی پروژه های حفاظت مشارکتی در استان عنوان کرد.

بوستانی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۳ درصد از طرح های مرتعداری مصوب استان تحت پوشش طرح حفاظت مشارکتی قرار گرفته است .

مدیر کل امور عشایر استان فارس نیز گفت: ۷۰ درصد از عرصه‌ی هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری مراتع طبیعی استان در اختیار جامعه عشایری فارس قرار دارد.

بهرامی گفت: عشایر استان حافظان و قرق بانان اصلی منابع طبیعی هستند و نقس بسزایی در حفاظت از مراتع استان دارند.

وی بر نقش حفاظت مشارکتی به عنوان موثرترین شیوه‌های حفاظتی در عرصه‌های مرتعی تاکید و اضافه کرد: اجرای بهتر این طرح در گرو عواملی چون توانمندسازی مرتعداران و جنگل نشینان عرصه‌های طبیعی و نیز بهره گیری از انرژی‌های نو و حمام‌های خورشیدی و کمک به ارتقاء معیشت مرتعداران است.

بهرامی اضافه کرد: با جدیت به دنبال استفاده از دانش بومی عشایردر حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی استان هستیم .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید