در جنگ یمن، زمان به ضرر ایران پیش می‌رود یا عربستان؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۷:۲۲
    کد خبر :317702

القدس العربی چاپ لندن در مطلبی به قلم نجاح محمد علي نوشت: ایران تمام ثقل خود را در مقابله ای افکنده است که وارد مهمترین فصلهای خود شده است؛ مقابله با ایالات متحده و برخی هم پیمانان عرب آن، از دروازه یمن. با این حال، محمد جواد ظریف از باز بودن باب مذاکره در صورت تحقق برخی شروط می گوید و این موضعگیری وی در واقع پاسخی بود به شروط وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در همین راستا، فرمانده سپاه پاسداران، محمد علی جعفری تصریح کرده است که با توجه به اینکه نیروهای یمنی ائتلاف عربی-غربی را در معرکه بندر الحدیده شکست دادند، یمن در لبه پیروزی قرار دارد.

در حالی که ائتلاف غربی عربی تلاش می کند جنگ یمن و بویژه استیلا بر حدیده را به بهانه قطع نفوذ ایران و رسیدن موشکهای ایرانی به حوثی ها توجیه کنند، جعفری با اشاره به گزارش اندیشکده ای وابسته به کنگره آمریکا در مورد اینکه ایران بزرگترین زرادخانه موشکی در منطقه را دارد، افزود: توان موشکی ما متکی بر ظرفیتهای علمی ماست و می توانیم برد موشکهایمان را تا دو هزار کیلومتر افزایش دهیم. اما در زمان حاضر چنین سیاستی نداریم.

در همین رابطه، رسانه های حامی ایران از جمله العالم، تحولات در ساحل غربی یمن را جنگ مرگ و زندگی و حدیده را کلید پیروزی یا شکست پس از سه سال جنگ دیوانه بار در یمن می دانند.

چرا الحدیده؟
از خلاصه صحبتها و اشاره های مسئولان ایرانی مشخص می شود که معرکه الحدیده نبردی اصلی برای تحمیل دیدگاه آن بر غرب و بویژه ایالات متحده است که سعی دارد این جنگ را به نحوی رهبری کند که موافق با خواسته سعودیها باشد و بتواند اوراقی که به ایران اجازه می دهد شریکی دائمی برای غرب در جریان حل بحرانها باشد را از آن بگیرد.

وزیر خارجه ایران پاسخ رسمی خود به شروط پمپئو را چند روز پس از درگیری معرکه الحدیده منتشر کرده و به نقش واشنگتن در دوران ترامپ و فشار آن بر ایران اشاره کرد، که سعی دارد این کشور را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کند.

می توان گفت تهران که با توجه به واقعیت تجربه و فصلهای جنگ طولانی در یمن معتقد است زمان به نفع عربستان و هم پیمانان آن پیش نمی رود، بر چگونگی حمایت از مقاومت مردمی و اعزام نیروهای بیشتری به جبهه های مختلف در یمن متمرکز هستند و تلاش می کنند نیروهای ائتلاف نتوانند در میدان یمن مستقر شوند.

از نظر روزنامه های ایرانی، واشنگتن و دولتهای غربی نمی توانند روی نبرد الحدیده حساب کنند؛ چرا که نیروهای ائتلاف می توانند در طول ساحل گسترش یابند، اما کوهها در نهایت در قبضه حوثی هاست که در آخرین خطاب تلویزیونی خود اعلام کردند ساحل غربی، باتلاق هلاکت و نابودی نیروهای متجاوز خواهد شد؛ این همان چیزی است که تهران به دنبال آن است و می تواند شکاف بزرگی در روابط آمریکا و اروپا ایجاد کند. این در حالی است که تهران موفق شده است انگلیس و فرانسه را قانع کند که تمام گزارشهایی که مبنی بر ارسال سلاح به حوثی هاست، نادرست است.

طبق یک گزارش سری سازمان ملل، بررسی اجزای موشکهایی که حوثی ها به سمت عربستان شلیک کردند، به وجود تشابه بین آنها و نمونه های ایرانی اشاره دارد. براساس این گزارش، مسئولان سازمان ملل نتوانسته اند زمان احتمالی ارسال این کوشکها یا برخی باز قسمتهای آن از ایران به یمن را مشخص کنند.

تا زمانی که این گزارش بین المللی علنی شود، موشکهای حوثی ها خواب را از چشم سعودیها می رباید؛ سعودی هایی که می دانند سیطره بر بندر الحدیده جنگ یمن را متوقف نکرده و به پایان یافتن بحران یمنی کمک نمی کند. این مساله ای است که مسئولان ایرانی نیز بر آن واقفند و اعزام رزمناو به خلیج عدن، موضع ایران در مورد یمن را تقویت می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید