میانجیگری آلمان نزد حماس برای انجام قرارداد تبادل اسیران

    کد خبر :317606

الحیاة مدعی شده است، آلمان قصد میانجی‌گری در مذاکرات غیرمستقیم رژیم صهیونیستی با جنبش حماس درباره قرارداد احتمالی تبادل اسرا را دارد که به موجب آن چهار اسیر اسرائیلی در مقابل اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند.

به گزارش ایسنا، برخی منابع غربی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة فاش کردند، آلمان مشابه نقشی که در مذاکرات موفقیت‌آمیز آزادسازی گلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی اسیر شده در سال ۲۰۱۱ در مقابل آزادی ۱۰۵۰ اسیر فلسطینی ایفا کرد، از حدود سه سال قبل دیدارها و رایزنی‌هایی را با حماس آغاز کرده است.

ارنست اورلاو، میانجی‌گر آلمان در قرارداد آزادی شلیط در مقابل آزادی اسرای فلسطینی بود.

شلیط در یک عملیات ویژه نیروهای جنبش حماس در یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی گذرگاه کرم ابو سالم در جنوب شرق شهر رفح در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ به اسارت درآمد.

این سرباز اسرائیلی طی یک قرارداد تبادل اسرا در گذرگاه مرزی رفح با نظارت مصر آزاد شد و در مقابل اسرای فلسطینی با اتوبوس به نوار غزه منتقل شدند.

منابع یاد شده اظهار داشتند: فرستاده‌های آلمان چندین بار به شکلی کاملا محرمانه به غزه سفر کرده و با رهبران حماس که مامور مذاکره با اسرائیل از طریق طرف سومی بودند، دیدارهایی برای بررسی راه‌های عقد قرارداد تبادل اسرا داشتند.

این منابع گفتند: رایزنی‌ها و دیدارها در دو سطح انجام شدند، یکی از طریق نماینده آلمان در فلسطین و اسرائیل و دوم از طریق میانجی جدید آلمان که مسؤول انجام این ماموریت بود و کار خود را از برلین، پایتخت آلمان انجام می‌داد.

منابع مذکور هیچ‌گونه جزئیات یا توضیحی از میزان پیشرفت در این مذاکرات ارائه نکرده و تنها تاکید کردند که رژیم صهیونیستی و مصر به میانجی‌گری آلمان برای دستیابی به توافقاتی در خصوص جزئیات این قرارداد و تعداد اسرا و دیگر مسایل اعتماد دارند و همزمان مصر که تمامی مذاکرات و طرح‌ها را با دقت دنبال می‌کند، همانند قرارداد شلیط، در راستای عقد قرارداد و نظارت بر نحوه اجرای تبادل اسرا میان دو طرف تلاش خواهد کرد.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در طول جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در تابستان ۲۰۱۴، هدار گولدن، افسر اسرائیلی و شاؤول آرون، از سربازان ارتش این رژیم و نیز دو شهروند اسرائیلی که وارد نوار غزه شده بودند را به اسارت درآورد.

رژیم صهیونیستی ابتدا مدعی شد که آن افسر و سرباز به قتل رسیده‌اند اما بعد اعلام کرد که آنها مفقود شده‌اند.

این رژیم خواستار تعیین سرنوشت این دو نظامی خود پیش از آغاز مذاکرات شد اما حماس از ارائه هر گونه اطلاعاتی از آنها پیش از آزادسازی حدود ۵۴ اسیر که در قرارداد شلیط از سوی اسرائیل آزاد و طی چهار سال گذشته دوباره بازداشت شدند، خودداری می‌کند.

در همین راستا منابع یاد شده در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة فاش کردند، یک بحران دیپلماتیک میان اسرائیل و آلمان به وجود آمده است.

آنها در این خصوص اظهار داشتند: این بحران زمانی فاش شد که حدود یک ماه قبل نیروهای پلیس اسرائیل برای تفتیش یک خودروی دیپلمات‌های آلمانی در ایست بازرسی بیت حانون اصرار کردند. این خودرو از غزه به سمت شهر رام‌الله در حرکت بود. دیپلمات‌های آلمانی اجازه تفتیش ندادند و به همین علت حدود سه ساعت در ایست بازرسی بیت حانون بازداشت شدند. در این عملیات پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در پی بازداشت یک دیپلمات فرانسوی که از این ایست اسلحه قاچاق کرده بود، این تفتیش در مورد همه دیپلمات‌ها اجرا می‌شود اما دیپلمات‌های آلمانی در نهایت اجازه تفتیش نداند و تصمیم گرفتند که خودروهایشان را به غزه بازگردانند.

به گفته منابع مذکور، وزارت خارجه آلمان وارد موضوع شده و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را تحت فشار گذاشت و در نهایت دستگاه امنیتی اسرائیل روز بعد به این کاروان اجازه عبور از ایست بازرسی بیت حانون را بدون بازرسی داد. از آن زمان آلمان جهت تحت فشار گذاشتن رژیم صهیونیستی، دیگر به دیپلمات‌های خود اجازه سفر به غزه و یا تفتیش شدن را نداد، به ویژه که مقامات اسرائیلی به حضور مذاکره‌کنندگان آلمانی در غزه جهت میانجی‌گری در مذاکرات تبادل اسرا نیاز شدیدی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید