تلاش پارلمان اروپا برای حفظ برجام؛ تصویب طرح تجارت «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» با ایران

    کد خبر :317521

«بانک سرمایه‌گذاری اروپا» به عنوان بازوی مالی اتحادیه اروپا برای ارائه خدمات مالی به کشورهای مدنظر این اتحادیه، یکی از ستون‌های تلاش‌های بروکسل برای حفظ روابط تجاری با ایران در بحبوحه تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها پس از خروج از برجام به شمار می‌رود.

نمایندگان پارلمان اروپا مجوز همکاری “بانک سرمایه‌گذاری اروپا” با ایران را تصویب کردند. احزاب دست راستی اروپایی مخالف تصویب این طرح بودند.

نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه (13 تیرماه) طرحی را تصویب کردند که به “بانک سرمایه‌گذاری اروپا” (EIB)این اجازه را می‌دهد که با ایران داد و ستد مالی داشته باشد. این طرح با ۵۷۳ رأی موافق، ۹۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع به تصویب رسید. احزاب دست‌راستی اروپایی مخالف تصویب این طرح بودند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا یک بانک غیرانتفاعی است که در لوکزامبورگ واقع شده و بازوی سرمایه‌گذاری‌های درازمدت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد این بانک “نقش کلیدی” را در چارچوب تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ معاملات تجاری خود با ایران ایفا می‌کند که به واسطه تصمیم آمریکا برای برقراری مجدد تحریم‌ها علیه تهران به خطر افتاده‌اند.

اتحادیه اروپا امیدوار است از این راه بتواند از شرکت‌های اروپایی کشورهای عضو که با ایران همکاری دارند، در مقابل تحریم‌های جدید آمریکا حفاظت کند.

زیگفرید مورسان نماینده “حزب مردم اروپا” (EPP) به رویترز گفته است که اتحادیه اروپا با تصویب این طرح، این امکان را به بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌دهد تا در ایران سرمایه‌گذاری کند و در صورت پیدا شدن “پروژه‌های مناسب” در این کشور وارد عمل شود.

با این حال مصوبه پارلمان اروپا الزام‌آور نیست. دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از نظر عملی می‌توانند اجرای این مصوبه را معلق کنند. با این حال سران اتحادیه اروپا در نشست ماه مه از طرح وام‌های “بانک سرمایه‌گذاری اروپا” حمایت کردند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ سرانجام به یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرد و از برجام خارج شد. او با انتقاد شدید از برنامه‌های موشکی ایران و نیز فعالیت‌های این کشور در منطقه و “حمایت تهران از تروریسم” گفت که تحریم‌های آمریکا علیه تهران که با حصول توافق هسته‌ای تعلیق‌ شده بودند، مجددا برقرار خواهند شد.

آمریکا اعلام کرد همه کشورها و شرکت‌هایی که پس از آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی با این کشور همکاری داشته‌ باشند، مشمول مجازات‌های آمریکا خواهند شد.

قطع ارتباط با بازارهای داخلی آمریکا به عنوان اصلی‌ترین مجازات کشورها و شرکت‌هایی خوانده شده که به‌رغم تحریم‌ها حاضر به همکاری با ایران شوند. بخش اول دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز ۱۳ مرداد اجرایی خواهد شد.

منابع آگاه در ماه ژوئن به خبرگزاری رویترز گفته بودند، مقامات “بانک سرمایه‌گذاری اروپا” نسبت به تصویب طرح همکاری این بانک با ایران نگران هستند و بیم آن را دارند که در صورت داد و ستد با این کشور مشمول تحریم‌های آمریکا شده و توانایی این بانک برای افزایش سرمایه‌های خود در بازارهای مالی آمریکا به مخاطره بیفتد.

به نوشته رویترز مدیر این بانک اواخر ماه مه در یکی از جلسات کمیته بودجه پارلمان اروپا به نمایندگان گفته بود، دسترسی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به بازارهای مالی آمریکا “یک مسئله حیاتی” است و این بانک ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه در سراسر جهان توزیع کرده است.

با این حال تصویب طرح همکاری این بانک با ایران می‌تواند به مذاکرات پیش‌رو میان اتحادیه اروپا و ایران کمک کند.

وزیران خارجه ایران، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا قرار است روز جمعه (۶ ژوئیه) در شهر وین دیدار و گفتگو کنند. هدایت این مذاکرات را فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید