مواد شیمیایی رنگ ها ریسک ام اس را افزایش می دهد

    کد خبر :317471

محققان دریافتند افرادی که در معرض رنگ یا سایر حلال ها قرار دارند ۵۰ درصد بیشتر از مردم دیگر در معرض ابتلا به بیماری ام اس هستند.

افرادی که در معرض رنگ، روغن جلا و سایر حلال ها قرار دارند، و حامل ژن های هم هستند که آنها را بیشتر در مقابل بیماری ام اس آسیب پذیر می کند، تا حدود ۷ برابر بیشتر از افراد دیگر احتمال ابتلا به بیماری ام اس در آنها وجود دارد.

حتی در مورد افراد سیگاری، این ریسک به مراتب بیشتر است. افراد سیگاری که در معرض این حلال ها بوده و دارای ژن ام اس هم هستند ۳۰ برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به ام اس قرار دارند.

«آنا هدستروم»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه کارولینسکا سوئد، در این باره می گوید: «این برهم کنش های قابل توجه نشان می دهد که چقدر برخی فاکتورها همراه باهم می توانند تاثیر زیادی داشته باشند.»

وی در ادامه می افزاید: «برای فهم نحوه تعامل این فاکتورها در ایجاد این ریسک، تحقیقات بیشتری نیاز است. این امکان وجود دارد که قرارگیری در معرض حلال ها و سیگار کشیدن هر دو در التهاب ریه تاثیر داشته و منجر به واکنش ایمنی در ریه ها شود.»

در این مطالعه، محققان ۲۰۴۲ فردی را که اخیرا در سوئد مبتلا به ام اس شده بودند بررسی کرده و آنها را با ۲۹۴۷ فرد همسن و هم جنس مقایسه کردند.

محققان با انجام تست خون، به وجود انواع ژن های تاثیرگذار در ابتلا به ام اس پی بردند. سپس از شرکت کنندگان در مورد قرارگیری در معرض محصولات شیمیایی نظیر رنگ و روغن جلا سوال کردند.

در گروه فاقد ژن های ام اس که سیگاری هم نبودند یا در معرض مواد شیمیایی حلال قرار نداشتند،۱۳۹ نفر مبتلا به ام اس و ۵۲۵ نفر فاقد این بیماری بودند.

در گروه دارای ژن های ام اس و قرارگیری در معرض حلال ها که سیگاری نبودند، ۳۴ نفر مبتلا به ام اس و ۱۹ نفر فاقد این بیماری بودند.

در گروه دارای ژن های ام اس و قرارگیری در معرض حلال ها که سیگاری هم بودند، ۴۰ نفر مبتلا به ام اس و ۵ نفر فاقد بیماری بودند.

به گزارش مهر، محققان دریافتند وجود ژن های ام اس و قرارگیری در معرض حلال ها همراه باهم مسئول ۶۰ درصد ریسک ابتلا به ام اس هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید