چرا اسرائیل از تحریم ایران خوشحال است؟

    کد خبر :316859

اسرائیلی‌ها زمان را برای تحقق اهداف راهبردی‌شان مناسب می‌دانند.

مقامات اسرائیل قبل از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اقدامات زیادی برای ناکام کردن این توافق انجام دادند. پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای، هم تهدیدات و لفاظی‌های مقامات تل‌آویو علیه ایران نه تنها کمتر نشده بلکه دوچندان شده است.

همزمان با بروز ناآرامی در برخی شهر‌های ایران به خاطر مسائل اقتصادی و معیشتی، اسرائیلی‌ها تلاش‌هایشان برای تشدید فشار اقتصادی بر ایران را افزایش داده‌اند. آن‌ها معتقدند که در اثر این تحریم‌ها، نظام ایران از درون تغییر خواهد کرد. در همین رابطه، روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ضمن ابراز خوشحالی از تشدید فشار‌های اقتصادی بر حکومت ایران، از بوجود آمدن یک “واقعیت استراتژیک جدید” سخن گفت. به ادعای این روزنامه، ایران باید خودش را با این واقعیت وفق دهد. در غیر این صورت، جمهوری اسلامی با خطر “سقوط” مواجه خواهد شد.

به گزارش فرارو، هاآرتص با اشاره به تشدید فشار‌های اقتصادی بر ایران، نوشت: “در خصوص نقش ایران در خاورمیانه، ممکن است ما شاهد یک تغییر بزرگ با ابعاد استراتژیک باشیم. باراک اوباما آماده بود تا اذعان کند که ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای بوده و باید باشد. او، با بی‌توجهی کامل به نگرانی‌های اسرائیل، برای امضای یک توافق آماده بود که به ایران برای اجرای چنین نقشی منابع عظیم دهد. ترامپ که کاملا از نگرانی‌های اسرائیل آگاه است، می‌خواهد خروج ایرانیان از سوریه را ببیند. به نظر می‌رسد که اکنون باد از سمت دیگری می‌وزد. این برای اسرائیل خبر خوبی است”.

بر اساس تحلیل این روزنامه، ایران با دو سناریو مواجه است. نخست آنکه با واقعیت جدید خود را وفق دهد. بدین معنی که سیاست‌هایش، بخصوص سیاست‌های منطقه‌ای را، تغییر دهد. سناریوی دوم، عدم تغییر این سیاست‌ها است. به ادعای هاآرتص در سناریوی دوم امکان تغییر رژیم ایران وجود دارد؛ و اگر چنین تغییری اتفاق بیافتد، برای ترامپ و نتانیاهو “پیروزی بزرگی” خواهد بود. نتانیاهو، سال‌هاست که کارزاری علیه برنامه هسته‌ای و همچنین نظام دینی ایران به راه انداخته است.

هاآرتص در پایان ضمن متهم ساختن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نوشت: ” تحولات اخیر ممکن است باعث تضعیف دولت ایران و حتی ممکن است باعث سقوط آن است. اگر این امر اتفاق بیافتد، اسرائیل، خواهد توانست نفس راحتی بکشد”.

در واقع اسرائیل، حفظ فشار‌ها بر ایران را یک موقعیت ایده آل می‌داند. پیش از خروج آمریکا از برجام، مقامات اسرائیل، از جمله نتانیاهو، بشدت علیه این توافق چندجانبه بین المللی فعالیت می‌کرد. در آن دوره، اسرائیل ادعا می‌کرد ایران در برنامه هسته‌ای صادق نبوده و فعالیت‌های محرمانه‌ای برای دستیابی به بمب اتم دارد. اکنون، که ترامپ از برجام خارج شده، اسرائیلی‌ها هدف دیگری را دنبال می‌کنند: تشدید فشار اقتصادی به منظور تغییر رژیم از درون.

نکته قابل‌توجه آنکه این روزها، به دلیل برخی ناآرامی‌ها در ایران، رسانه‌ها و مقامات اسرائیل بیش از آنکه درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر کنند، به مسائل داخلی و آینده نظام ایران می‌پردازند. چند روز پیش، روزنامه هاآرتص در یک یادداشت اختصاصی به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی، مدعی شد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، به دنبال تغییر رژیم ایران است و معتقد است که این مهم با یک ضربه کوچک دیگر محقق خواهد شد. شاید به دلیل همین اظهارات است که اسرائیلی‌ها، اوضاع را به نفع خودشان ارزیابی می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید