۷۴ میلیون دلار کالا به قطر صادر شد

    کد خبر :316716

در سه ماهه نخست سال جاری ۷۴ میلیون و ۶۱ هزار دلار کالا از ایران به قطر صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۱۴ درصدی داشته است.

به گزارش مهر، حدود یک سال پیش بود که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند که در نهایت این مساله منجر به قطع رابطه کشورهای دیگری از جمله لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن نیز با قطر شد. همچنین از سویی دیگر دولت اردن اعلام کرد، سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر کاهش خواهد داد.

با قطع روابط دیپلماتیک، تمامی راه های زمینی، هوایی و دریایی عربستان و کشورهای همسو با او بر روی قطر بسته شد و این کشور به نوعی در محاصره اقتصادی قرار گرفت.

با پیش آمدن محاصره اقتصادی قطر، یک فرصت استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر، از جمله ترکیه و عمان قرار گرفت.

حال بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نشان می دهد در سه ماهه نخست سال ۹۷، ۳۸۵ هزار و ۹۲۲ تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون و ۶۱ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است.

صادرات انجام شده به قطر از لحاظ وزنی ۱.۳۸ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۶۴ درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و از این حیث کشور قطر در میان کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران در رتبه ۱۹ قرار می‌گیرد.

این در حالی است که در سه ماهه نخست سال گذشته ۳۷۹ هزار و ۸۴۵ تن کالا از ایران به قطر صادر شده بود که ارزش آن تنها ۲۳ میلیون و ۵۶۶ هزار دلار بوده است.

صادرات ایران به قطر در مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۲۳ درصد از کل صادرات انجام شده در مدت مذکور بود.

به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به قطر در سه ماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته (که قطر روابط دیپلماتیک خوبی با کشورهای عربی داشت)، حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۱.۶۰ درصد و از لحاظ ارزش ۲۱۴.۲۷درصد افزایش یافته است.

نکته مهم این آمار افزایش قیمت کالاهای صادراتی به قطر است که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته کالاهای با ارزش بالاتری به این کشور صادر شده است، اما با توجه به شرایط پیش آمده برای قطر، قطعا امکان صادرات بیشتر به این کشور وجود داشت.

استفاده از این فرصت هم منجر به فتح بازار جدیدی از سوی تجار ایرانی می شد و هم می توانست به رونق بندرها، کشتیرانی و اشتغالزایی در استان هایی مانند بوشهر کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید