مدیر بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب:

رهاسازی آب به دریاچه ارومیه بستگی به زمان و راندمان آب دارد

    کد خبر :316364

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برنامه‌ریزی جهت افزایش رهاسازی آب به دریاچه ارومیه براساس مناسب‌ بودن زمان و راندمان آب صورت می‌گیرد.

آرش اخوان در نشست تخصصی “نقد و بررسی عملکرد چگونگی مدیریت تامین منابع آب لازم برای احیای دریاچه ارومیه” در تشریح فرآیند برنامه‌ریزی و عملکرد بهره‌برداری از سدهای حوضه دریاچه ارومیه، گفت: همه ساله در ابتدای سال آبی برای سدهای مهم کشور که حدود 110 سد هستند، برنامه‌ای تحت عنوان “برنامه مدیریت منابع و مصارف سدهای کشور” پیشنهاد و تنظیم می‌شود و این برنامه در طول سال آبی پایش و اصلاح می‌شود.

وی افزود: در حوضه دریاچه ارومیه سدهایی که مشمول برنامه منابع و مصارف هستند، شامل سدهای سلماس، حسنلو، بوکان، مهاباد و سارو هستند. حجم مخازن این سدها در سال حدود یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب و ورودی نرمال آن‌ها یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب است.

اخوان با بیان اینکه طی سال آبی 96-95 حدود 700 میلیون مترمکعب، حجم سدهای دریاچه ارومیه بود تصریح کرد: از این مقدار حجم حداقلی که باید در انتهای شهریورماه داشته باشیم 430 میلیون مترمکعب است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از زمانی که برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه شروع شد، حدود 82 میلیون آبگیری از سدهای دریاچه داشتیم، گفت: بعد از ابلاغ برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه موظف شدیم که آبگیری در سدها را منطبق با میزان مصرف کنیم و افزایش آبگیری نداشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اهمیت سد بوکان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: سد بوکان حدود 65 درصد آوردهای سدها را تشکیل می‌دهد و تقریبا 70 درصد ورودی سدها طی ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت است.

اخوان تاکید کرد: در صورت افزایش ورودی به سدها نسبت به مقادیر ورودی مبنا هیچ مصرفی اضافه نخواهد شد و برنامه‌ریزی جهت افزایش رهاسازی برای دریاچه ارومیه به لحاظ مناسب بودن زمان و راندمان صورت می‌گیرد. همچنین در صورت کاهش ورودی سدها نسبت به مقادیر مبنا، مصارف کشاورزی و رهاسازی کاسته خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به در نظر گرفتن شرایط زمانی و راندمان رهاسازی آب، در صورتی که مقداری از حجم آب اختصاص داده شده به دریاچه ارومیه رهاسازی نشده باشد، طی زمان مناسب این اتفاق صورت خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید