وزارت بهداشت ارز زیادی برای واردات خودرو گرفته؛ کد مشخص شده برای آن هم مختص آمبولانس نیست؛ نمی‌دانم چه وسیله‌ای را وارد کرده اند

    کد خبر :316350

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است انتشار لیست شرکت های واردکننده خودرو که ارز دولتی دریافت کرده اند، گام خوبی برای شفاف سازی است.

مهدی دادفر در گفت و گو با انتخاب درباره عدم وجود نام برخی شرکت های مشهور واردکننده خودرو در لیست منتشرشده توسط بانک مرکزی گفت: شاید این شرکت ها ارز دولتی نگرفته اند. ما به شدت پیگیر بودیم که این لیست منتشر شود تا ببینیم کدام یک از همکاران ارز دولتی گرفته اند چگونه در حال هزینه کردن آن هستند. همکارانی را هم که نگرفته اند بشناسیم تا بتوانیم درباره عملکرد این دوستان، هم تحلیل ارائه دهیم و هم نقد بکنیم و فضا را به سمت شفافیت سوق بدهیم. اگر اسم برخی از این شرکت ها نیست، احتمال قریب به یقین ارز نگرفته اند و به آنها تخصیص داده نشده است.

او درباره کامل یا ناقص بودن لیست نیز گفت: فکر می کنم لیست کامل است و چیز دیگری باقی نمانده است. اکثر افرادی را که ما فکر می کردیم گرفته اند و خودشان نیز اظهار می کرند که ارز گرفته اند، در لیست دیده می شوند.

دادفر درباره وجود نام وزارت بهداشت در لیست نیز اظهار داشت: بر اساس لیست، وزارت بهداشت خودرو 1500 تا 2000 سیسی وارد کرده. این در حالی است که کد آمبولانس مشخص است و این کد مختص آمبولانس نیست. اگر در لیست نگاه کنید، آنها که کد آمبولانس خورده اند، مشخص هستند. من نمی دانم وزارت بهداشت چه وسیله ای را آورده که در این لیست دیده می شود؛ ارز زیادی هم گرفته است. اکنون خودمان هم تلاش می کنیم ببینیم می توانیم بفهمیم که چه خودرویی آورده اند.

او درباره واردات برخی اقلام مانند قهوه جوش یا چای ساز توسط شرکت های واردکننده خودرو گفت: اولا ما انتشار این لیست را به فال نیک میگیریم. چون اعتقاد داریم شفافیت، جلوگیری از انحراف است. شفافیت مقابله با بخش خصوصی نیست، شفافیت یعنی خودنظارتی مردم بر مردم یا نظارت انجمن ها، اصناف و تشکل های تخصصی بر اعضای خود. این خیلی خوب است. حال اینکه شرکت ماموت خودرو محصولات دیگری وارد کرده، تا متوجه این قضیه شدیم، صدا کردیم و آمدند و صحبت کردیم. اولا این عدد 2300 یورو است که عدد خیلی بالایی نیست. دوم اینکه این تجهیزاتی که ماموت خودرو وارد کرده اکسسوری متصل به برخی از مدل های خودروهای فولکس واگن است. در خودروهای فولکس واگن جدید، انتهایش دستگیره ای را برای اتصال یک کاروانایجاد کرده اند؛ یعنی خودروی کشنده کاروان. اینکه بروند به قصد، چنین چیزی را وارد کنند، نبوده.

دادفر با بیان اینکه یک کار اشتباه یا بد، همه را بدنام می کند به خصوص اینکه اطلاع رسانی صحیح هم انجام نشود، ادامه داد: الان که اطلاعات به صورت شفاف ارائه می شود، تحلیل هم سریعا روی آن قرار می گیرد و کسانی هم که عملیات انجام می دهند مورد سوال رسانه ها به عنوان رکن دموکراسی قرار بگیرند، این شفافیت ایجاد می شود. در این شرایط دو حالت داریم. یا الزام و تعهدی است میان خریدار و فروشنده خودرو و باید این اقلام وارد می شد؛ یا اینکه اگر کار اشتباهی کرده باشد، یقین داشته باشید مرتبه بعد از این کارها نمی کند.

او درباره اینکه آیا با این لیست متخلفان شناسایی می شود؟، گفت: بله حتما. البته بحث متخلفان نیست. بحث این است که سازمان هایی که از ارز دولتی یعنی سرمایه مردم استفاده کرده اند باید بر اساس آن چیزی که از خزانه مردم، وجه گرفته اند، کالای خود را قیمت گذاری کنند و به همان قیمت کالای خود را به مصرف کننده بدهند.

دادفر درباره علت عدم برخورد با متخلفان در گذشته با وجود دسترسی وزارت صنعت و نهادهای مسئول به این لیست، گفت: ما در پیگیری های خودمان در پی این نیستیم که بگوییم چه کسی باید چه کار می کرد. ما و رسانه در کنار هم باید در پی این باشیم که انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وجود داشته باشد. این، برای ما در یک جنگل تاریک ظلمانی فساد، راه باز می کند. در این صورت است که می توانیم مطالبه خود را به دستگاه اجرایی بگوییم که چرا آمدی و این را به فلانی دادی. یعنی هزینه انجام تخلف را بالا ببریم که در این شرایط، خیلی از افراد جرات انجام تخلفف نداشته باشند. حال چه کسی این کار را می کند اهمتی ندارد. وزارتخانه، رسانه ها، یا انجمن ها و تشکل ها هر کدام این کار را بکنند، ممنون خواهیم بود.

دادفر درباره عدم تمایل اولیه وزارت خانه و شخص وزیر صنعت برای انتشار این لیست گفت: نمی دانم. این را باید از خودشان بپرسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید