غفلت، علت بروز 90 درصد آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل و مراتع خراسان‌شمالی

  • حوادث
  • سه شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ ۱۳:۴۰
    کد خبر :316077

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: نیم بیشتری از علت آتش‌سوزی‌های روزهای گذشته در مراتع و جنگل‌های این استان عوامل انسانی بوده که حدود 90 درصد این آتش‌سوزی‌ها بر اثر غفلت مردم بوده است.

«موسی الرضا حیاتی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش دمای هوا و خشکیدگی مراتع در استان، افزود: بیش از 100 هکتار از جنگل‌های این استان بر اثر آتش‌سوزی دچار حریق شدند که یکی از علل اصلی بروز این مشکل نادیده گرفتن هشدارها از سوی مردم بوده است.

وی ادامه داد: میزان بروز آتش‌سوزی در سال جاری نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته بلکه بیشتر نیز شده است.

حیاتی توصیه کرد: مردم به‌هنگام حضور در مراتع و جنگل‌ها در صورت نیاز به روشن کردن آتش این امر را در مکان‌هایی انجام دهند که امکان بروز آتش‌سوزی در آنجا صفر باشد و از سوی دیگر از خاموش شدن آتش نیز اطمینان حاصل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش چوپان‌ها در بروز آتش‌سوزی‌ها به چه میزان بوده است؟ اظهار کرد: چوپان‌ها در سال‌های اخیر با رعایت هشدارها خیلی بهتر عمل کرده و در کاهش آتش‌سوزی‌ها سهیم بوده‌اند.

به گفته این مقام مسئول طی سال‌های اخیر مشارکت‌های مردمی نیز حرف اول را در مهار آتش می‌زند و همیشه مردم در اطفاء حریق کمک‌رسان بوده‌اند.

وی با اشاره به کمبود امکانات کافی برای اطفاء حریق در ادارات مربوطه گفت: برای مهار آتش مجبور به سازماندهی مشارکت‌های مردمی هستند که در این زمینه گاهی اوقات نیز با مشکل مواجه هستیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که با توجه به کمبود منابع آبی آیا برای اطفاء حریق نیز با کمبود آب مواجه هستید و یا خیر؟ خاطرنشان کرد: برای تأمین آب در مهار آتش مشکلی نیست و فقط در امکانات برای انتقال آب دچار مشکلاتی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر خواهان فضای سبز و آب و هوای مناسب و مکان‌های بکر برای تفریحات سالم هستیم باید به فکر راه و چاره برای امکانات فعلی و سازماندهی و فرهنگسازی در جامعه برای جلوگیری از آتش‌سوزی باشیم که در غیر این صورت با تکرار آتش‌سوزی در استان و دیگر جنگل‌ها و مراتع با وجود شرایط جوی حال شاهد آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید