جنگل ارسباران ثبت جهانی نشد

    کد خبر :315708

پرونده ثبت جهانی جنگل ارسباران توسط اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو نیازمند به بررسی مجدد شناخته شد بنابراین امسال ایران سهمیه پرونده جهانی در حوزه میراث طبیعی را از دست داد. آن‌ها قول بررسی مجدد پرونده و تکمیل آن را دادند.

چهل‌و دومین‌ نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از سوم تا ۱۳تیر (۲۴ ژوئن تا ۴ ژوئیه) در «منامه» پایتخت «بحرین» کار بررسی پرونده‌های ارائه شده از سوی کشورهای عضو یونسکو را انجام می‌دهد.

در این نشست، پرونده‌ی جنگل‌های ارسباران مورد بررسی قرار گرفت، و به دلیل وجود برخی ایرادات این پرونده رد شد.

پیشتر محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) در این باره گفته بود: متاسفانه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، پرونده میراث طبیعی ارسباران در این مرحله از سوی Iucn رد و پرونده محور ساسانی فارس از سوی ایکوموس دارای اشکالات اعلام شده است.

او امروز با اعلام خبر رد شدنِ این پرونده افزود: با این رأی ایران می‌تواند پس از رفع مشکلات از جمله ضرورت جابه‌جایی زمین‌های کشاورزی موجود در منطقه نسبت به ارائه پرونده و ثبت اثر اقدام کند.

به گزارش ایلنا:به گفته او، براساس تصمیم ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این پرونده رد (Non inscription) اعلام شده بود که با رایزنی‌های انجام‌شده با IUCN و همچنین اعضای کمیته در دفاع از ارزش‌های پرونده امکان ثبت این اثر پس از رفع مشکلات عنوان‌شده در ارزیابی کارشناسان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید