چرا ترامپ برای تحریم ایران عجله دارد؟

    کد خبر :315520

از دیدگاه این کارشناس، ترامپ بر خلاف اوباما، برای تحمیل یک ضربه بزرگ و سریع بر اقتصاد ایران، دشواری بیشتری خواهد داشت. با توجه به از هم گسیختگی‌هایی که صادرات نفت دیگر کشور‌ها را محدود می‌کند، جایگزین کردن صادرات نفت ایران، قطعا به معنای تزلزل شدید و خسارت چشمگیر برای اقتصاد جهانی خواهد بود.

دولت آمریکا برای اعمال فشار نفتی بر ایران با دشواری‌های زیادی مواجه خواهد شد.

به گزارش فرارو، هر روز که می‌گذرد آمریکایی‌ها بر اقدامات‌شان برای افزایش فشار حداکثری علیه ایران می‌افزایند. مهمترین اقدام در این خصوص، درخواست یک مقام وزارت خارجه آمریکا از سایر کشور‌ها برای قطع کامل واردات نفت از ایران و همچنین توافق نفتی سران آمریکا و عربستان است.

اما هدف این همه عجله آمریکایی‌ها برای افزایش فشار بر ایران چیست و آیا راه آمریکا برای دستیابی به اهدافش هموار خواهد بود؟

سوزان مالونی، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز، طی یادداشتی در این اندیشکده، به اهدف دولت دونالد ترامپ پرداخت و موانع کاخ سفید را بررسی کرد. مالونی با اشاره به تصمیم نفتی اخیر آمریکا علیه ایران، نوشت: ” این اقدام تاکید می‌کند که واشینگتن پوشش دیپلماتیکی را که پس از خروج رئیس‌جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، توسط مایک پومپئو، وزیر خارجه، ارائه شد، رها کرده است.

در مقابل، کاخ سفید یک حمله اقتصادی را آغاز کرده که هدف آن فروپاشی دولت ایران است”. به گفته مالونی، این استراتژی دو اصل تعیین‌کننده سیاست خارجی خاورمیانه‌ای ترامپ را با هم ادغام می‌کند: اعتقاد به اینکه ایران ریشه همه بحران‌های منطقه است و بیزاری از اختصاص جان و مال آمریکایی اضافی برای اصلاح این بحران‌ها. اما راه آمریکا برای اعمال فشار بر ایران هموار نخواهد بود. اجرای سازش‌ناپذیر تحریم‌های ترامپ، نزاع آمریکا با متحدان آن در اروپا را تعمیق خواهد کرد.

متحدانی که دیپلماسی هسته‌ای را آغاز کرده‌اند و عمیقا از خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ناراحت شده‌اند. این امر، زمینه رای برای وقوع یک نزاع پرخطر را با چین، هند و دیگر واردکنندگان نفت ایران بر سر اجرای تحریم‌ها مهیا می‌کند. علاوه بر این، آمریکا در اجرای تحریم‌ها تنهاست.

به گفته مالونی، کاهش شدید صادرات نفت ایران در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، بواسطه همکاری قوی بین واشینگتن و سایر قدرت‌های جهانی تسهیل شد. بر این اساس، متحدان آمریکا، از جمله اتحادیه اروپا، تحریم‌های تکمیلی بر ایران اعمال کرده بودند. مالونی، اما معتقد است که این بار واشینگتن به تنهایی علیه ایران اقدام کرده است. هم‌اکنون دولت ترامپ بدون اعمال فشار چندجانبه یا حمایت گسترده دیپلماتیک، به امید وارد کردن یک ضربه حداکثری و تا جای ممکن سریع به ایران، تحریم‌ها را نه به عنوان یک کارد کوچک جراحی بلکه به عنوان یک چماق برقرار کرده است.

از دیدگاه این کارشناس، ترامپ بر خلاف اوباما، برای تحمیل یک ضربه بزرگ و سریع بر اقتصاد ایران، دشواری بیشتری خواهد داشت. با توجه به از هم گسیختگی‌هایی که صادرات نفت دیگر کشور‌ها را محدود می‌کند، جایگزین کردن صادرات نفت ایران، قطعا به معنای تزلزل شدید و خسارت چشمگیر برای اقتصاد جهانی خواهد بود. ایران بخش اعظم صادرات نفتش را به چین و هند ارسال می‌کند. در چنین جاهایی، عرضه‌های متنوع و قابل‌اتکای انرژی، بخش‌های مهمی از رشد اقتصادی و امنیت ملی محسوب می‌شوند.

هر دو این کشورها می‌توانند از دسترسی فراوان به موسسات مالی سفارشی یا سایر روش‌های دور زدن خلاقانه برای استمرار تجارت با ایران استفاده کنند و احتمالا به دنبال بهره برداری از فرصت و اعمال فشار بر ایران جهت دریافت تخفیف خواهند بود. تلاش برای تحریم نفت ایران حتی با الزامات سیاسی داخلی آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت‌های نفت در سال انتخابات همخوانی ندارد.

مالونی تصریح کرد مقامات هندی برای کاهش واردات از ایران تلاش می‌کنند. با این حال، تبعات سیاسی داخلی افزایش قیمت‌های نفت برای دولت نارندرا مودی گزاف به نظر می‌رسد.

درخواست دولت ترامپ مبنی بر اینکه پکن واردات نفت از ایران را به صفر برساند، با استهزای صریح تحلیلگران و عدم پذیرش مودبانه از سوی وزارت‌خارجه چین مواجه شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین، روابط کشورش با ایران را دوستانه توصیف کرد و روابط اقتصادی و انرژی آن با ایران را فراتر از انتقاد دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید