گفت‌و‌گوی «جوان» با تهیه‌کننده «دیرین‌دیرین»

به جای «دیرین دیرین»، باب‌اسفنجی پخش می‌کنند

    کد خبر :315161

مجموعه انیمیشن ایرانی «دیرین‌دیرین» یکی از موفق‌ترین سریال‌های انیمیشنی ایرانی است که در قالب آیتم‌های کوتاه تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود. بنا به سیاست‌های اداره بازرگانی صداوسیما که به ضرر تولیدکننده ایرانی است، در حجم بالای انیمیشن‌های خارجی که با فرهنگ کشورمان در تعارض هستند، خبری از دیده شدن «دیرین‌دیرین» نیست.

سوژه‌های این برنامه که موضوعات روز جامعه است، چطور انجام می‌شود؟‌

می‌شود گفت که سوژه‌ها را خود مردم به ما می‌دهند، یعنی ما همان حرف‌هایی که مردم در مهمانی‌ها، در خیابان یا تاکسی به هم می‌گویند را در قالب جدید و با بیان طنز بیان می‌کنیم. سوژ‌های دیرین‌دیرین همان‌هایی هستند که در جامعه هر روز آن‌ها را می‌بینیم که با قلم خوب و شیرین علی درخشی نوشته شده و با صدای دلنشین محمدرضا علیمردانی دوبله می‌شود.

دیرین‌دیرین چقدر بیننده دارد؟

هر کدام از آیتم‌های ما به طور متوسط بین ۷‌تا ۸ میلیون بار بازدید می‌شود، البته کار‌های شاخص‌مان تا ۲۵ میلیون بازدید داشته است. تقریباً همه «دیرین‌دیرین» را نگاه می‌کنند.

بعضی از موضوعات واقعاً به روز هستند. برای تولید هر آیتم، از سوژه‌یابی تا انتشار چقدر وقت می‌برد؟

تقریباً برای هر انیمیشن سه هفته زمان از سوژه‌یابی تا انتشار وقت لازم است، اما ما متناسب با موضوعات روز کار‌هایی را ۱۲ ساعته تولید و منتشر کرده‌ایم. مثل آیتم «یک دلار دارم» که جالب است ما در استودیو در حال ضبط بودیم که هی خبر می‌رسید قیمت دلار بالا رفته و در آخر کار ما به طور کلی عوض شد.

دیرین‌دیرین به موضوعات اخلاقی، سبک زندگی، فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید ملی پرداخته، ولی آیتم‌های آن مدتی است که از تلویزیون پخش نمی‌شود، این کار علت خاصی دارد؟

همان طور که اشاره کردید ما درباره همه این موضوعات کار تولید کرده‌ایم؛ موضوعاتی که وظیفه تلویزیون است به آن بپردازد. اما چند سالی است که اداره کل بازرگانی صداوسیما به شبکه‌ها نامه زده است که «دیرین‌دیرین» پخش نکنند. من با آقای علی‌عسگری دیدار داشته‌ام، ایشان به صراحت از دیرین‌دیرین حمایت کردند و دستور دادند که آیتم‌های برگزیده آن از تلویزیون پخش شود، اما متأسفانه زیرمجموعه کار خودشان را می‌کنند.

دلیل آن کار چیست؟‌

می‌گویند «دیرین‌دیرین» اگر از تلویزیون پخش شود، شخصیت‌های آن در بین مردم شناخته می‌شوند، بعد ما می‌رویم محصولاتی مثل دفتر مشق با تصویر کاراکتر‌های «دیرین‌دیرین» تولید می‌کنیم و پولدار می‌شویم! در حالی که همین صداوسیما پول می‌دهد انیمیشنی مثل «باب اسفنجی» می‌خرد که با فرهنگ ما همخوانی هم ندارد، بار‌ها و بار‌ها آن انیمیشن را پخش می‌کند و بعد یک تاجر ایرانی وقتی محبوبیت «باب اسفنجی» را می‌بیند، می‌رود به چین سفارش اسباب‌بازی و دفتر باب اسفنجی را می‌دهد. در این بین امریکایی‌ها، تاجر ایرانی و تولیدکننده چینی سود می‌کنند و صداوسیما فقط هزینه می‌دهد که آن‌ها سود کنند. حالا تلویزیون، چون احتمال می‌دهد ما بخواهیم دفتر «دیرین‌دیرین» بفروشیم می‌گوید پخش نشود، تازه فرض کنیم ما این کار را انجام دهیم. مگر بد است که در سال تولید ملی یک تولیدکننده داخلی دفترچه، سفارش کار بگیرد و تولید کند! صداوسیما با این روش می‌خواهد از تولید ملی حمایت کند؟

دیرین‌دیرین در آینده تغییر می‌کند؟‌

می‌شود گفت: ما در دوره پوست‌اندازی هستیم. قالب دیرین‌دیرین در حال تغییر است و آقای درخشی در حال بازطراحی شخصیت‌ها هستند تا در فضای جدیدی دیرین‌دیرین را تولید کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید