«سحر» بین‌المللی می‌شود

    کد خبر :315037

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر خبر داد که این سازمان در تلاش است با استفاده از تجربه‌های حضور تیم‌های «سحر» در مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه،‌ این فعالیت‌ها را به صورت یک طرح در مجامع بین‌المللی از جمله یونیسف و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ ارائه کند.

شهاب‌الدین صابونچی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد فعالیت‌ها و اولویت‌های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر پس از حضورش در این سمت اظهار کرد: موضوع جوانان از قدیم اهمیت خاص خود را در جمعیت داشته است و در اسناد بالادستی نیز سازمان جوانان به عنوان درگاه ورودی جمعیت هلال احمر محسوب می‌شود که فعالیت‌های ما از کودکان تا نوجوانان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: ما در فعالیت‌هایی که با گروه‌های مد نظرمان انجام می‌دهیم باید مفاهیم اولیه هلال احمر و کار داوطلبی را ارائه کنیم و در کنار آن نیز آموزش‌های لازم از جمله آموزش‌ها و مهارت‌های امداد و نجات را مد نظر داریم و موضوع آسیب‌های اجتماعی نیز از بخش‌های دیگر مورد نظر فعالیت سازمان جوانان است.

وی تاکید کرد: اگر این فعالیت‌های ما در راستای ترویج روحیه داوطلبی صورت نگیرد در بلندمدت مأموریت‌های تخصصی هلال احمر که نیازمند نیروهای داوطلبی است با مشکل مواجه می‌شود.

صابونچی اضافه کرد: در دوره جدید ریاست و دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکیدات ویژه‌ای داشته‌اند و در راستای جذب و ساماندهی وارائه آموزش‌های برنامه ریزی شده سعی می‌کنیم که فعالیت‌های متمرکزی را انجام دهیم.

رئیس سازمان جوانان با اشاره به تمرکز زدایی در برنامه‌های سازمان جوانان هلال احمر گفت: ما سعی می‌کنیم که استان‌ها را هر چه بیشتر در برنامه‌هایمان دخیل کنیم و اردوهای مختلف را نیز در این استان‌ها برپا می‌کنیم و تا کنون بیش از نیمی از استان‌ها را درگیر این کار کردیم و سعی می‌کنیم باز هم مشارکت استان‌ها را داشته باشیم.

صابونچی با اشاره به اینکه در سازمان جوانان تاکید ویژه‌ای بر اردوهای تابستانی وجود دارد، گفت: این اردوها فرصت مناسبی برای تفریح و کسب تجربه اعضا است که هم می‌تواند آموزش‌های مختلفی را ببینند و هم زندگی در شرایط متفاوت و دور از خانواده را تجربه کنند. همچنین ما می‌توانیم از این فرصت بهره ببریم و آموزش‌های امدادی و مهارت‌هایی از این دست را به آنها ارائه کنیم.

وی ادامه داد: امسال ششمین دوره المپیاد آماده و بیست و هشتمین طرح رفاقت مهر را در مرحله کشوری در تابستان خواهیم داشت و علاوه بر برگزاری چنین برنامه‌هایی سعی می‌کنیم برای استان‌ها با توجه به شرایط هر کدام از آنها برنامه‌های ویژه را داشته باشیم.

صابونچی ادامه داد: شرایط اقلیمی و فرهنگی در بخش‌های مختلف کشورمان متفاوت است که این امر، هم می‌تواند فرصت باشد وهم تهدید و بستگی دارد که ما چگونه از آنها بهره ببریم. از همین رو سعی می‌کنیم برای استان‌ها با شرایط مختلفی که دارند برنامه‌های مهارتی مخصوص را برگزار کنیم.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت کانون‌های دانش آموزی برای انجام فعالیت‌های مختلف نیز مد نظر سازمان جوانان است، گفت: طرح “دادرس” یکی از فعالیت‌های مورد نظر ما است. همچنین طرح “پیمان” را با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد اجرا می‌کنیم که در این طرح اعضای کانون‌ها آموزش می‌بینند و خود به دیگران در یک سیستم مشخص آموزش می‌دهند.

صابونچی در مورد فعالیت تیم‌های سحر در مناطق زلزله زده کرمانشاه، گفت: این تیم‌ها در زلزله کرمانشاه خوش درخشیدند و بر اساس مأموریت‌ها و وظایفی که در زمینه آسیب‌ها داشتند وارد شدند و در طول ماه‌های گذشته تیم‌هایی از استان کرمانشاه و استان‌های معین در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند و در یکی دوماه اخیر نیز فعالیت تیم‌های “سحر” استان کرمانشاه کماکان ادامه دارد.

وی با اشاره به تجربه حضور این تیم‌ها در مناطق زلزله زده تصریح کرد:‌ سعی کردیم که با توجه به نوپا بودن این کار بازخوانی از تجربه‌های کسب شده داشته باشیم و در نظر داریم با بررسی‌های جامع طرح‌ را در محافل بین‌المللی از جمله یونیسف و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ معرفی کنیم.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر در مورد نوع فعالیت‌های تیم‌های سحر در مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: تمرکز فعالیت این تیم‌ها بر حمایت‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی است و نکته کلیدی فعالیت‌ آنها این است که در بحران‌هایی مانند زلزله توجه به کودکان و نوجوانان مغفول می‌ماند در حالی که خیلی اوقات این گروه‌های سنی نیاز به توجه ویژه دارند و این مسئله‌ای بود که مد نظر تیم‌های سحر قرار گرفت. این تیم‌ها در زلزله کرمانشاه ابتدا در بافت شهری حضور پیدا کردند و پس از آن روستا به روستا حاضر شدند و از کودکان و نوجوانانی که آسیب‌های روحی دیدند حمایت کردند. در این راستا با انجمن روانپزشکی همکاری شد و در حال حاضر هم در شعبه کرمانشاه، انجمن این ماموریت را دارند در کنار تیم کمک کنند.

صابونچی همچنین از در نظر گرفتن سفر برای کودکان و نوجوانان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر داد و گفت: در تابستان امسال ان‌شاء‌الله در دو گروه 250 نفره پسران و دختران اردویی را در مشهد مقدس خواهیم داشت. ضمن اینکه در سایر مناسبت‌ها سعی شده برنامه‌هایی اجرا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید