واردات «شیر تو شیر»؛ فرشی‌ها لوبیا و پوشاکی‌ها موز وارد کردند

    کد خبر :314998

شرکتی با نام ره رسانان برق و جاده اقدام به واردات لوبیا قرمز کرده است. اما این آمار عجیب تنها به اینجا ختم نمی‌شود. در مورد دیگری مشاهده می‌شود که شرکتی با نام ثنا پوشاک اقدام به واردات موز کرده است که بابت این واردات، ارزی معادل ۷۰۷۳۳۰ یورو از بانک مرکزی و ۱۷۲۵۰۷ یورو از سامانه نیما دریافت کرده است.

میلاد مرادی: روز گذشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی برای انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی خبر داد.

به گزارش بازتاب، بامداد امروز بانک مرکزی در اقدامی اسامی نزدیک به ۱۵۰۰ شرکت واردکننده با ارز دولتی را منتتشر کرده است.

نخست آنکه اگر چه این دست از اقدامات می‌تواند گامی در راستای روشن شدن چراغ در تاریکخانه اقتصاد ایران باشد. اما با این حال، در لیست منتشر شده توسط بانک مرکزی چندین نکته وجود دارد که نیازمند توجه دوچندان است.

شرکتی با نام ثنا پوشاک اقدام به واردات موز کرده است که بابت این واردات، ارزی معادل ۷۰۷۳۳۰ یورو از بانک مرکزی و ۱۷۲۵۰۷ یورو از سامانه نیما دریافت کرده است.

نخست آنکه در لیست منتشر شده اسامی شرکت‌هایی مشاهده می‌شود که کالاها و محصولات وارداتی آنها هیچ‌گونه همخوانی با اهداف چنین شرکتی ندارد. به عنوان مثال، در یک مورد، شرکتی با نام پیشگامان فرش ایران اقدام به واردات لوبیا قرمز کرده‌ است. این شرکت معادل ۹۶۶۰۷ یورو از بانک مرکزی ارز دریافت کرده است.

شرکت دیگری نیز با نام ره رسانان برق و جاده اقدام به واردات لوبیا قرمز کرده است. اما این آمار عجیب تنها به اینجا ختم نمی‌شود. در مورد دیگری مشاهده می‌شود که شرکتی با نام ثنا پوشاک اقدام به واردات موز کرده است که بابت این واردات، ارزی معادل ۷۰۷۳۳۰ یورو از بانک مرکزی و ۱۷۲۵۰۷ یورو از سامانه نیما دریافت کرده است.

نگاهی به نام این شرکت‌ها گویای این نکته است که واردات چنین محصولاتی حداقل در درجه اول کوچکترین ارتباطی با نام این شرکت‌ها ندارد. در نمونه دیگری شرکت ماموت خودرو به میزان ۳۶۴۱ یورو ارز برای واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز دریافت کرده است. شرکت دیگری با نام شرکت توسعه فرآورده‌های غذایی مانی در همین راستا اقدام به واردات چای‌ساز و قهوه‌ساز کرده است.

اما در اقدام جالب دیگری شرکتی با نام شرکت آینده‌پژوهی فردی اقدام به واردات گوشت گرم گوسفندی کرده است. در ادامه می‌توان به شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران اشاره کرد که اقدام به واردات گوشت گوساله یخ زده کرده است.

در همین راستا می‌توان شرکت‌های دیگری را نام برد که نام و حوزه کاری آنها هیچ ارتباطی با کالایی که وارد کرده‌اند، ندارد. این موضوع باعث شد تا حتی برخی از کاربران فضای مجازی آن را دستمایه طنز قرار دهند.

کاربری می‌نویسد: «لیست وارداتی‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومن نشون میده ماموت خودرو، چای‌ساز و قهوه‌ساز وارد کرده. حالا که از مدیرش پرسیدن، گفته اون لوازم جانبی خودرو. هر کی بخواد بهش می‌دیم….»

اسامی تعداد قابل‌توجهی از این شرکت‌ها بسیار مبهم و گنگ است. به طوری که با اسم آنها نمی‌توان تشخیص داد که شرکت مزبور در چه زمینه‌ای فعالیت دارد.

کاربر دیگری در همین زمینه می‌نویسد: «فهرست بانک مرکزی می‌گوید: چند شرکت دارویی نزدیک یک میلیارد یورو بخارشور وارد کرده‌اند. مهم‌تر از رقم شرکت دارویی چه ارتباطی به بخارشور دارد.»

اما انتشار لیست واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی حاوی نکات دیگری نیز است. از جمله آنکه اسامی تعداد قابل‌توجهی از این شرکت‌ها بسیار مبهم و گنگ است. به طوری که با اسم آنها نمی‌توان تشخیص داد که شرکت مزبور در چه زمینه‌ای فعالیت دارد.

به همین دلیل باید گفت اگر چه نفس اقدام انتشار این لیست مثبت است اما به علت نامشخص بودن هویت بسیاری از شرکت‌ها، عملا نمی‌توان آنها را شناسایی و رصد کرد. موضوعی که شفافیت را با چالش مواجهه می‌کند.

قطعا در صورتی که بسیاری از اطلاعات غیرشفاف این شرکت‌ها از جمله اطلاعات مربوط به هیئت مدیره برای عموم قابل دسترس باشد، ممکن است تحلیل‌ها سمت‌و‌سویی دیگر پیدا کند و به اطلاعات قابل‌توجهی دست یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید