کیانوش عیاری: نباید برخی فیلم‌ها به محرومیت بیشتری دچار شوند

    کد خبر :314665

کیانوش عیاری درباره درخواست کانون کارگردانان از برگزارکنندگان جشن خانه سینما برای داوری فیلم‌های دارای مجوز ساخت، گفت: با وجود برخی مباحث درباره مضرات احتمالی این کار، نظر من هم بر این است که نباید فیلم‌هایی که امکان اکران پیدا نکرده‌اند، محرومیت بیشتری ببینند.

کارگردان فیلم‌های «خانه پدری» و «کاناپه» که آثارش به دلایل متعدد اکران نشده است و برای یکی از آن‌ها هم امیدی به دریافت مجوز ندارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره نظرات متفاوتی که نسبت به درخواست کانون کارگردانان مطرح شده است، بیان کرد: در برخی اظهارنظرها آمده است، داوری شدن فیلم‌هایی که اکران عمومی نشده‌ یا به دلایل مختلف با سانسور مواجه شده‌اند، می‌تواند در نظر داوران تاثیرگذار باشد. من هم با این نظر موافقم که خواه‌ناخواه ممکن است فیلم‌های توقیفی اندکی مورد توجه بیشتر واقع شوند و این یک خصلت انسانی است که به این گونه پیش می‌رود.

عیاری در عین حال گفت: اما از طرفی دیگر این مسئله هم دلیل نمی‌شود که به‌خاطر چنین احتمالی فیلم‌هایی که از نمایش محروم هستند، به محرومیت بیشتری دچار بشوند، بنابراین بسیار موافقم که آن‌ها هم مورد داوری قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه “ممکن است این تصور پیش آید که صرفا برای فیلم‌های خودش همچون «خانه پدری» و «کاناپه» این‌طور اظهار نظر می‌کند”، گفت: تاکید دارم که موافقت خودم را به طور کلی عنوان کرده‌ام.

این کارگردان همچنین درباره وضعیت اکران «خانه پدری» گفت: ابدا قصد ندارم با آن شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای فیلم «خانه پدری» در نظر گرفته‌اند (نمایش محدود در سینماهای هنر و تجربه) آن را اکران کنم.

به گزارش ایسنا، کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای که هنوز رسمی نشده است اما از سوی دست‌اندرکاران جشن تایید شده است از دست‌اندرکاران برگزاری جشن بیستم که به ریاست علی نصیریان است، خواسته‌اند که در آخرین دوره‌ اجرای جشن براساس آیین‌نامه‌ سالانه، شرایط برای داوری فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفته‌ ولی اکران نشده‌اند نیز فراهم شود.

تورج منصوری دبیر هیات رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی با تایید این خبر به ایسنا گفت که باید این مساله در هیات رییسه بررسی شود و هنوز چیزی مشخص نیست.

محمدمهدی عسگرپور ـ مدیرعامل پیشین خانه سینما ـ در این‌باره معتقد است: اینکه فیلم‌های اکران نشده در کنار فیلم‌های دیده شده توسط مردم، در جشن خانه سینما داوری شوند، در واقع اجحاف در حق فیلم‌های اکران عمومی شده است.

او با اشاره به اینکه «همیشه در خانه سینما این مسئله بوده که فیلم‌های اکران شده در سینماها داوری شوند»، بیان کرد: این مورد به جسارت مدیران خانه سینما و اینکه در کنار یا مقابل دولت می‌خواهند بایستند هم ارتباطی نداشته بلکه یک قاعده تلقی می‌شده است. البته برخی همکاران ما نکته مهم دیگری را اشاره می‌کنند و آن هم این است که تنها جایی که آثار بعضی از سینماگران شانس دیده شدن دارد،همین جشن خانه سینماست و باید تایید کنم که بله این نقیصه وجود دارد که البته دلایل متعددی هم می‌تواند داشته باشد ولی اگر بخواهیم جشن را به محلی برای برطرف کردن نقیصه‌ها تبدیل کنیم آن موقع دیگر جشن قاعده آکادمیک خود را از دست می‌دهد.

با این حال مهرداد فرید ـ رییس انجمن تهیه‌کننده و کارگردانان سینما ـ ضمن حمایت از موضع کانون کارگردانان درباره داوری فیلم‌های دارای مجوز “ساخت” در جشن خانه سینما گفت: این اتفاق سبب می‌شود تا فیلم‌هایی که پشت سد سانسورهای غیرمستقیم سینماداران مانده‌اند، توسط اهالی سینما ارزیابی شوند.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان هم در نامه ای خطاب به علی نصیریان ـ رییس جشن بیستم خانه سینما ـ نوشته است: «انتظار داریم با توجه به مقام و موقعیت‌تان این فرصت را به فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌های خلق شده بدهید تا حتی اگر شده یک بار برای همکاران‌مان به نمایش در بیاید و مورد ارزیابی قرار بگیرد. روا نیست فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفته‌اند و بعضا حتی پروانه نمایش هم دارند، توسط اهالی سینما به فراموشی سپرده شوند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید