انجمن‌های عکاسی پلی میان اعضا و سفارش‌دهندگان باشند

    کد خبر :31448

محمد ابراهیم صافی عکاس حوزه میراث فرهنگی معتقد است انجمن های هنری باید بتوانند پلی میان اعضا و سفارش دهندگان جدی هنر باشند.

محمدابراهیم صافی رییس سابق انجمن عکاسان میراث فرهنگی درباره اهمیت فعالیت انجمن های هنرهای تجسمی و خصوصا انجمن های تخصصی تر مانند عکاسان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: من اول باید به این نکته اشاره کنم که در اساسنامه انجمن ما ذکر شده که این انجمن نمی تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد. دومین نکته ای هم که باید ذکر کنم این است که کسانی که در حوزه میراث فرهنگی کار می کنند واقعا عاشق میراث فرهنگی هستند و این عرصه را میراث ملی می دانند و با چنین ذهنیتی با این موضوع برخورد می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ نفر عضو انجمن ما هستند که نزدیک به ۵۰ نفر آنها اعضای پیوسته محسوب می شوند. در حال حاضر عکاسان این حوزه عموما عکاسان حرفه ای هستند که خودشان را متصل به انجمن نمی دانند و ممکن است در حوزه های دیگر هم فعال باشند. به اعتقاد من هم برای اعضا و هم برای انجمن این اتفاق خوبی خواهد بود که انجمن بتواند پلی میان سفارش دهنده های جدی حوزه میراث فرهنگی و اعضا باشد.

این عکاس بیان کرد: یک روزی باید نزد مدیران حوزه های مختلف این فرهنگسازی رخ بدهد که اگر هر کاری را به نخبه های آن رشته بسپارند هم هزینه هایشان کمتر می شود و هم اتفاق بهتری رخ می دهد. بنابراین وقتی برای یک پروژه ثبت میراث فرهنگی یک نهاد یا سازمان با عکاس حرفه ای وارد تعامل و قرارداد شود می تواند اطمینان قلبی داشته باشد که نتیجه مطلوب عایدش می شود.

صافی با بیان اینکه عکاسان این حوزه علاوه بر حوزه عکاسی شناخت کاملی نسبت به حوزه میراث فرهنگی دارند، گفت: عکاسان حوزه تخصصی میراث فرهنگی می دانند وقتی وارد یک فضای تاریخی می شوند چه برخوردی باید با آن داشته باشند؛ از نصب سه پایه تا تنظیم نور که آسیبی به بافت بنا وارد نکند و اینکه از چه نور مکملی استفاده کنند تا انواع محدودیت هایی که عکاسی در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: حتی وقتی این عکاسان که در طبیعت هم فعال هستند، به طبیعت می روند برای عکاسی می دانند چگونه به نرمی وارد این فضا شوند و با طبیعت برخورد کنند. عکاسی از این حوزه فقط تسلط به عکاسی را نمی طلبد و برخورد آنها با موضوع با یک عکاس حرفه ای صرف متفاوت است.

رییس سابق انجمن عکاسان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه برای تربیت عکاسان حوزه میراث فرهنگی نیاز به آموزش های بیشتری است، بیان کرد: به گمانم باید تعاریف فضاهای آموزشی تغییر کند و هم به لحاظ حرفه ای و هم شناخت تکنیک ها باید به روزتر شویم. از لحاظ فرهنگی متاسفانه در این زمینه عقب هستیم و شناخت کافی نداریم و برای همین تخریب های زیادی در این حوزه رخ می دهد که خود عکاسان می توانند زمینه ساز فرهنگسازی در این وادی باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید