ادامه ناامیدی در جامعه خطرناک است؛ اگر مردم ناراضی باشند، مانند گذشته دوسوم مجلس عوض خواهند شد

    کد خبر :313946

در روزهای گذشته، اقتصاد ایران شاهد افزایش عجیب قیمت دلار و سکه بود، به گونه ای که نرخ دلار از مرز 8000 تومان گذشت و حتی برای دقایقی به رکورد 10000 تومان هم رسید. سکه طلا هم در بازار آزاد به بیش از سه میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

هرچند افزایش افسارگسیخته و حیرت‌انگیزی که نرخ دلار در سال گذشته تجربه کرد، اخبار بالا رفتن این ارزها را به موضوعی پیش پا افتاده و معمولی تبدیل کرده، به قدری ارزش پول ملی در این مدت کم شده که هیچ کسی نمی‌تواند در مقابل آن انگشت حیرت به دهان نگیرد!

سلمان خدادادی در گفت وگو با تابناک در این باره می گوید: باید در آشفته بازار کنونی، بیش از هر چیز، به دنبال ریشه های آن گشت. این آشفتگی ریشه در اقتصاد کشور دارد. اقتصاد هم بیماری نیست که یکباره به وجود آمده باشد، بلکه این مرض از سال ها پیش شروع شده و الان خودش را نشان داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: متأسفانه ما در قوانین اقتصادی خود به شدت متزلزل هستیم، به عبارتی، قدرت و مانور لازم برای برنامه ریزی اقتصادی را از همه گرفته ایم، تجار، مغازه دارها و فعالان اقتصادی ما هیچ برنامه ای برای فردای خود ندارند. این بیچاره ها نمی دانند فردا که از خواب بیدار می شوند، چه قانون جدیدی بر آنها حاکم خواهد شد و باید بر مبنای کدام قانون وارداتی عمل کنند و یا کدام قوانین برای صادرات حاکم خواهد شد. به همین دلیل اوضاعشان متزلزل است.

وی افزود: البته در این میان، دولت هم این گونه نبوده که به موضوعات بی تفاوت باشد. دولت و مجلس در این مدت جلسات بسیاری داشته اند، به گونه ای که مجلس تنها در هفته گذشته، چهار ساعت جلسه غیر علنی با حضور تمام اعضای تیم اقتصادی دولت داشت.

این نماینده گفت: به نظر من، مشکل کنونی کشور، تیم اقتصادی دولت است که 190 نماینده خواستار تغییر در این تیم هستند. نمایندگان همچنین درخواست استیضاح وزیر اقتصاد را دارند و بیش از شصت امضا برای این کار جمع آوری شده است. البته نمی توان گفت که حتما استیضاح باید منتج به اخراج وزیر شود. وقتی وزیری استیضاح می شود، دست کم این را نشان می دهد که باید پاسخگو باشد. نمی شود گفت چون استیضاح فایده ندارد، پس ما نباید هیچ کاری کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: توضیح خواستن و استیضاح و نظارت، کار نماینده و مجلس است، آنها هم باید پاسخ دهند. حالا اگر در استیضاح نماینده ها قانع شدند، دلیل بر بی نتیجه بودن نیست. ای کاش ما بتوانیم این کار را انجام دهیم.
مردم به ما اعتماد کرده اند؛ بنابراین، نمایندگان ملت نیز باید وظیفه خود را انجام دهند و اگر ما کاری کردیم که این اعتماد از بین رفت ـ همان طوری که در انتخابات قبلی بیش از دوسوم نماینده ها تغییر کردند ـ باز هم مردم نماینده ها را تغییر خواهند داد. آنان انتخاب عمل دارند و اگر راضی نباشند، نماینده ها را عوض می کنند.

وی در ادامه یادآور شد: به هر حال، هم اکنون کشور ما دچار مشکل اقتصادی است که بخشی از آن مربوط به دولت و یا حاکمیت است، ولی بخشی نیز از دست دولت خارج است. زمانی که یک فشار عظیم خارجی وارد می شود، دیگر دولت خیلی مقصر نخواهد بود، ولی نباید هم ناامید شد.

وی در خصوص بحران ها نیز گفت: در حالی که برخی در این بین، به فکر منافع خود هستند و ارز دولتی را می گیرند و در بازار آزاد به فروش می رسانند، افرادی هم هستند که گلایه دارند که دولت به آنها ارز نداده و سختگیری های زیادی انجام می شود.
نمی شود به خاطر چند نفر کل سیستم را بست؛ اما باید مراقب بود، کسی هم سوءاستفاده نکند. من البته از بعد اجتماعی به قضیه نگاه می کنم، ولی باید اقتصاددان ها وارد عمل شوند و کاری برای این مردم بکنند. مردم نا امید شده اند و ادامه این روند برای کشور بسیار خطرناک است.

همچنین ولی ملکی در خصوص موضوع آشفتگی بازار گفت: بازار سکه به هم ریخته است و این به هم ریختگی، نظام اقتصادی خانواده‌ها را نیز متزلزل و مشکلاتی در جامعه ایجاد کرده است. امروز مسئولان می گویند برای تخصیص ارز واحدها مشکل نداریم، ولی واقعیت غیر از این است؛ ما شاهد نابسامانی در بازار ارز و مسکن و سکه هستیم.

ما می دانیم سؤال‌ها و تفحص‌ها بی خاصیت است، ولی امروز زمانی نیست که بخواهیم آنها را با خاصیت کنیم، بلکه باید به مشکلات مردم رسیدگی کنیم. مجلس برای حل مشکلات، جلسه غیر علنی می‌گذارد. باید ببینیم که نتیجه آن جلسات چه می شود. متأسفانه باید بپذیریم اراده جدی برای حل مشکلات اقتصادی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ارزش پول و دارایی مردم در یک ماه ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: با این وضعیت طبقات ضعیف جامعه ضعیف تر می شوند و آنهایی که می‌توانند با یک تلفن کارهایشان را انجام دهند، درآمدهایشان چندین برابر شده و صاحب پول‌های بادآورده می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید