نیروهای یمنی ابتکار عمل در «الحدیده» را به دست گرفته‌اند

    کد خبر :313943

«علی القحوم» با بیان اینکه نیروهای یمنی در عرصه عملیات میدانی در الحدیده ابتکار عمل را به دست دارند، گفت: مارتین گریفیتس در مأموریت خود در یمن بی طرف نیست.

ائتلاف متجاوز سعودی اخیرا حملات گسترده و فراگیری را به استان «الحُدَیده» ترتیب داده است. این در حالی است که حدود یک سال پیش نیز زمزمه های عملیات فراگیر عربستان سعودی و متحدانش علیه الحدیده وجود داشت اما در هر صورت، اقدامات سازمان ملل و اعتراضات گسترده به نتایج وخیم این عملیات از لحاظ انسانی، موجب شد تا ریاض به صورت موقت از موضع خود عقب بنشیند.

با این حال، شکست های متعدد عربستان سعودی در جبهه های مختلف نبرد در یمن موجب شده است تا مقامات این کشور مجددا به فکر حمله به استان الحدیده و تسلط کامل بر آن بیفتند. البته در این میان، ارتش و کمیته های مردمی یمن نیز دست بسته ننشسته و به صورت گسترده به مقابله با تجاوز همه جانبه ائتلاف سعودی به یمن مبادرت ورزیده اند. آنها تاکنون حتی یک قایق جنگی متعلق به ائتلاف سعودی را در نزدیکی الحدیده منهدم کرده و برخی از تیم های تروریستی وابسته به سعودیها را شناسایی و منهدم کرده اند.

حملات گسترده جنگنده های ائتلاف متجاوز سعودی به الحدیده یمن در حالی صورت می پذیرد که سازمان ها و نهادهای حقوق بشری گسترده ای در سطح منطقه و جهان نسبت به پیامدهای وخیم این عملیات هشدار داده اند.

در همین راستا مهر به سراغ «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن رفتیم که مشروح گفتگو با وی از نظر می گذرد؛

*اکنون بیش از سه سال است که از حملات بی امان ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم یمن سپری می شود و سازمان های حقوق بشری هشدارهای زیادی را پیرامون وخامت اوضاع انسانی در یمن داده اند. درحال حاضر وضعیت میدانی در یمن چگونه است؟

وضعیت در عرصه میدانی به گونه ای است که درگیری ها همچنان ادامه دارد و ارتش و کمیته های مردمی مشغول نبردی سخت با متجاوزان و مزدوران آنها به ویژه در ساحل غربی هستند. درحال حاضر ارتش و کمیته های مردمی یمن دهها نفر از مزدوران سعودی و متجاوزان را به هلاکت رسانده و شماری دیگر را نیز به شدت زخمی کرده اند.

بسیاری از خودروهای متعلق به متجاوزان و مزدوران توسط ارتش و کمیته های مردمی هدف قرار گرفته و منهدم شده اند. درحال حاضر ارتش و کمیته های مردمی یمن ابتکار عمل در ساحل غربی را به دست دارند و هیچ شکی در این مسأله نیست.

قبایل نیز به کمک ارتش و کمیته های مردمی یمن آمده و در نبرد با سعودیها به آنها کمک می کنند. در تمامی استان ها شاهد آن هستیم که قبایل یمنی پا به میدان مبارزه گذاشته و با سعودیها و متجاوزان می جنگند. واقعیت این است که در الحدیده نیز دشمن همچون ساحل غربی شکست خورده است.

عربستان سعودی به دلیل شکست در جبهه الحدیده به دنبال پیروزی رسانه ای می گردد. دشمن امروز نه بر فرودگاه الحدیده مسلط شده و نه توانسته کنترل کامل بندر الحدیده را به دست گیرد. دشمن در تمامی اهداف خود در الحدیده شکست خورده است.

*در خصوص نبرد بزرگ الحدیده صحبت کنید. آیا عربستان سعودی و متحدانش در طول این مدت موفق به تحقق خواسته ها و اهداف خود در این شهر استراتژیک شده اند؟ آیا سعودیها آنطور که ادعا می کنند توانسته اند وارد الحدیده شوند؟

همانطور که پیشتر اشاره کردم، الحدیده کاملا آزاد است و سقوط نکرده است. عربستان سعودی نه فرودگاه و نه بندر الحدیده را نتوانسته به کنترل خود درآورد. در طول این مدت ارتش و کمیته های مردمی یمن دستاوردهای زیادی را در نبرد با سعودیها محقق ساخته اند که بسیاری از آنها در الحدیده بوده است.

دستاوردهای نیروهای یمنی در نبرد با سعودیها موجب شد تا آنها لب به اعتراف گشوده و اذعان کنند که نبرد سختی را در ساحل غربی پشت سر می گذارند. امروز ما نه تنها با متجاوزان و مزدوران که با القاعده و داعش نیز در یمن در حال جنگ هستیم.

امروز متجاوزان سعودی و اماراتی در یمن متحمل خسارت های فراوانی می شوند و این بدان معناست که آنها در ساحل غربی و الحدیده پیروزی کسب نکردند. همین شکست های متوالی موجب عقب نشینی آنها از الحدیده شده است.

*نظر شما در خصوص «مارتین گریفیتس» چیست؟ به نظر شما آیا وی همچون اسماعیل ولد الشیخ از سعودیها جانبداری می کند و یا در مأموریت خود بی طرف است؟

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد یعنی مارتین گریفیتس نیز در همان مسیری گام گذاشته که پیشتر ولد الشیخ گام گذاشته بود. روش گریفیتس نیز همچون ولد الشیخ است و تفاوتی با وی ندارد. تمامی تحرکات گریفیتس همچون ولد الشیخ است. گریفیتس مأموریت خود را به صورت مطلوب انجام نمی دهد و در نقش یک میانجی بی طرف ظاهر نمی شود.

طبیعی است که سازمان ملل متحد نمی تواند خارج از چارچوب هایی که ایالات متحده آمریکا مطرح و مشخص می کند، حرکت کند. جنایت های سعودی ها و متحدان آنها علیه ملت یمن توسط سازمان ملل متحد و گریفیتس محکوم نمی شود.

ما به دلیل نقش مبهم و جانبدارانه گریفیتس به سازمان ملل متحد برای حل و فصل بحران و جنگ یمن هیچ چشمداشتی نداریم. چشمداشت ما به ارتش و کمیته های مردمی یمن است تا کشورمان را برای همیشه از شر اشغالگران نجات دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید