رشد ۱۰درصدی اقتصاد با شبکه سازی شرکت‌های دانش‌بنیان‌

    کد خبر :313929

یک مقام مسئول با بیان اینکه ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان درآمدی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند، گفت: ۱۹۰ هزار نفر در شرکت ها و هسته های دانش بنیان کشور مشغول به کار هستند.

به گزارش مهر، منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران صبح امروز در یازدهمین شنبه انقلاب با محوریت دستاوردهای حوزه صنعت که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی در پژوهشکده شهید رضایی‌نژاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار داشت: کشور از منظر فناوری جهش زیادی پیدا کرده است و در آینده پتانسیل زیادی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه می توان صنایع را به سه گروه تقسیم کرد، افزود: قسمت اول صنایع خوراکی، نساجی و آشامیدنی، گروه دوم صنعت پتروشیمی و حمل و نقل و گروه سوم صنایع فضایی و دارویی است که گروه های دوم و سوم در درآمدزایی نقش کلیدی دارند.

منطقی با اشاره به وضعیت صنعت کشور قبل از انقلاب گفت: پیش از انقلاب، کشور در موضوع فناوری‌های پیشرفته نقش عادی هم نداشت؛ اما اکنون نقش جهشی داریم به گونه ای که انحصار کشورهای دیگر را شکسته ایم.

وی با بیان اینکه لازم است تا دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان شود، گفت: در این جلسه تلاش شده است تا رویکردهای نوین که می تواند جهش دیگری را در صنعت ایجاد کند، بررسی شود.

منطقی در ادامه به شرکت های دانش بنیان گفت: در راستای مجموعه های کارخانه های بزرگ قرار دهیم و محصول اساسی را به این شرکت ها واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: با شبکه سازی شرکت های دانش بنیان و فعالیت در راستای بنگاه های بزرگ قطعا شاهد رشد ۱۰ درصدی در اقتصاد خواهیم بود.

وی به صنایع پایین دستی نیز اشاره کرد و افزود: اگر این صنایع پارک های علم وفناوری ایجاد کنند قطعا این پارک ها می توانند تمام مشکلات مربوط به فناوری صنایع را حل کنند.

همچنین صاحبکار سرپرست امور شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری در این جلسه با بیان اینکه در چهل سال گذشته نهضتی را تحت عنوان نهضت سوادآموزی ایجاد و بعد نظام توسعه را ایجاد کردیم، گفت: بعد از آموزش و پرورش، باید وارد حوزه فناوری می شدیم که در طول ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته موج مبتنی بر فعالیت های درون زایی در حوزه علم و فناوری شکل گرفته است.

وی افزود: در طول چند سال گذشته مراکز رشد، پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیات شکل گرفتند که تا امروز ۳۵۰۰ شرکت و هسته دانش بنیان شناسایی شده است.

صاحبکار ادامه داد: درآمد این شرکت ها ۴۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین ۱۹۰ هزار نفر نیز در شرکت و هسته های دانش بنیان مشغول به کار هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به مزایای بی شمار حوزه دانش بنیان، مدیریت شهری در پی تبدیل کردن شهر تهران به «شهر دانش بنیان» است.

در ادامه جلسه، بلندی عضو شورای عالی صنایع فضایی با بیان اینکه صنعت فضایی یک صنعت پیشران است، گفت: تا اویل دهه ۷۰ فعالیت های چنداتی در حوزه فضا نداشتیم و از سال ۷۶ به صورت سیستماتیک به مساله فضا پرداختیم و در ۲۰ سال به مرحله ای رسیدیم که جوانان ما تجهیزات مورد نیاز خود را مطابق استانداردها طراحی می کنند.

وی افزود: قبل از انقلاب سیم خاردار هم نداشتیم و تا دندان وابسته بودیم اما امروز یکی از قدرت های فضایی جهان هستیم.

بلندی ادامه داد: حوزه های آب، پتروشیمی، مدیریت بحران، کشاورزی و … به نحوی به محصولات و تصاویر ماهواره ای وابسته هستند از این رو می توانیم با استفاد از قدرت فضایی کشور، نیازمندی ها را مرتقع کنیم.

وی همچنین با اشاره به افق ۱۴۰۴ اظها داشت: توانایی های امروزمان نشان می دهد که میتوانیم به اهداف افق ۱۴۰۴ برسیم. امروز در ساخت ماهواره مشکلی نداریم و به نظر می رسد اشتغال ۱۷ هزار نفر در حوزه هوا وفضا تا سال ۱۴۰۴ قابل دستیابی باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی ۵ شاخص را مشخص کردند، گفت: این شاخص ها شامل درون زا بودن، برون گرا بودن، مردمی بودن، عدالت محور بودن و دانش بنیان بودن است، که اگر فعالیت‌ها را بر اساس این ۵ اصل بسنجیم، فعالیت‌های دانش محور بر قله آنها هستند. ‌

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید