در راستای محرومیت‌زدایی انجام می‌شود

توسعه صنایع تبدیلی شیر در قلعه گنج

    کد خبر :313891

شهرستان قلعه گنج که با 80 هزار نفر جمعیت، در جنوب استان کرمان قرار گرفته است، پس از تحمل سال‌ها رنج و مشقت محرومیت، اکنون در مسیری قرار گرفته که افق‌های امید را برای توسعه این شهرستان روشن کرده است؛ افق‌هایی که البته هنوز به نتایج نهایی نرسیده و تا سر منزل مقصود فاصله بسیاری دارد.
در این شهرستان که مدت زیادی نیست از شهرستان کهنوج جدا و به یک شهرستان مستقل تبدیل شده است، شرایط آب و هوایی و کمبود امکانات، شهروندان را وادار کرده است که برای امرار معاش و گذران زندگی به شغل هایی نظیر کارگری، کشاورزی و دامداری روی بیاورند.

در این بین یکی از بزرگترین مشکلات شهروندان این شهرستان که زادگاهشان برای سال‌های طولانی از بسیاری خدمات و امکانات محروم مانده است، به دست آوردن اشتغال پایدار و پیشرفت در فعالیت‌های اقتصادی است؛ شرایطی که زمینه ساز شده تا خطر مهاجرت و تخلیه شدن این منطقه از سکنه افزایش یابد.
آب و هوای گرم، بحران آب و خشکسالی، نبود امکانات کافی، نبود صنایع تبدیلی از جمله مشکلاتی است که در این شهرستان فشارها را بر روی مردم افزایش داده و اجازه کسب درآمد پایدار را از آنها گرفته است.
بی توجهی به مسائل و مشکلات مردم شهرستان قلعه گنج در سال های گذشته و عدم رسیدگی موثر به نیازهای آنها اگرچه قابل بخشش نیست و در تشدید مشکلات موثر افتاده است، اما این مسئله چند سالی است که به شدت مورد توجه مسئولان نهادهای مختلف از جمله بنیاد علوی قرار گرفته است و تلاش‌های جدیدی برای حل مسائل آنها در دستور کار است.
با توجه به اینکه شغل و منبع درآمد بسیاری از مردم این شهرستان کشاورزی، دامداری و کارگری در این حوزه هاست، وجود صنایع تبدیلی در شهرستان قلعه گنج به شدت احساس می‌شد، چرا که نبود این صنایع در گذشته عامل این بود که محصولات و تولیدات این مردم با قیمتی بسیار ناچیز و به صورت خام از کف آنها خارج و در اختیار دلالان سودجو قرار بگیرد.
همین دغدغه ها سبب شد تا در سال های گذشته بنیاد علوی برای حل این مشکل اقدام به تأسیس چند کارخانه فرآوری محصول در این شهرستان کند که اکثر آنها در شرایط کنونی به مرحله نهایی رسیده و مابقی نیز در شرف اتمام است.
با توجه به اینکه در شرایط کنونی در این شهرستان تولید محصولاتی چون کنجد، گوجه فرنگی و خرما کشت غالب کشاورزان است و پرورش بز نیز در بخش دامداری در این شهرستان غالب است، احداث کارخانه تولید روغن کنجد، احداث کارخانه تولید رب گوجه فرنگی، احداث کارخانه فرآوری خرما و کارخانه فرآوری شیر در دستور کار مسئولان بنیاد علوی قرار گرفت که اکنون به خروجی های خوبی رسیده است.
همچنین با توجه به ساعات آفتابی زیاد این شهرستان و تابش مستقیم نور خورشید، تولید برق از طریق انرژی خورشیدی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و در نزدیکی شهر قلعه گنج احداث این نیروگاه تولید برق آفتابی آغاز شده است.
به گزارش فارس، حرکت در مسیری که به آن اشاره شد محاسن و فرصت های فراوانی را پیش روی مردم شهرستان قرار داده است که از جمله آنها، افزایش درآمد کشاورزان، دامداران و کارگران منطقه است که دیگر نیاز نیست محصولات خود را به دلالان بفروشند. افزایش فرصت های شغلی برای جویندگان کار در منطقه، توسعه مسیرهای سرمایه گذاری و افزایش پایداری مشاغل از دیگر مزیت هایی است که با حرکت در روند مذکور به وجود آمده است.
این اتفاق ها البته همه ماجرا نیست و بنیاد علوی با تلاش برای حمایت از متقاضیان سرمایه گذاری در منطقه مذکور تلاش می‌کند تا فرصت های جدیدی را نیز با حمایت بخش خصوصی در این شهرستان به وجود آورد؛ مسئله مهمی می تواند زمینه های توسعه را افزایش دهد.
با این روند البته نمی توان امید داشت که همه مشکلات شهرستان قلعه گنج بر طرف شود، اما این روند قطعاً خواهد توانست در اراتقای توان اقتصادی و اجتماعی مردم موثر باشد و نگرانی‌ها را در مورد آینده تاریک منطقه کاهش دهد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید