در برنامه پرسشگر عنوان شد

بودجه کلان اوقات فراغت به وزارت ورزش و جوانان می‌رود/ ضرورت نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین

  • آرشیو
  • شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۰
    کد خبر :313744

معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت محور بودن آموزش و پرورش در مقوله تربیت نوجوانان گفت: به عنوان نمونه در تابستان دستگاه‌ها برنامه‌های اختصاصی برای اوقات فراغت نوجوانان دارند اما آموزش و پرورش محور آنها نیست. بودجه کلان اوقات فراغت به معاونت جوانان وزارت ورزش می رود در حالی که باید در اختیار آموزش و پرورش باشد.

به گزارش ایسنا، مهدی فیض در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه تربیت و فرهنگ نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در کل کشور مغفول مانده است گفت: بودجه نمود اولویتهاست و معمولا حتی زمان بودجهریزی هم مغفول می‌ماند.

وی افزود: ما اسناد بالادستی در زمینه تربیت داریم اما برنامه نداریم. نیاز به برنامه ریزی راهبردی وجود دارد که ما فاقد آن هستیم. در معاونت پرورشی اشکال ساختاری وجود دارد که در زمان مسوولیت بنده با وجود موکداتی که داشتیم حل نشد. اداره کل برنامه‌ریزی و ارزیابی در حوزه پرورشی وجود ندارد و ما اصرار داشتیم که افزوده شود اما در آن دوره محقق نشد.

معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ساختاری برای ارائه اطلاعات و دیتای حوزه پرورشی دانش‌آموزی وجود ندارد گفت: در واقع در معاونت پرورشی نه برای نقطه آغاز حرکت که برنامه ریزی است و نه برای نقطه پایانی که ارزیابی است ساختاری وجود ندارد.

فیض ادامه داد: در حکومت دینی زندگی میکنیم و باید دید نگاه به دین چگونه است. متاسفانه نگاه به دین نگاه محدوی به یکسری مناسک عبادی است. به عنوان مثال به آمار مساجد و اقامه نماز به عنوان معیار حکومت دینی توجه و تاکید می‌شود در حالی که اگر بحث بندگی خدا مطرح است باید در همه عرصه‌های زندگی اتفاق بیافتد. باید در قبال سیاست، خانواده و محیط زیست هم بندگی خدا کرد. همان دینی که می‌گوید نماز بخوان، می‌گوید زمین را هم آباد کن و منابع طبیعی را توسعه بده.

وی با بیان اینکه در حکومت دینی باید نگاه ما به دینداری وسیع و گسترده باشد گفت: در چند دهه اخیر به این موضوع کم توجهی شده است. مقام معظم رهبری نیز به همین علت به مقوله سبک زندگی تاکید دارند و اینکه باید حواسمان باشد به همه عرصه‌های زندگی توجه داشته باشیم.

معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نقطه شروع برای تحول در فرهنگ و اصلاح نظام و تربیت، دولت است گفت: نگاه دولت نباید کوتاه مدت باشد و به چهار سال و هشت سال دوره خود توجه کند؛ بلکه سرمایه گذاری باید جهش بلند مدت را در پی داشته باشد. سرمایه گذاری بلند مدت در آموزش و پرورش می‌تواند پیشگیری کننده از بسیاری آسیبها باشد.

فیض افزود: طبق سند تحول، آموزش و پرورش محور تربیت نوجوانان محسوب می‌شود. طبق بندهای سندتحول، همه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند به آموزش و پرورش در اجرای سند کمک کنند. اجرای سند تحول نیازمند بسیج همگانی با محوریت آموزش و پرورش است که البته وزارتخانه باید از دستگاه‌های دیگر مطالبه گر باشد.

وی با اشاره به ضرورت محور بودن آموزش و پرورش در مقوله تربیت نوجوانان گفت: به عنوان نمونه در تابستان دستگاه‌ها برنامه‌های اختصاصی برای اوقات فراغت نوجوانان دارند اما آموزش و پرورش محور آنها نیست. بودجه کلان اوقات فراغت به معاونت جوانان وزارت ورزش می رود در حالی که باید در اختیار آموزش و پرورش باشد.

معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش برای اجرای سند کمک کنند و لازم است نگاه همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه تغییر کند. باید قبل از تدوین بودجه کمیسیونی در سازمان برنامه تشکیل شود و مدل بودجه از اول درست و مطالعه شده تبیین شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
کاریکاتوری سراغ فرهنگ رفته‌ایم / ضرورت نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین

به گزارش ایسنا، ر حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی، ئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه ما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه وزارت آموزش داریم‌؛ به مقوله فرهنگ در خانواده ها اشاره کرد و گفت: گاهی به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته‌ایم.

وی درباره جایگاه مقوله تربیت و فرهنگ اظهار کرد: فرهنگ و تربیت نکته‌ای است که در سال‌های گذشته بویژه در آموزش و پرورش مغفول مانده است.

وی افزود: تفکری که عمدتا در چند دهه گذشته با آن مواجه‌ایم بیشتر دارای سبقه تعلیم بوده است تا تربیت.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مشکلات امروز کشور از اختلاس ها تا عدم فرهنگ کار و مسوولیت به همین علت پرداخته نشدن به فرهنگ و تربیت است گفت: تمام دنیا فرهنگ و تربیت را مهمتر از آموزش و تعلیم می دانند. به عنوان مثال ببینیم چگونه در مدارس ژاپن روی فرهنگ، کار و مسوولیت پذیری کار می کنند.

عبادی افزود: آنها برنامه دارند، ما هم برنامه داریم ولی اجرا نمی‌شود و خروجی آن تربیت افراد فارغ‌التحصیل با رتبه علمی خوب است که تعهد و امانت داری نمی‌دانند و نتیجه آن می‌شود که فساد رخ می‌دهد و این زنگ خطری برای آموزش و پرورش ماست. از آن سو وقتی پایه‌های فرهنگ و تربیت بازرس و ناظر هم بدرستی گذاشته نشده یک دور باطل شکل می گیرد.

وی درباره ریشه مشکلات موجود فرهنگی و عدم توجه به آن در بودجه ریزی کشور گفت: نطفه بودجه در دولت شکل می‌گیرد و امکان تغییر آن در عمل در مجلس آنقدر بالا نیست زیرا هر بخشی بودجه ای دارد و نمیتوان در مجلس ردیف ها را به صورت کلی تغییر داد. خوب است از پایه در دولت بودجه ریزی برای این امر صورت گیرد.

عبادی به مقوله فرهنگ در خانواده ها اشاره کرد و گفت: گاهی به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم و تا بحث فرهنگ میشود عمدتا ذهن به سمت حجاب و عفاف میرود در حالی که این تنها یکی از مباحث است. ذیل فرهنگ اسلامی فرهنگ مدنی هم دیده شده که ضعف زیادی در آن داریم و مسوولیت پذیری، نظم و قانون پذیری از جمله آنهاست.

وی درباره علت عقیم ماندن فرهنگ اسلامی گفت: وقتی در جامعه اسلامی در خیابان و حین رانندگی نظم وجود ندارد و شما روی حجاب زیادی تمرکز می‌کنید و در مقابل شهروند بی نظمی و اختلاس، دروغ و… را می بیند و به خارج از کشور سفر می‌کند و نظم آنجا را مشاهده می‌کند به کلی دیدگاهش منفی می شود و ما حتی در مقوله فرهنگ سازی برای حجاب و عفاف هم نتیجه خوبی نمیگیریم.

وی افزود: یا در مقوله امر به معروف و نهی از منکر ذهن سریع به سمت دختر و پسرها میرود، اما آیا نباید ستاد امر به معروف روی مسوولی که فساد کرده حساس شود و امر به معروف و نهی از منکر کند؟.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دینی که به مردم معرفی می‌کنیم دین آیینی است گفت : مردمی را دیندار معرفی میکنیم که نماز و هیات و دعا می‌رود و حجاب را رعایت می کند. نتیجه این می‌شود که فرد موقع بازگشت از دعای کمیل با موتور بدون نظم در خیابان و در ترافیک حرکت می‌کند. سندتحول بنیادین همه این موارد را دیده است و اگر به آن عمل شود بسیاری مشکلات حل می‌شود. در حالی که تا امروز هنوز آیین نامهها و برنامههای اجرایی سند به صورت کامل تدوین و اجرا نشده است.

وی افزود: باید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت وجود دستگاه نظارتی بر اجرای سند تحول بنیادین توجه داشته باشد.

عبادی با تاکید بر اینکه اجرای سندتحول باید جدی گرفته شود گفت: تا کنون دستگاه نظارتی قوی برای اجرای سند وجود نداشته است. کار قوه مقننه حکم قضایی نیست و باید نهادی چون دیوان محاسبات بر اجرای سند نظارت کند.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: هنوز بخشنامه سند تحول بنیادین ابلاغ نشده است، اما در زمانی که سند ۲۰۳۰ تصویب شد بلافاصله آقای جهانگیری به وزیر آموزش و پرورش دستور داد تا کمیته تشکیل و بلافاصله اجرایی شود، اما آیا یکبار برای سند تحول بنیادین چنین اتفاقی افتاده است؟ ما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه وزارت آموزش داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید