احتمال وقوع حیات اولیه در مریخ جدی تر شد

    کد خبر :313652

نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد بلافاصله بعد از شکل گیری منظومه شمسی، پوسته اولیه مریخ شرایطی داشته که تداوم حیات را در آن ممکن می کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، این بررسی از طریق تجزیه و تحلیل یک شهاب سنگ بسیار ارزشمند موسوم به بلاک بیوتی صورت گرفته که در سال ۲۰۱۱ در صحرای بزرگ آفریقا کشف شده است.

سیاره های سنگی مانند کره زمین و مریخ در اولین روزهای شکل گیری منظومه شمسی اقیانوس هایی متشکل از ماگمای مایع بوده اند که یک ماده معدنی منحصر به فرد است. با گذشت زمان این اقیانوس ها کریستالیزه یا جامد شدند و لایه های بیرونی کره زمین و مریخ را که به پوسته مشهور شده اند، شکل داده اند.

شکل گیری پوسته گامی حیاتی برای شکل گیری سیاراتی است که حیات در سطح آنها امکان پذیر باشد. با این حال زمان بندی و جزئیات رویدادهای منجر به شکل گیری پوسته کره زمین هنوز برای محققان مشخص نیست.

بررسی شهاب سنگ یادشده شواهدی را در اختیار پژوهشگران بین المللی از دانمارک، آمریکا و غیره قرار داده که نشان می دهد ماگمای مریخ چه زمانی کریستالیزه شده و زمینه حیات در سطح آن فراهم شده است.

هم اکنون محققان در حال بررسی یکی از مواد معدنی کشف شده از این شهاب سنگ موسوم به زیرکون هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد فرایند مذکور به دست آورند. آنان معتقدند فرایند کریستالیزه شدن سطح کره مریخ ۲۰ میلیون سال قبل رخ داده و در همان زمان اقیانوس هایی از آب در سطح مریخ ایجاد شده که محل حیات جانداران مختلفی بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید