بهره‌برداری از ایستگاههای دریافت اطلاعات ماهواره‌ای واگذار می‌شود

    کد خبر :313611

یک مقام مسئول در سازمان فضایی ایران از تدوین پیش نویس طرحی برای حمایت از ورود بخش خصوصی به موضوع راه‌اندازی و بهره‌برداری از ایستگاههای دریافت داده‌های ماهواره‌ای، خبر داد.

سازمان فضایی ایران در راستای کاهش تصدی گری و حضور فعال بخش خصوصی در چرخه فناوری فضایی، در حال بررسی و ایجاد زیرساخت های لازم برای ورود بخش خصوصی به موضوع توسعه و بهره برداری از ایستگاه های زمینی دریافت تصاویر و داده های ماهواره ای است.

نعیمی، مدیرکل بهره برداری و نگهداری ایستگاه های زمینی سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت تکمیل چرخه کامل فناوری فضایی در کشور گفت: امروزه تکمیل زنجیره ارزش فناوری فضایی چه در بالادست و چه در پایین دست در جهت توسعه اقتصادی پایدار برای بسیاری از کشورهای پیشرو و در حال توسعه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: سازمان فضایی ایران بر حسب جایگاه حاکمیتی خود و در راستای حمایت از توسعه کسب و کارها، به دنبال حضور پررنگ تر بخش خصوصی در چرخه فناوری فضایی است.

نعیمی ایستگاه های دریافت داده های ماهواره ای را یکی از حوزه هایی دانست که سازمان فضایی ایران به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی است و ادامه داد: در گذشته فعالیت های کنترل و دریافت داده از ماهواره توسط اپراتور ماهواره صورت می گرفت و فقط دو شرکت در دنیا امکانات و توانایی ارائه این خدمات را به اپراتورهای ماهواره داشتند. اما طی سال های اخیر با گسترش منظومه های ماهواره ای سنجش از دوری، شرکت های خصوصی و استارتاپ ها برای ارائه خدمات ایستگاه های زمینی در سطح کره زمین در حال شکل گیری هستند و طبق بررسی های بعمل آمده، از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۸ شرکت خصوصی و استارتاپ در این زمینه شروع به فعالیت کرده اند.

وی افزود: درآمد حاصل از ارائه خدمات ایستگاهی نیز رو به افزایش است و بستر مناسبی برای توسعه کسب و کارها و اشتغالزایی است.

نعیمی ایستگاه های دریافت داده های ماهواره ای را یکی از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه دانست که قابل واگذاری به بخش خصوصی است و افزود: هم اکنون زیرساخت های مناسبی در سازمان فضایی ایران در راستای توسعه ایستگاه های زمینی شکل گرفته است که توانایی بالقوه ۴ خدمت هاستینگ، پردازش و مدیریت داده، TT&C و MCC و تله پورت را دارند.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از بخش خصوصی و توسعه کسب و کارهای فضاپایه، آزادسازی و عدم تصدی گری سازمان فضایی ایران در ایستگاه های زمینی ماهواره ای مطرح شد و تدوین سازوکارهای ورود و مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری و ارائه خدمات کاربردی در این حوزه در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران خاطرنشان کردک با فراهم کردن زیرساخت لازم و رعایت استانداردهای بین المللی و تقویت توان داخلی و بخش خصوصی جهت خدمت رسانی به منظومه های جدید، می توان از بازارهای جهانی نیز کسب سهم کرد.

به گزارش مهر، مدیرکل بهره برداری و نگهداری ایستگاه های زمینی سازمان فضایی ایران افزود: در حال حاضر پیش نویس طرح مذکور در حال بررسی است و در صورت ورود بخش خصوصی به این حوزه و حمایت سازمان فضایی ایران، علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این حوزه، می توان در زنجیره ارزش خدمات ماهواره ای در سطح بین المللی ایفای نقش کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید