کابینه چگونه تغییر می کند؟

  • سیاسی
  • شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۵
    کد خبر :313579

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ترمیم کابینه با نیروهای اصولگرا یا اصلاح طلب اهمیت ندارد، مهم این است که رئیس جمهور به این نتیجه برسد نتیجه کار تیم کنونی اقتصادی مساوی با ناکارآمدی و تنش های شدید اقتصادی و کاهش 50درصدی ارزش پول ملی شد.

حسن روحانی بعد از مدت ها سکوت حرف های معناداری در جمع مدیران اجرایی زد. او به وضوح آب پاکی را روی دست کسانی که خواهان استعفای دولت هستند ریخت و از طرفی محکم اعلام کرد وضعیت سختی در پیش رو است و با شیوه های قبلی نمی توان به اداره کشور پرداخت و دولت این تغییر را از خودش شروع می کند.

ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: همه باید در این اوضاع حامی دولت باشند و حرفی از استعفا یا استیضاح رئیس جمهور نزنند اما روحانی نیز نباید یک طرفه مسائل را ببیند و انتظار داشته باشد همه برای دولت او مایه بگذارند اما دولت در سیاست ها و ترکیب مدیران ارشد اقتصادی خود اصلاح و ترمیمی را اعمال نکند.

آقای روحانی در جمع مدیران اجرایی اعلام کرد «دولت استعفا نمی دهد، اگر کسی فکر میکند دولت کنار می رود اشتباه فکر می کند،تا پای جان تا روز آخر دولت می ایستیم و سه راه هم پیش رو نداریم، یا تسلیم محض آمریکا شویم که امکانپذیر نیست یا جلوی آمریکا مقاومت کنیم اما در عین حال اختلافات مان را در داخل ادامه دهیم که مقاومت ما پرهزینه خواهد شد یا مقاومت کنیم و در این ایستادگی همه کمک کنند.» ارزیابی شما از این صحبت آقای روحانی چیست؟

در وضعیت فعلی باید تمام نیروهای سیاسی، جریان ها، شخصیت ها و همه قوا با اتحاد بسیار زیاد پشت سر دولت باشند و دولت را حمایت کنند و هیچ گونه سخنی دال بر تضعیف یا استعفای دولت یا استیضاح رئیس جمهور نیز نباید مطرح شود. در شرایط فعلی هر کس دیگری هم رئیس جمهور بود باید به شدت مورد حمایت قرار می گرفت تا کشور از این وضعیت عبور کند. اما گزینه هایی که رئیس جمهور گذاشتند قاعدتا جوابش گزینه سوم است، در حالیکه گزینه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه وقتی دولت نیاز به حمایت همه نیروها دارد خودش را به گونه ای تجهیز کند که استعداد عبور از شرایط را داشته باشد.

یعنی آقای روحانی کابینه خود را ترمیم کند؟

یعنی خیلی مسائل از جمله ترمیم کابینه و اصلاح سیاست های اداره حوزه اقتصادی. معتقدم الان مشکل عمده دولت عدم همراهی سایر قوا و دستگاه ها یا کارشکنی منتقدان نیست بلکه به ترکیب کابینه و سیاست های اعمالی دولت بر می گردد بنابراین رئیس جمهور نباید آدرس اشتباه دهد.

رئیس جمهور برای اصلاح کابینه از کدام جناح استفاده کند اصولگرای اقتصادی یا اصلاح طلب اقتصادی بیاورد؟

اصولگرا یا اصلاح طلب بودن اهمیت ندارد، مهم این است که رئیس جمهور به این نتیجه برسد نتیجه کار تیم کنونی اقتصادی مساوی با ناکارآمدی و تنش های شدید اقتصادی و کاهش 50درصدی ارزش پول ملی شد چراکه کاملا سردرگم عمل می کند در همین دوماهه اخیر سیاست های متعددی را اعمال کردند اما معلوم نیست اولی درست بوده یا آخری. هیچ کدام از اعضای این تیم هم نمی خواهند استعفا دهند. این در حالیکه هنوز تحریم های شدید اقتصادی آمریکا اجرا نشده است، پس اگر بخواهد به اجرا درآید چه می شود؟ تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ باشند و سیاست های متناسب با شرایط روز را اعمال کنند.

یعنی آقای روحانی رفیق بازی را در تیم اقتصادی دولت کنار بگذارد؟

من برای رئیس جمهور تعیین تکلیف نمی کند که رفقایش را کنار بگذارد یا منتقدانش را به کار گیرد. بلکه فارغ از آنکه اعضای تیم اقتصادی دولت چه کسانی باشند، می گویم آقای رئیس جمهور خواهان حمایت همه جانبه از دولت است و این کار هم انجام می شود اما در عوض رئیس جمهور هم باید مسائلی را مدنظر قرار دهد، نه آنکه خواستار مایه گذاشتن همه برای دولت باشد اما خود دولت هیچ تغییری در کابینه و سیاست ها و رویکردهایش انجام ندهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید