آمریکا به برخی وارد کنندگان نفت ایران، معافیت موردی می دهد

    کد خبر :313507

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور ممکن است برای برخی کشورهای وارد کننده نفت از ایران، معافیت های موردی در نظر بگیرد.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مقام مزبور گفت: ما بر همکاری با کشورهای وارد کننده نفت خام از ایران تمرکز داریم تا هر تعداد ممکن از این کشورها را مجاب کنیم خرید نفت از ایران را تا چهار نوامبر (13 آبان ماه) به صفر برسانند.
این مقام وزارت امور خارجه آمریکا افزود: آماده ایم با کشورهایی که واردات نفت خود را کاهش دهند، به طور موردی همکاری داشته باشیم.
براساس این گزارش، مقام های ارشد دولت ترامپ در هفته جاری برای تاثیرگذاری بر دولت های اروپایی در زمینه واردات نفت ایران، به این کشورها سفر کردند و قرار است راهی خاورمیانه و آسیا شوند تا کشورهای واقع در این دو منطقه را برای کاهش واردات نفت از ایران تحت فشار قرار دهند.
مقام های دولت آمریکا گفته اند که قصد دارند با اعمال فشار بر عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، مطمئن شوند پس از اعمال تحریم های جدید بر ایران، تقاضای نفتی جهان به میزان کافی تامین می شود. مقام های مزبور به مازاد عرضه نفتی مورد نیاز پس از اعمال تحریم ها اشاره ای نکردند.
مقام های آمریکایی هنوز با چین و هند که بزرگترین وارد کننده نفت ایران هستند و همچنین با ترکیه و عراق، مذاکراتی در این زمینه انجام نداده اند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش به رغم مخالفت های جهانی، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند؛ این تصمیم با موضع گیری های متعددی از سوی کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپا همراه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید