آمریکا نمی تواند تضمین امنیتی کامل الزام آور به کره شمالی بدهد

    کد خبر :313430

«رابرت جرویس» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا معتقد است که آمریکا نمی تواند تضمین امنیتی کاملی به کره شمالی بدهد لذا بعید است«پیونگ یانگ» از تمام تسلیحات هسته ای خود صرفنظر کند.

سرانجام روسای جمهور ایالات متحده امریکا و کره شمالی در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار پس از مذاکرات فشرده و طولانی مدت نمایندگان دو کشور ممکن شد.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون درباره مسائل مربوط به روابط امریکا — کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره تبادیل نظر داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و کیم جونگ اون نیز بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.

ترامپ و اون تاکید کردند که برقراری روابط جدید میان امریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و اعلام کردند که درک این نکته واعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد.

پروفسور «رابرت جرویس» رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی و اینکه این دیدار منجر به رفع تحریمها کره شمالی از یک سو و خلع سلاح اتمی این کشور از سوی دیگر می شود گفت: هنوز نمی توانیم در خصوص نتایجی که دیدار سران دو کشور آمریکا و کره شمالی می تواند به دنبال داشته باشد سخن بگوییم.

وی افزود: اینکه این دیدار بتواند نتایج قطعی و مسلمی را به دنبال داشته باشد محل تردید است. خود بیانیه که بعد از دیدار منتشر شده هم چیز اندکی در خصوص توافقات صورت گرفته می دهد.

استاد دانشگاه کلمبیا در ادامه تأکید کرد: اما به نظر می رسد که رهبر کره شمالی «کیم جونک اون» سلاح هسته ای خود را ابزار چانه زنی برای بهبود وضعیت معیشت مردم خود و بهبود وضعیت اقتصادی کشورش قرار داده است.

وی افزود: در واقع او خواهان ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با امریکاست تا از رهگذر آن بتواند وضعیت اقتصادی کشورش را بهبود بدهد.

رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی امریکا در ادامه گفت: همچنین پیونگ یانگ ممکن است به دنبال این باشد تا از شدت وابستگی اش به چین بکاهد.

جرویس که از بنیانگذاران مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل است در ادامه تصریح کرد: علیرغم این موضوعات من تردید دارم که کره شمالی بخواهد تمام تسلیحات هسته ای خود را امحا کند و از همه آنها صرف نظر کند.

نظریه پرداز برجسته روابط بین الملل در ادامه یادآور شد: یکی از دلایل این موضوع این است که بر خلاف اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که سخن از تضمینهای الزام آور امنیتی به کره شمالی می دهد، آمریکا نمی تواند تضمینهای کامل امنیتی الزام آور به کره شمالی بدهد.

جرویس افزود: علاوه بر این، موضوع خروج آمریکا از برجام و توافق هسته ای با ایران و فسخ آن به «کیم جونگ اون» این نهیب را خواهد زد که اگرچه ترامپ برخی مسائل چون مباحث حقوق بشری را در روابط دوجانبه آمریکا و کره شمالی نادیده گرفته ولی جانشین بعدی او ممکن است به خاطر همین مسائل توافقات را نادیده بگیرد.

استاد ممتاز دانشگاه کلمبیا امریکا در پایان گفت: نهایتا اینکه جانشین ترامپ ممکن است به توافق ترامپ با کره شمالی پایبند نباشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید