پرورش سگ‌های دلاریاب در کرج

    کد خبر :313360

حمید رکابدار مدیر عامل شرکت سامان دام وطن یکی از شرکت‌های موفق در زمینه پرورش سگ های ژرمن شپرد است. او البته پیش از هر چیزی خود را مربی و آموزش دهند می‌داند. این شرکت تاکنون توانسته نژاد ژرمن شپرد در ایران را حفظ و سگ‌های زیادی از این نژاد را به خارج از ایران صادر کند. رکابدار می‌گوید در سال های اخیر فرهنگ نگهداری سگ در ایران تغییر کرده و حالا مردم نه برای چشم و هم چشمی که از روی نیاز برای خریدن سگ مراجعه می‌کنند

کارتان را از کی شروع کردید و این ایده و انگیزه از کجا آمد؟

از سال 94 با تاسیس دو مرکز و انجام مسابقات و همایش های مختلف تلاش کردیم تا پرورش دهندگان سگ و بخصوص نژاد ژرمن را به دور هم جمع کنیم. همین جمع شدن باعث شد تا حالا ما بزرگترین مرکز پرورش سگ ژرمن در ایران باشیم با بیش از 70 نمایندگی در استان های مختلف. این نژاد پتانسیل های فراوانی دارد علاوه بر آن ما نیز در ایران پرورش دهندگان بزرگی داریم و جای پیشرفت زیادی وجود دارد اما متاسفانه روند تغییرات ما کمی کند بوده و حالا میبینیم کشورهای حوزه خلیج فارس که خیلی از ما عقب تر بودند حالا پیشرفت بیشتری کرده اند.

برای شروع کار نیاز بود مجوز از سازمان خاصی داشته باشید؟

بله . ما به طور رسمی به عنوان بزرگترین پرورش دهنده سگ نژاد ژرمن شپرد مجوز فعالیت را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کردیم. ما سعی کردیم از طریق قانونی درباره پرورش این حیوان و نوع خاص نژاد آن عمل کنیم و موفق هم بوده ایم. البته برخی از موسسات هم هستند که بدون مجوز این کار را انجام می دهند اما متاسفانه نظارتی روی آنها وجود ندارد و همین باعث می‌شود کار ما در پرورش نژاد اصیل ژرمن شپرد کند پیش برود.

چه مقدار هزینه برای این کار کرده‌اید؟

هزینه ای که ما تا امروز سرمایه گذاری کردیم به دو بخش بوده یکی هزینه های ساخت و ساز و احداث فضایی با استانداردهای روز دنیا در مورد پرورش و امور اموزشی، و دیگری ساخت و تهیه تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی این کار . با توجه به نوع کار تا امروز حدود 650 میلیون تومان هزینه شده است. البته نکته قابل توجه اینجاست که از هیچ یک از همکاران برای شرکت در سمینارهای علمی، ژنومیک، اموزشی، مسابقات، اردوهای اموزشی، انجام رکوردگیری و ثبت آنها هیچ مبلغی دریافت نکرده‌ایم تا بتوانیم پروژه ساماندهی سگهای نژاد کار را به صورت حضوری شناسایی و مولدین تراز اول کشور را حمایت کنیم.

بنابراین بیشتر از حوطه شخصی سرمایه گذاری صورت گرفته است؟

بله، با همه‌ی این تلاش‌ها توانسته‌ایم رزومه ای از تولیدات برتر کشور در سال تهیه، و از همین طریق عملیات اصلاح نژادی را به صورت صحیح دنبال کنیم تا بتوانیم گامی مثبت و موثر جهت اشتغال زایی در سطح کشور برداریم البته خب در این مراحل به سود دهی رسیده ایم اما همچنان هزینه هایی هست که باید در ان سرمایه گذاری شود تا بتوانیم پروژه فوق را در بهترین حالت به سوی جلو برده تا بهترین خروجی را در خصوص اهداف پیش روی دریافت نماییم.

در پرورش این نوع سگ ایران چه وضعیتی دارد؟

ما پتانسیل بسیار زیادی داریم اما تاکنون از 10 درصد آن هم به طور کامل استفاه نشده است. در چهار سال اخیر تلاش های زیادی برای تولید مثل و اصلاح نژاد انجام داده ایم. برنامه های مشترکی با کشور آلمان در این زمینه انجام داده ایم. در حال حاضر با توجه به مسابقات و رکوردگیری های انجام شده ما جایگاه خوبی داریم و همه کشور های جهان ما را به عنوان یکی از قدرت ها در بحث پرورش و صادر کردن سگ می شناسند

طرفداران این سگ در ایران بیشتر چه کسانی هستند؟

از همه نوع آدم طرفدار وجود دارد ولی خب جوانان هیجان و علاقه بیشتری دارند. خوشبختانه در سال های گذشته فرهنگسازی خوبی درباره استفاده از سگ در ایران شکل گرفت و دیگر آن نگاه قبلی به استفاده از سگ وجود ندارد. معمولاافرادی که به دنبال سگ های ژرمن می آیند با آگاهی این کار را می کنند و حتی در این مورد آموزش می ببیند . بخش زیادی از درامد ما حاصل آموزش به افراد است.

این نژاد از سگ توانایی چه کارهایی را دارد؟

ببینید ما نوعی از سگ را داریم که به طور خاص برای کار پرورش داده می شود. در حال حاضر ما سگ را برای استفاده های مختلفی آموزش می دهیم. شاید برایتان جالب باشد ما در حال حاضر سگ دلار یاب داریم. سگ های مواد یاب، زنده یاب، و … از جمله سگ های دیگری هستند که طرفداران زیادی هم دارند. البته بیشترین استفاده این نوع سگ ها برای هلال احمر، پلیس ، آتش نسانی، امداد و نجات و ارگان های مربوطه به کار می رود. نمونه های دیگری هم وجود دارد برای مثال ما سگی داریم که برای جست و جوی یکی نوع قارچ خاص و کمیاب در جنگل های شما آموزش دیده است. سگ های آموزش دیده زیادی هم هستند که برای کمک به سالمندان آموزش داده می شوند. این سگ ها حتی می توانند قند خون سالمندان را هم تشخیص دهند.

تاکنون چه پیشرفت هایی مربوط به سگ نژاد ژرمن در ایران داشته ایم؟

ما تلاش کرده این که نژاد این سگ ها را اصلاح کنیم. یعنی نگذاریم سگ های ژرمن با سگ دیگری جفت گیری کنند و تولید مثل آنها کاملا تحت کنترل باشد. ما برای جلوگیر از تقلب در فروش سگ های اصیل ژرمن موضوع تشخیص شجره و بانک ژنومیک را پیگری کرده ایم. برای این کار 100 مو از پدر و مادر این توله نگهداری می کنیم تا در زمان خواست مشتری موضوع اصالت سگ ها را بررسی کنیم. متاسفانه در سال های اخیر جفت گیری نژاد ژرمن با یک نژاد دیگر انجام می شد و توله را به عنوان نژاد اصلی ژرمن به مشتری می فروختند.

برای گسترش کار تسهیلاتی هم دریافت کرده اید؟

خیر هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته ایم. البته حمایت های زیادی شده ایم. به خصوص درباره اصلاح نژاد کمک زیادی از دانشگاه های علوم پزشکی گرفته ایم اما تسهیلات نگرفته ایم و همه هزینه ها شخصی بوده است. ما خودمان در آمد زایی می کنیم. بیشترین درآمدهم از طریق آموزش به دست می آید. البته به تازگی یک دستگاه تردمیل و فیزیوتراپی مخصوص حیوانات توسط مجموعه خودمان اختراع شده. این دستگاه برای سگ های کاری که به عملیات می روند بسیار موثر است چون آنها نیاز به تمرینات سخت و منظمی دارند. جالب است بدانید مشابه این دستگاه در خارج از کشور 130 میلیون تومان قیمت دارد اما ما این دستگاه را با 30 میلیون در داخل تولید کرده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید