وزیر نیرو: اجازه ندهیم دشمنان به بهانه کم‌آبی در کشور احساسات مردم را تحریک کنند

    کد خبر :313351

وزیر نیرو تاکید کرد: قطره قطره آب که به عنوان نظافت و بهداشت در این شهرها مصرف می‌شوند در نقاطی از کشور و روستاها منبع شرب است بنابراین باید بهتر عمل کنیم.

به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت:‌ مردم ما انگاره‌های دینی دارند که اصلی ترین سرمایه ماست. بسته به شرایط وقتی زیرساخت‌های صرفه‌جویی فراهم باشد انگاره‌های دینی نیز به ما کمک می‌کند. انگاره های دینی کلیدواژه اصلی رفتار درست با آب و انرژی و محیط زیست می تواند باشد که عمل صالح تکرار شده در ادبیات دینی و قرآن است.

وی افزود: استفاده درست از آب و انرژی و مصرف استاندارد آن همان عمل صالح است که مورد رضای خداست.

وزیر نیرو تصریح کرد: به دلیل کم‌بارشی و بدمصرفی برخی نقاط کشور آب با‌کیفیت ندارند خداوند می‌فرماید بدمصرفی در خشکی دریا منجر به تباهی کسب و کار مردم می‌شود. تباهی ها و فساد در دنیا ناشی از کارهای خودمان است.اما امکان بازگشت و اصلاح امور وجود دارد.

وی ادامه داد: ما سال‌ها در برخی زمینه‌ها بدمصرف بوده‌ایم و این همان فسادی است که خداوند می‌فرماید در زمین مرتکب می‌شویم که باعث نابرابری، بی‌عدالتی، خشونت و فساد می‌شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امروز گام اول را برمی‌داریم و اظهار پشیمانی می‌کنیم که وارد مصرف صحیح شویم و مصرف صحیح را به عنوان عمل صالح نهادینه کنیم و برای همه مردم تبیین شود و همگان به جای تحریک مردم بر دشواری‌ها همراهی کنند که با کمک یکدیگر بتوانیم موفق شویم.

وی با اشاره به سیاست دولت و وزارت نیرو برای اجرای سازگاری با کم‌آبی گفت: ما باید کاری انجام دهیم که همانند پدرانمان با کم‌آبی سازگار شویم و درست مصرف کردن انرژی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال به دلیل کم‌بارشی تعدادی از نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار تولید خارج شده‌اند بیان کرد: سال گذشته ۹هزار و ۳۰۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌کردیم که امسال به دلیل کم‌آبی کاهش تولید خواهیم داشت.ضمن اینکه به طور طبیعی هر سال با رشد جمعیت نیز مواجهیم که منبع جدیدی برای مصرف نیازمند است.

وی تاکید کرد: اکنون آنچه مهم است در بخش بهداشتی و شرب و همچنین نیروی برق باید درست مصرف کنیم و از بدمصرفی فاصله بگیریم تا تابستان گرم را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم.

اردکانیان همچنین گفت: بارش‌های مناسب بهار امسال به میزانی کم‌بارشی‌ها را جبران کرد. اما در برخی استان‌ها همچنان نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کم‌بارشی داشتیم.

وی یادآور شد: واقعیت این است که کاهش بارش‌ها واقعیت همیشه زندگی ایران است. ما یک سوم جهان بارش داریم اما افتخار ما این است که پدران ما سه هزار سال پیش، پیشرفته‌ترین فناوری‌ها یعنی همان قنات‌ها را عرضه کردند و هیچ گاه کوچ نکردند و توانستند با طبیعت سازگار شوند. بنابراین ما نیز می‌توانیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر به فناوری و تکنولوژی‌های خوبی دسترسی داریم به طوری که امکان تصفیه چهار میلیارد مترمکعب پساب را داریم که می‌توانند در صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند. میلیاردها متر مکعب در کشاورزی مصرف می‌کنیم که می‌توانیم با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید صرفه‌جویی کنیم به طوری که با در پیش گرفتن صرفه‌جویی و استفاده از فناوری‌های جدید برای جمعتی دو برابر جمعیت کنونی آب شرب بهداشت و صنعت در دسترس داشته باشیم. البته مهم این است که از بدمصرفی جلوگیری کنیم.

مقام عالی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ منابع کافی آب شرب و بهداشتی داریم اما باید دقت کنیم که این آب را به سایر مصارف اختصاص ندهیم و در مصرف آب برای بهداشت منصف باشیم. قطره قطره آب که به عنوان نظافت و بهداشت در این شهرها مصرف می‌شوند در نقاطی از کشور و روستاها منبع شرب است بنابراین باید بهتر عمل کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای مدیریت مصرف آب و برق تصریح کرد: هفته گذشته یک هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای طرح‌های اضطراری آب‌رسانی در ۲۰۰ شهر و تعدادی از روستاها فراهم شد و در بخش برق نیز تصمیم جدی دولت شروع از خود است که بر این مبنا دستگاه‌های دولتی در مقایسه با تابستان ۹۶ باید به میزان قابل ملاحظه‌ای مصرف آب و برق خود را کاهش داده و صرفه‌جویی کنند.

اردکانیان تصریح کرد: همه این موضوعات به این معناست که با رفتار صحیح به گونه ای عمل کنیم که دشمنان هوس نکنند در زمینه آب اقدام به تحریک احساسات در مناطقی که دچار کم‌آبی هستند، کنند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی از همه ابزارها و علم امروز سعی در سرقت منابع آب ‌در خاورمیانه کرده ما نباید اجازه دهیم که هوس کند در موضوع آب وارد معرکه کشور ما شود. بنابراین هوشیاری مردم و همچنین عمل صالح می‌توانیم موفق باشیم که از ورود دشمن به این عرصه جلوگیری کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید