تولید ١٠٠ میلیون لیتر بنزین تا آذرماه در کشور

    کد خبر :313177

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که تولید بنزین در کشور تا آذرماه به ١٠٠ میلیون لیتر در روز می‌رسد، گفت: ٨٠ میلیون لیتر از ١٠٠میلیون لیتر طبق استاندارد یورو ٤ و یورو ٥ است.

به گزارش ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به این که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد، اظهار کرد: با افتتاح فاز دوم ستاره خلیج فارس تولید بنزین در کشور توسط ١٠ پالایشگاه کشور به ٨٨ میلیون لیتر در روز رسید.

وی در مورد آمار تولید بنزین در کشور طی سال‌های گذشته توضیح داد: در سال ٩٢ تولید بنزین در پالایشگاه های کشور حدود ٦٠ میلیون لیتر در روز بود که سهم بنزین یورو ٤ از این میزان ٣.٤ میلیون لیتر در روز بود. این میزان تا سال ٩٥ تقریبا ثابت ماند. در سال ٩٦ فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رییس‌جمهور راه‌اندازی شد و تولید بنزین در سه ماهه آخر سال ٩٦ با تثبیت تولید در فاز اول ستاره خلیج فارس به ٧٥ میلیون لیتر در روز رسید که ٢٨ میلیون لیتر آن طبق استاندارد یورو ٤ بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فروردین ماه آغاز شد، اظهار کرد: تولید بنزین در ستاره خلیج فارس به مرور زمان از ١٢ میلیون لیتر به ٢٦میلیون لیتر در روز رسید.

فاصله چهار میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین در کشور

صادق‌آبادی از تولید ٨٨ میلیون لیتر بنزین در ١٠ پالایشگاه‌ کشور خبر داد و افزود: متوسط مصرف بنزین در سه ماهه نخست امسال ٨٤ میلیون لیتر بوده و فاصله تولید و مصرف بنزین در کشور به روزانه چهار میلیون لیتر است. این فاصله به دلایل مختلف از جمله انجام تعمیرات اساسی و نیمه‌اساسی در پالایشگاه‌های کشور یا توقف‌های پیش‌بینی نشده مطمئن نیست.

او با بیان این که با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲ تا ۱۳ میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه می‌شود، گفت: ظرفیت تولید کشور تا آذرماه به ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد. در حال حاضر واحد تقطیر فاز سوم ستاره خلیچ فارس آماده راه‌اندازی است و از هفته آینده فرآیند آن آغاز می‌شود و آخر آذرماه به سرویس خواهد آمد. همچنین ۱۲ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه بندرعباس به استاندارد یورو ۴ ارتقا خواهد یافت و تا مهرماه راه‌اندازی می‌شود. در واقع کمیت بنزین در پالایشگاه بندرعباس ثابت می‌ماند اما کیفیت آن ارتقا می‌یابد. ۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ نیز در مهرماه در پالایشگاه لاوان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در جمع، ۸۰ میلیون لیتر از ۱۰۰ میلیون لیتر مذکور طبق استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ خواهد بود.

نقش ستاره خلیج فارس در شرایط تحریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأثیر مستقیمی بر اضافه شدن بنزین به صنعت سوخت کشور و کم کردن فاصله بین تولید و مصرف داشت، افزود: این پالایشگاه تاثیر غیرمستقیمی هم روی کشور در شرایط تحریم دارد. خوراک ستاره خلیج فارس از پارس جنوبی تأمین می‌شود. از این میدان گاز غنی برداشت می‌شود و باید از همه ترکیبات آن استفاده کنیم. در غیر این صورت، تولید گاز غنی کاهش خواهد یافت. ستاره خلیج فارس روزانه ۲۴۰ هزار بشکه از میعانات گازی پارس جنوبی را برداشت و به فرآورده‌های مورد نیاز کشور تبدیل می‌کند. بنا بر این، اگر این پالایشگاه راه‌اندازی نمی‌شد، در شرایط تحریم فروش این مقدار میعانات گازی غیرممکن بود.

فعلا در مورد دو نرخی شدن بنزین دستوری ابلاغ نشده است

صادق‌آبادی با تأکید بر این که طبق الزام مجلس عرضه سوخت باید با ارائه کارت سوخت صورت بگیرد، گفت: البته استفاده از کارت سوخت زمانی که بنزین تک‌نرخی شد مزیت چندانی برای مشتری نداشت اما به ما در مانیتورینگ مصرف کمک کرد. فعلا موظف هستیم از کارت سوخت استفاده کنیم. این که چه تصمیمی در مورد بنزین گرفته شود، هنوز مشخص نیست و چیزی به ما ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: به طور کلی یکی از راهکارهایی که می‌تواند جلوی مصرف زیاد بنزین را بگیرد، سهمیه‌بندی بنزین است.

آخرین اخبار از پالایشگاه‌های هشت‌گانه سیراف

صادق‌زاده در ادامه با بیان این که پالایشگاه سیراف بر مبنای میعانات گازی در منطقه پارس جنوبی ساخته می‌شود، گفت: یکی از پالایشگاه‌های سیراف توانست از صندوق توسعه ملی تامین مالی کند و قرار بود سایر پالایشگاه‌ها منابع خارجی جذب کنند اما ممکن است در شرایط کنونی این هدف‌ میسر نباشد و برای تکمیل سایر پالایشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید