روز جهانی مناطق گرمسیری و چالش‌های زیست محیطی ساکنان آن

    کد خبر :313078

هرساله ۲۹ ژوئن به عنوان روز جهانی مناطق گرمسیری به منظور تاکید بر شاخصه مهم آب و هوای گرمسیری یعنی شیوع باران در مناطق مرطوب در نزدیکی استوا و فصلی بودن بارندگی و افزایش ویژگی فصلی بودن باران با افزایش فاصله با استوا، گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، مناطق گرمسیری به مناطقی از زمین گفته می‌شود که در منطقه بین مدار رأس السرطان و مدار رأس الجدی قرار گرفته باشند.

اگرچه توپوگرافی و دیگر عوامل بر تفاوت‌های اقلیمی این نواحی تاثیرگذار است، اما مناطق گرمسیر به طور معمول گرم بود و تغییرات فصلی کمتری را در دمای روزانه تجربه می‌کنند.

مناطق گرمسیری ۴۰ درصد از کل سطح زمین را تشکیل داده و تقریبا ۸۰ درصد از کل تنوع زیستی و بیشتر زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف جهان را در بر گرفته است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر مناطق گرمسیری با چالش‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، جنگل زدایی، قطع بیرویه درختان، شهریسازی و تغییرات جمعیتی روبرو است.

این مناطق ۹۵ درصد از جنگل‌های مانگرو (کرنا)ی جهان و ۹۹ درصد از گونه‌های گیاهی مانگروی جهان را در بر گرفته‌اند.

مناطق جنگلی مانگرو از سال ۱۹۸۰ میلادی در تمامی مناطق گرمسیری جهان کاهش یافته است.

در حالی که مناطق گرمسیری بیش از نیمی از منابع آب تجدیدپذیر جهان را (۵۴ درصد) در اختیار دارند، اما تقریبا نیمی از جمعیت آن به لحاظ تامین آب آسیبپذیر شناخته شده‌اند.

تنوع زیستی در مناطق گرمسیری بالا بوده و به همین نسبت نیز آمار گونه‌های در معرض تهدید در این اکوسیستم، زیاد است.

در میان گیاه و جانورانی که در مورد آنها اطلاعات کافی وجود دارد، از دست دادن تنوع زیستی در مناطق گرمسیری بیشتر از سایر نقاط جهان است.

همچنین مطابق با سطوح بالاتری از فقر، افراد بیشتری در این مناطق به نسبت دیگر مناطق جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند و نسبت جمعیت شهری که در شرایط فقر و محلات پست زندگی می‌کنند، در مناطق گرمسیری بالاتر از دیگر مناطق جهان است.

برآوردها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ میلادی این مناطق اکثر، جمعیت مردم جهان و دو سوم کودکان را در برخواهند گرفت.

به گزارش اردوپونیت، روز جهانی مناطق گرمسیری، تنوع زیست فوق العاده این مناطق را در کنار برجسته‌سازی چالش‌های منحصر به فرد و فرصت‌هایی که کشورهای مناطق گرمسیری با آن مواجه‌اند، تجلیل می‌کند. این روز هم چنین این فرصت را فرهم می‌کند تا کشورها پیشرفت، گزارش و خبرگی‌ها را در سراسر مناطق گرمسیری به اشتراک گذاشته و تنوع و قابلیت‌های منطقه را مشخص کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید