آمازون با خرید یک میلیارد دلاری PillPack، وارد حوزه داروخانه آنلاین شد

    کد خبر :312973

آمازون ساعاتی پیش طی توافقی یک میلیارد دلاری، PillPack را تصاحب کرده و وارد حوزه داروخانه‌های آنلاین شد.

اواسط بهمن‌ماه سال گذشته خبرهایی درباره‌ی همکاری مشترک شرکت‌های بزرگ آمازون، جی‌پی‌مورگان و برگشایر هاثاوی منتشر شد. این سه کمپانی بزرگ، تصمیم گرفتند برای خدمت‌رسانی در حوزه‌ی سلامت و درمان، اقدامات تازه‌ای را با کمک یکدیگر در پیش بگیرند.

سه شرکت آمازون، برکشایر هاثاوی و جی پی مورگان در اولین گام برای نیل به هدف خود، شرکت جدیدی در حوزه‌ی بهداشت و درمان تاسیس کردند. حدود یک هفته‌ قبل، دکتر Atul Gawande، رسما به عنوان اولین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جدید و مشترک‌المنافع، کار خود را آغاز کرد. ظاهرا آمازون قصد دارد در حوزه‌ی بهداشت و سلامت نقش مستقیم‌تر و پررنگ‌تری داشته باشد و امیدوار است در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی و سلامت، کسب و کار خوبی راه‌اندازی کند؛ لذا در اولین اقدام خود و برای رسیدن به اهداف تعیین شده‌اش، قرار داد خرید داروخانه‌ی آنلاین PillPack را تنظیم کرده است. مشتریان داروخانه‌ی آنلاین می‌توانند به صورت اینترنتی داروهای خود را سفارش بدهند و سفارش داروها به صورت دوزهای مشخص شده برای مشتریان ارسال می‌شود. اگر مشتری تمایل داشته باشد، می‌تواند داروی مورد نیاز خود را به صورت هفتگی و حتی روزانه دریافت کند.

البته هنوز شرایط قرارداد جدید و جزئیات خرید داروخانه‌ی آنلاین از سوی آمازون اعلام نشده است. تنها خبری که در مورد خرید داروخانه، رسانه‌ای شده، رقم بالای معامله‌ی خرید است که ظاهرا عددی حدود یک میلیارد دلار گزارش شده است. البته ظاهرا PillPack با والمارت رقیب جدی آمازون نیز مذاکارتی را داشته است. انتظار می‌رود قرارداد در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ نهایی شود.

طبق گفته‌ی PitchBook، ارزش مالی PillPack، بعد از یک دوره سرمایه‌گذاری مالی در سال ۲۰۱۶، حدود ۳۶۱ میلیون دلار بود. وقتی به روند تغییر ارزش مالی PillPack در عرض دو سال دقت کنید، متوجه می‌شویم که بازار سلامت و بهداشت آنلاین به سرعت در حال گسترش است و آمازون، چشم‌انداز خوبی در این مسیر رو به رشد در نظر گرفته است و در تلاش است تا بتواند حرف‌های تازه‌ای برای مصرف‌کنندگان حوزه‌ی بهداشت و سلامت و حتی سازما‌ن‌های پزشکی داشته باشد.

آمازون در حوزه‌ی کسب و کار تجاری، نقش مهمی در توسعه‌ی بازار دارد. البته خرید داروخانه‌ی آنلاین PillPack توسط آمازون و سرمایه‌گذاری مشترک، به معنی از بین رفتن شرکت PillPack نیست. گفتنی است، واکنش‌ سایر شرکت‌ها به قرارداد جدید آمازون هم جالب توجه است. معمولا شرکت‌های مختلف بازار به دلیل آنکه نتوانسته‌اند در جایگاهی همچون جایگاه آمازون قرار بگیرند، خود را سرزنش می‌کنند و با سرمایه‌گذاری جدید آمازون در حوزه‌ی بهداشت و سلامت قطعا این وضعیت بیش از پیش در بین سایر شرکت‌ها دیده خواهد شد.

amazon/ آمازون

جف ویلک، مدیر بخش مشتریان بین‌المللی آمازون اعلام کرد:

تیم رویایی شرکت PillPack، هم دارای تجربه‌ی بسیار زیادی در حوزه‌ی داروسازی است و هم روی فناوری‌های جدید تمرکز دارد. شرکت PillPack به صورت معناداری در تلاش است تا شرایط بهتر و راحت‌تری برای مشتریان خود فراهم کند. آمازون نیز در نظر دارد به این شرکت در نیل به اهدافش کمک کند و ضمن صرفه‌جویی در وقت کاربران، زندگی راحت‌تر و همراه با سلامتی بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد. آمازون بسیار مشتاق است تا هر چه زودتر، ثمره‌ی همکاری مشترک خود را با شرکت PillPack ببیند.

شرکت PillPack، علاوه بر مجوز فعالیت در ۵۰ ایالت امریکا، مجوزهای دیگری مانند URAC و VIPPS را نیز دارد؛ اما به نظر نمی‌رسد که در بازارهای بین‌المللی فعالیتی داشته باشد. سیستم عامل PharmacyOS شرکت PillPack، پلتفرمی است که برای مدیریت داده‌های بیماران و تنظیم دوز داروها توسط این شرکت به کار گرفته می‌شود.

amazon/ آمازون

البته شرکت PillPack با چالش‌ بسیار جدی مواجه است که سعی دارد آن‌را مورد بررسی و رسیدگی قرار بدهد. ایالات متحده به عنوان یکی از مصرف کننده‌های بی‌رویه‌ی دارو شناخته می‌شود و مصرف بیش از حد دارو تبدیل به اپیدمی فراگیر در این کشور شده است. حتی برخی مصرف کنندگان گاهی بیش از دوز مشخص شده دارو مصرف می‌کنند. با اینکه روش‌ها و برنامه‌های بلند مدت و کوتاه‌مدت مختلفی برای کنترل و رسیدگی به این موضوع وجود دارد ولی تحویل دوزهای کنترل شده به بیماران، طبق دستور پزشک می‌تواند یکی از راه‌های مقابله با این معضل باشد. یکی از خدماتی که آمازون قصد دارد از طریق داروخانه‌ی آنلاین دنبال کند، تحویل دوزهای روزانه و یا هفتگی به بیماران است که می‌تواند برای حل این معضل بسیار کمک کننده باشد. بعد از فروش PillPack به آمازون قرار است ت.ج. پارکر، مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت، در حوزه‌ی کسب و کار تجاری خود به فعالیت‌اش ادامه بدهد. وی معتقد است:

PillPack کمک می‌کند تا بیماران در زمان مناسب، داروی مناسب خود را در اختیار داشته باشند و به بهبود سلامتی آنها کمک می‌کند. ما با همکاری آمازون می‌توانیم در صنعت بهداشت و سلامت به تمامی شهروندان سراسر ایالات متحده خدمت رسانی کنیم و مشتریان ما قطعا تجربه‌ی بهتری از ارتباط با داروخانه را تجربه خواهند کرد.

شایان ذکر است شرکت PillPack در منچستر واقع شده است و کار خود را ابتدا در سال ۲۰۱۳ در بوستون آغاز کرد. آن زمان مدیرعامل این شرکت کاتی ری بود و توانست سرمایه‌ی شرکت را در مدت زمان کوتاهی به با سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی همچون Accel، Accomplice، Charles River Ventures و Menlo Ventures به ۱۲۳ میلیون دلار برساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید