ناتوانی آمریکا در حذف ۲.۸ میلیون بشکه صادرات روزانه نفت ایران از بازار

    کد خبر :312869

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران روزانه ۲.۸ میلیون بشکه است، گفت: بعید به نظر می رسد آمریکا در قالب تحریم های جدید بتواند این رقم نفت را از بازار خارج کند.

به گزارش تسنیم، محمد علی خطیبی با اشاره به تاثیرپذیری بازار نفت ایران از اعمال تحریم های جدید آمریکا افزود: ترامپ در حال حاضر مشغول یک جنگ گسترده تجاری با اتحادیه اروپا، همسایگان، چین و همینطور در برخی موارد با ایران بوده و سعی دارد از نظر اقتصادی به کشورها فشار وارد کند.

وی همچنین اظهارداشت: نتیجه تمامی درگیری ها بین آمریکا و سایر ممالک دنیا مربوط به امتیاز گیری و باج خواهی است.

این کارشناس بازار نفت و انرژی در خصوص اظهارات یک مقام بلند پایه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه شرکت هایی که نفت خام ایران را خریداری می کنند تا ابتدای نوامبر سال جاری باید روند خرید خود را بطور کامل متوقف در غیر این صورت با تحریم های قدرتمند آمریکا مواجه خواهند شد، گفت: بعید به نظر می رسد دولتمردان آمریکایی در این زمینه موفق شوند چرا که امروز کشورها بیشتر از اینکه به توصیه های آمریکا عمل کنند به فکر منافع خود هستند.

وی درادامه افزود: بسیاری از کشورها سالیان متمادیست که نفت مورد نیاز خود را از بازار ایران تامین می کنند اینطور نیست با یک توصیه آمریکا بخواهند منبع مهم تامین انرژی خود را از دست دهند در ضمن بازارهای بین المللی نفت نیز اجازه چنین کاری را نمی دهد.

خطیبی اظهارداشت: صادرات روزانه نفت ایران به بازارهای جهانی 2.7 تا 2.8 میلیون بشکه است بنابراین اگر کشورهای مصرف کننده جهان این میزان نفت را از ایران نخرخد از کجا باید جایگزین کنند.

وی گفت: لازم به یادآوریست که در تحریم های دوره قبل به رغم برنامه ریزی های چندین ساله و همینطور سرمایه گذاری های سنگین در حوزه جایگزین سازی تنها موفق شدند 1.5 میلیون بشکه نفت ایران را از بازار خارج و 1.5 میلیون بشکه در بازار ماند چرا که امکان جایگزینی مقدورنبود.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: بعید به نظر می رسد آمریکا در قالب تحریم های جدید بتوانند صادرات روزانه دو میلیون 700 تا 800 هزار بشکه ای نفت ایران را از بازار خارج و از طرفی اینطور نیست که شرکای تجاری جمهوری اسلامی مطیع محض آمریکا باشند و بخواهند توصیه ها و برنامه های این کشور را مو به مو اجرا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید