فعالیت چهار میلیون و ۷۰۰ هزار پناهنده در ایران

    کد خبر :312845

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری گفت: طبق آمارهای رسمی تا بهمن ماه سال گذشته حدود چهار میلیون و ۷۰۰هزار پناهنده و مهاجر در کشور حضور داشتند.

به گزارش تسنیم، اشتغال اتباع بیگانه سال ها است که به عنوان یک مسئله حل نشده در بازار کار ایران وجود دارد و همواره در طول دهه های اخیر، هزاران نفر از اتباع خارجی و عموماً از کشور افغانستان در بازار کار ایران حضور دارند. آنها در ایران کار می کنند، زندگی دارند، تشکیل خانواده می دهند و خلاصه به صورت آزادانه در بخش های مختلف به کار اشتغال دارند.

از مجموع اتباع بیگانه که در ایران تنها درصد کمی دارای مجوز کار و اقامت هستند و مابقی به صورت غیرقانونی در کشور زندگی می کنند.نمی توان گفت کشور از عهده برخورد با اتباع بیگانه غیرمجاز بر نمی آید و این مسئله باعث افزایش تعداد آنها در کشور شده، ولی می توان به این نکته تأکید کرد که نگاه همراه با اغماض و نوع دوستی ایرانی ها با اتباع خارجی و همچنین عدم تمایل کشور به برخورد سختگیرانه با اتباع کشورهای همسایه باعث افزایش حضور آنها در کشور شده است.

ابوالفضل فتح الهی، نایب رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره بالا بودن آمار مهاجرین و اتباع بیگانه در ایران یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن امنیت شغلی کارگران در کشور است گفت: طبق آمارهای رسمی تا بهمن ماه سال گذشته حدود چهار میلیون و 700هزار پناهنده و مهاجر در کشور حضور داشتندکه بیش از75 درصدشان در جامعه ایران در حال فعالیت هستند و از این تعداد 700هزار نفر در روستاها مشغول کارند.

وی با بیان اینکه آنها در گذشته شغل‌هایی مثل چاه کنی و کارهای ساختمانی را اشغال می‌کردند که کارگر ایرانی رغبتی به حضور درآنها و گرفتن این شغل‌ها نداشت، ولی امروز کارهای درجه یک و دو مرتبه بالاتر را اشغال می‌کنند. گفت: متاسفانه به دلیل ضعف نظارت و برخی سیاستهای غلط شغل‌هایی را که کارگر ایرانی قادر به انجام آن است در اختیار مهاجرین و اتباع بیگانه گذاشته‌ایم.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار در خصوص اتباع بیگانه، گفت: یکی از مواردی که همواره مورد اعتراض جامعه کارگری بود این است که در کنار معاهده هایی که با سازمانهای بین المللی در خصوص اشتغال اتباع بیگانه و خارجی داریم باید روی سیاستهای بین المللی خود هم تجدیدنظر کنیم.

*نزدیک به 1 میلیون نفر از کارگرانِ اتباع خارجی بیمه نیستند

احمدرضا خزاعی، مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه نزدیک به 1 میلیون نفر از کارگرانِ اتباع خارجی بیمه نیستند افزود: در حال حاضر 970 هزار نفر از اتباع خارجی در ایران در شرایط سنی کار قرار دارند و از این تعداد35 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی هستند.

وی افزود: باید به مسئله بیمه اتباع خارجی مقیم کشور با نگاه ملی نگریست و با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی گسترده درخصوص پوشش بیمه‌ای آنها حرکت نمود.

مدیرکل اتباع سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه ایرانیان خارج از کشور بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیتی بالغ بر 5 میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند، درجهت بیمه نمودن این هموطنان و استفاده از مزایای بیمه گام‌های بزرگی توسط سازمان تامین اجتماعی برداشته شده است که در همین راستا اداره کل اتباع این سازمان نسبت به راه اندازی 30کارگزاری در خارج کشور اقدام کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید