چه كساني مي‌خواهند جاي حسن روحاني را بگيرند؛؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۹
    کد خبر :312344

چشم كه مي‌گردانيم اصولگرايان چند كانديداي ديگر از جمله پرويز فتاح و عزت‌الله ضرغامي نيز دارند. هيچ يك از اين دو در انتخابات زودرس يا حتي انتخابات ١٤٠٠ نمي‌توانند گزينه اصلي باشند. عزت‌الله ضرغامي نيز شايد به واسطه اينكه دفترش در خيابان پاستور است خود را به نهاد رياست‌جمهوري نزديك بداند و سعي كند با چند صبحانه كاري و پست‌هاي اينستاگرامي چهره جديدي از خود ارايه كند اما مي‌داند كه راه بسياري تا رياست جمهوري در پيش دارد.
روزنامه اعتماد نوشته است : با توجه به اينكه حاجي دليگاني، نماينده اصولگراي مجلس كه درگفت‌و‌گو با اعتماد انلاين از تشكيل و پيگير بودن اتاق فكر براي عدم كفايت رييس‌جمهور خبر داده بود مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه رويه تخريب دولت كاملا ترك نشده و هنوز هم برخي كاربران فضاي مجازي گزينه‌هاي دوران پساروحاني را مي‌سنجند. از آنجايي كه فرض محال، محال نيست، بد نيست كه ما نيز نگاهي به گزينه‌هاي احتمالي در انتخابات زودرس داشته و شانس هر يك را بررسي كنيم.

لاريجاني از فهرست كانديداها خط مي‌خورد

با اين فرض كه حسن روحاني و كابينه‌اش از پس مشكلات موجود برنيامده و ناگزير به استعفا شوند گرفتن قدرت اعتدال‌گرايان يا اصولگرايان ميانه‌رو نيز همچون اصلاح‌طلبان امري محال خواهد بود. درست است كه علي لاريجاني خيز رياست‌جمهوري برداشته و از عزيمت به پاستور بدش نمي‌آيد اما اگر آن انتخابات قبل از ١٤٠٠ برگزار شود، شانسي نخواهد داشت. او كپي برابر اصل روحاني و به نوعي نماد شرايط موجود است. همان شرايطي كه ممكن است روحاني را رفتني كند. به اين ترتيب اولين اسمي كه از فهرست احتمالي خط مي‌خورد، علي لاريجاني است.

قاليباف تهيه فيلم انتخاباتي‌اش را كليد زد

روشن است كه اصولگرايان شانس بيشتري براي پيروزي در وضعيت مفروض (انتخابات زودرس) دارند. امكان پيروزي آنها در انتخابات زودرس آنقدر بالا است كه حتي گزينه اصلي خود در انتخابات ٩٦ يعني سيدابراهيم رييسي را خرج نمي‌كنند. اخبار غيررسمي حكايت از آن دارد كه توليت آستان قدس به سوي بهارستان و آن كرسي بالاي مجلس نظر دارد. بر اساس شنيده‌ها اين محمدباقر قاليباف است كه به هيچ‌وجه قصد ندارد فرصت انتخابات زودهنگام را از دست دهد. عزم خود را جزم و حتي تيم انتخاباتي و رسانه‌اي‌‌اش را دست و پا كرده است. قاليباف تيم سابق «همشهري ماه» را در «پارس‌نيوز» گرد هم آورده و آماده رياست‌جمهوري مي‌شود. با احتساب اينكه روزنامه «صبح نو» را هم دارد، مي‌توان گفت كه تيم رسانه‌اي با محوريت سيدمحمود رضوي به‌شدت فعال و حتي مشغول ضبط فيلم انتخاباتي است.

حسين دهقان ستاد انتخاباتي تشكيل داد

قاليباف با وجود پيشينه نظامي‌اش مصداق گزينه «رييس‌جمهور نظامي» به حساب نمي‌آيد. اين حسين دهقان است كه مسووليت تحقق ايده رييس‌جمهور نظامي را به عهده گرفته است. پيش‌تر نيز خبر داده بوديم كه او ستاد انتخاباتي خود را راه‌اندازي كرده است و اميد دارد كه اين ستاد نوپا او را راهي پاستور كند.

كانديداهاي غيرجدي اصولگرايان

چشم كه مي‌گردانيم اصولگرايان چند كانديداي ديگر از جمله پرويز فتاح و عزت‌الله ضرغامي نيز دارند. هيچ يك از اين دو در انتخابات زودرس يا حتي انتخابات ١٤٠٠ نمي‌توانند گزينه اصلي باشند. عزت‌الله ضرغامي نيز شايد به واسطه اينكه دفترش در خيابان پاستور است خود را به نهاد رياست‌جمهوري نزديك بداند و سعي كند با چند صبحانه كاري و پست‌هاي اينستاگرامي چهره جديدي از خود ارايه كند اما مي‌داند كه راه بسياري تا رياست جمهوري در پيش دارد. آنچه مسلم است به فرض وقوع انتخابات زودرس كه فرقي ندارد دليلش استعفا باشد يا اثبات عدم كفايت رييس‌جمهور، جريان اصولگرا كه چند انتخابات گذشته را باخته است مي‌تواند اصلاح‌طلبان و موئتلفانش را از ميدان به در كند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید