فضاپیمای ژاپنی پس از ۳ سال به یک سیارک رسید

    کد خبر :312229

فضاپیمای ژاپنی بالاخره بعد از سفری سه سال و نیمه به مقر عملیاتی خود در ۲۰ کیلومتری یک سیارک رسید. این فضاپیما در یک سال ونیم آتی با سه فرود کوتاه در سیارک نمونه هایی از آن جمع آوری می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از واشنگتن پست، کاوشگر سازمان فضایی ژاپن بالاخره پس از سفری سه سال و نیمه به مقر عملیاتی خود نزدیک یک سیارک رسید و اکنون عملیات واقعی برای جمع آوری نمونه از آن را آغاز می کند.

فضاپیمای بی سرنشین Hayabusa۲ به مقر عملیاتی خود رسیده که در ۲۰ کیلومتری سیارک و ۲۸۰ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد.

کاوشگر در یک سال ونیم آتی سعی می کند سه فرود کوتاه در سیارک انجام دهد و نمونه جمع آوری کند.

اگر سفر جمع آوری نمونه و بازگشت موفق باشد، مواد تشکیل دهنده شهاب سنگ سرنخ هایی از منظومه شمسی و حیات روی زمین فراهم می کند.

این کاوشگر رباتیک دو ماه را به بررسی اماکن مناسب برای فرود در سطح ناهموار سیارک اختصاص می دهد. به دلیل دمای بالای سطح آن، کاوشگر در هر بار فرود فقط چندثانیه می تواند روی سطح سیارک بماند.

این سیارک که Ryugu نام گرفته قطری ۹۰۰ متری دارد.

در تصاویر منتشر شده این سیارک شبیه یک مکعب است و چند حفره بزرگ در آن دیده می شود که به گفته کارشناسان ژاپنی فرود در آنها جالب و البته سخت است.

نخستین فرود کاوشگر در ماه سپتامبر یا اکتبر انجام می شود.

Hayabusa۲ قبل از فرود نهایی در ماه های آوریل یا می سال آتی، یک ظرف آزمایشگاهی ارسال می کند که بالای سطح سیارک منفجر می شود و یک گلوله مسی ۲ کیلوگرمی مسی را با سرعت بالا به سمت سطح سیارک شلیک می کند تا یک حفره بسازد.

طی عملیات انفجار، Hayabusa۲ در سوی دیگر سیارک مخفی می شود و دوتا سه هفته دیگر صبر می کند تا کل زباله های مربوط به انفجار پاکسازی شود.

فضاپیما سپس نزدیک حفره ایجاد شده فرود می آید و از مواد زیر پوسته ای سیارک نمونه جمع آوری می کند.

همچنین این فضاپیما سه کاوشگر بدون چرخ به سیارک ارسال می کند. این کاوشگرها روی سطح سیارک می جهند و آن را بررسی می کنند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید