تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف به منظور محاصره ایران

    کد خبر :312135

یک رسانه عرب زبان با اشاره به تشدید فشارهای آمریکا بر دوحه برای پیوستن به جبهه ضد ایران از گزینه های سختی که در انتظار قطر است، خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، رای الیوم در مطلبی با اشاره به دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به ویژه پس از بازگشت جرد کوشنر مشاور رئیس جمهور آمریکا از خاورمیانه آورده است: فشارهای آمریکا بر قطر برای حل بحران خلیج فارس به عنوان مقدمه ای برای تشکیل ائتلاف به منظور محاصره ایران آیا با پاسخ مثبت دوحه روبرو خواهد شد؟ راهکارهای پیشنهادی چیست؟

این رسانه می نویسد: پمپئو به وزیر خارجه قطر گفته که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار حل بحران است زیرا ادامه این بحران فقط به نفع ایران است و مفهومش این است که قطر باید با خواسته های چهار کشور تحریم کننده آن کنار بیاید و به ائتلاف آمریکا که قصد محاصره ایران و اعمال تحریم های اقتصادی سخت ضد آن دارد، بپیوندد.

رای الیوم می افزاید: مشکل این است که کشورهای تحریم کننده قطر عجله برای حل بحران ندارند زیرا ضرری از ادامه آن نمی بینند. عربستان طرح کانال سلوی با هدف تبدیل قطر به جزیره ای بسته را شروع کرده است تا کارحفر طی هفته های آتی شروع شود. محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر چند روز قبل از تلاش جدید کویتی ها برای میانجی گری که با عدم پاسخ عربستان، امارات، بحرین و مصر روبرو شده، خبر داد.

در ادامه این مطلب این رسانه عرب زبان آمده است: پاسخی از سوی وزیر خارجه قطر درباره درخواست پمپئو نخوانده یا نشنیده ایم و نمی دانیم که دولت آمریکا آیا به تلاش های جدید برای جمع کردن طرفهای بحران روی خواهد آورد یا خیر. اوضاع مبهم است.

این رسانه می نویسد: کشورهای تحریم کننده دوحه خواستار پذیرفتن ۱۳ خواسته هستند و امیر قطر باید به ریاض برود و این خواسته ها را بپذیرد؛ خواسته هایی که در راس آنها بستن الجزیره، توقف حمایت مالی جنبش های اسلامی و در راس آنها اخوان المسلمین است. این راهکار مقبول مقامات قطری نیست زیرا حاکمیت آنها را خدشه دار می کند.

رای الیوم نوشت: پیام آمریکایی که وزیر خارجه این کشور برخی رموز آنرا گشود، قطر را در برابر گزینه های سخت قرار می دهد که بارزترین آن قرار گرفتن در جبهه آمریکا ضد ایران و مشارکت در تحریم های علیه آن است آیا قطر به این فشارها تن خواهد داد؟ منطق می گوید که خیر؛ اما چه زمانی دولت کنونی آمریکا در تصمیمات و سیاست های خود در منطقه و دنیا منطقی عمل کرده است که حالا بخواهد عمل کند؟ روزهای آینده برای قطر سخت خواهد بود یا بسیاری از ناظران که امور این کشور را دنبال می کنند بر این باورند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید