دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان تهران:

تولید روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران

    کد خبر :312072

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان تهران گفت: بر اساس پایش محیط زیست استان تهران میزان تولید پسماندهای پزشکی استان روزانه در حدود ۱۱۵ تن است که از این میزان حدود ۱۰۷ تن مربوط به مراکز درمانی شهر تهران است.

به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان تهران وضعیت پسماندهای پزشکی و بیمارستانی به عنوان یکی از معضلات مربوط به مدیریت پسماندهای استان مورد بررسی قرار گرفت و با انتقاد از وضعیت مدیریت این پسماندها در تهران و عدم وجود آمار دقیق و به روز درباره این پسماندها گفت: طبق گزارش شهرداری تهران آمار مراکز بهداشتی و درمانی تحت قرارداد سازمان پسماند شهرداری تهران ۱۵۵۳ واحد است که بر اساس قرارداد پسماندهای خود را تحویل می‌دهند.

وی افزود: بر این اساس درباره وضعیت موجود مدیریت پسماندهای پزشکی شهر تهران متوسط نیاز روزانه پسماندهای پزشکی در تهران ۷۸ تن بوده که ۶۱ تن پسماندهای تولیدی در مراکز عمده پزشکی و ۱۷ تن در روز پسماند تولیدی در مراکز جز است.

کلانتری ادامه داد: از طرفی بر اساس پایش محیط زیست استان تهران میزان تولید پسماندهای پزشکی استان روزانه در حدود ۱۱۵ تن است که از این میزان حدود ۱۰۷ تن مربوط به مراکز درمانی شهر تهران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه به مشکلات موجود در حوزه پسماندهای پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پسماندهای پزشکی تولیدی توسط کلینیک‌ها ، درمانگاه‌ها، مطب پزشکان و سایر مراکز درمانی در اغلب مراکز از نظر عملیاتی بلاتکلیف هستند و باوجود تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت بهداشت وضعیت تفکیک در تعداد محدودی بیمارستان‌ها قابل قبول و در بقیه آن‌ها نامطلوب گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از مراکز درمانی بدون انجام مطالعات و بررسی‌های دقیق ازنظر نحوه کارکرد و ظرفیت دستگاه، نسبت به خرید تجهیزات اقدام می‌کنند که مشکلات دیگری را ایجاد کرده‌اند، اظهارکرد: دستگاه‌های مورد استفاده در برخی از مراکز درمانی نیز حالت نمایشی داشته و استفاده نمی‌شود.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان تهران افزود: به دلیل فقدان ناوگان حمل و نقل مخصوص پسماندهای سترون شده، عفونی و ویژه پزشکی، پسماندهای تولیدی مراکز درمانی به صورت مخلوط منتقل شده و اقدامات انجام شده در برخی از بیمارستان ها عملا از بین می‌رود.

وی در ادامه گفت: ضرورت احداث سایت متمرکز دفع پسماندهای پزشکی برای مراکز و موسسات خرد درمانی و بهداشتی و استفاده از ظرفیت سایت متمرکز دفع پسماندهای پزشکی امحا و دفع پسماندهای شیمیایی و دارویی بیمارستان‌ها به ویژه در شرایط فعلی که با مکاتبه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین مبنی بر ممنوعیت انتقال پسماند به سایت عصر صنعت سبز کاسپین، عملا پسماندهای شیمیایی و دارویی بیمارستان ها بلاتکلیف است، از جمله پیشنهادات محیط زیست استان تهران در این جلسه بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه اخیراً مشاهده شده است با توجه به مشکلات بین پیمانکاران و شهرداری، پسماندها چند روز در بیمارستان ها دپو شده و منتقل نمی شود، گفت: ضرورت ساماندهی پیمانکاران حمل و نقل پسماندهای پزشکی و پایبندی آنها به قراردادهای منعقده با بیمارستان‌ها نیز توسط محیط زیست استان پیشنهاد شد.

کلانتری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: بر اساس مصوبات قبلی مقرر بود که محیط زیست نظر خود را در این باره اعلام کند که آیا پسماندهای پزشکی که در دستگاه‌های بی خطرساز قرار می‌گیرد پس از انجام پروسه‌های لازم باز هم خطرناک محسوب می شود یا خیر و آیا می‌تواند با پسماند عادی همراه شود که ما در حال حاضر می‌گوییم نمی‌توانیم تایید کنیم این پسماندها می‌توانند با پسماند عادی مخلوط شود و باید به استناد قوانین مدیریت پسماندهای پزشکی حمل و دفع شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد در صورت عدم تایید سازمان محیط زیست مبنی بر تلقی پسماندهای پزشکی بعد از بی خطرسازی به عنوان پسماند عادی، این پسماندها توسط شهرداری تهران با نرخ‌های مصوب شورای اسلامی شهر تهران از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحویل گرفته شود و در سایت مدیریت پسماند آرادکوه با نظارت سازمان محیط زیست دفع اصولی شود.

زهرا صدراعظم نوری -رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران- در این جلسه با اشاره به اینکه متولی بهداشت در کشور وزارت بهداشت و دانشکده‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی تحت پوشش این وزراتخانه هستند، افزود: در واقع همه از این وزارتخانه و مجموعه تحت پوشش آن انتظار دارند بیشتر پیگیر موضوع مدیریت پسماند و بهداشت بوده و قوانین و الزامات را رعایت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس پایش‌هایی که در سطح بیمارستان‌های تهران در دهه ۸۰ انجام شد مشخص شد بسیاری از بیمارستان‌ها فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند، افزود: با تلاش محیط زیست استان تهران بسیاری از این بیمارستان‌ها امروز مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب بوده و وضعیت بهداشت و سلامت نسبت به گذشته بسیار مطلوب‌تر شده اما با شرایط ایده آل فاصله دارد.

نوری با اشاره به اینکه در پروسه مدیریت پسماند شهرداری تنها تحویل گیرنده پسماند است، گفت: بر اساس قانون محیط زیست به عنوان دستگاه حاکمیتی تعیین کننده نوع پسماند بوده و شهرداری تنها به نظر محیط زیست استناد می کند.

به گزارش ایسنا، چهل و پنجمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان تهران پیش از ظهر امروز به ریاست احمد تواهن -معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران- و با حضور زهرا صدراعظم نوری -رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران-، مجتبی یزدانی -معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران- کیومرث کلانتری -مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان تهران- و دیگر اعضاء در محل سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید