مرجان‌های مقاوم در برابر گرما ناجی اکوسیستم دریایی

    کد خبر :311994

مرجان‌های مقاوم در برابر گرما در خاورمیانه می‌توانند مرجان‌های در حال تلف شدن جهان را نجات دهد.

به گزارش ایسنا، صخره‌های مرجانی در وضعیت بحرانی قرار دارند. در سراسر جهان، مرجان‌ها به دلیل افزایش دمای دریا که پیامد تغییرات اقلیمی است در حال از بین رفتن هستند. هر چند در یک منطقه برخی از مرجان‌ها در برابر گرما مقاومت می‌کنند.

در آب‌های شبه جزیره عربستان مرجان‌های مقاوم در برابر گرما وجود دارند. در نتیجه این منطقه به بستری برای تحقیقات تبدیل شده چرا که بیولوژیست‌های دریایی در تلاش برای مشخص کردن این موضوع هستند که چه عاملی باعث می‌شود این مرجان‌ها در دریاهای گرم جان سالم به در ببرند. و آیا تکنولوژی ژنتیک می‌تواند جهت حفظ صخره‌های مرجانی که در حال از بین رفتن هستند کمک کننده باشد؟

مرجان‌ها نه تنها زیبا هستند بلکه بخش حیاتی اکوسیستم دریایی به حساب می‌آیند. صخره‌های مرجانی زیستگاه یک چهارم تمامی گونه‌های دریایی بوده و به لحاظ اقتصادی و زیست شناختی حائز اهمیت هستند.

اگرچه مرجان‌ها شبیه به گیاه به نظر می‌آیند در حقیقت از موجودات ریز و نرمی به نام پولیپ تشکیل شده‌اند که در تعداد بسیار بالا به یکدیگر می‌چسبند و کولونی را شکل می‌دهند. در بیشتر گونه‌های مرجانی، پولیپ‌ها سنگ آهک تولید می‌کنند که ساختارهای محکمی ایجاد می‌کنند.

مرجان‌ها مواد مغذی جلبک‌ها و مکان ایمنی برای زیست آنها را فراهم می‌کنند در حالیکه جلبک‌ها نیز ۹۰ درصد غذای مرجان‌ها را تامین می‌کنند. اما زمانیکه دمای دریا به نقطه بالایی برسد این رابطه از بین می‌رود. همچنین زمانیکه حجم جلبک‌ها کاهش پیدا می‌کند مرجان‌ها دچار سفیدشدگی می‌شوند.

بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ مرجان‌های سراسر جهان به گسترده‌ترین و بیشترین پدیده سفیدشدگی دچار شدند. در طول این دوران مرجان‌های خلیج عقبه در دریای سرخ سالم به نظر آمدند.

به گفته محققان اگرچه گرما در این خلیج نسبت به میانگین جهانی سریع‌تر بالا رفته پدیده سفیدشدگی گسترده‌ای در آن مشاهده نشده است.

کارشناسان می‌گویند در بسیاری از مناطق زمانیکه دما یک یا دو درجه از حداکثر دمای تابستان بالاتر می رود مرجان‌ها دچار سفیدشدگی می‌شوند اما مرجان‌های این خلیج در شرایط آزمایشگاهی و قرار گرفتن در معرض گرمای فزاینده مقاومت داشته‌اند.

به گفته‌ آنها مقاومت حائز اهمیت این مرجان‌ها از عصر یخبندان ناشی می‌شود. سطح دریاها به دلیل اینکه مقدار زیادی آب در یخ به جا مانده و ورودی جنوبی دریای سرخ با یک مانع خشکی مسدود شده بود به شدت کاهش پیدا کرده بود. در این شرایط دریای سرخ به شدت داغ و شور شده که بیشتر گونه‌های جاندار از بین رفته‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، حدود ۸۰۰۰ سال قبل، پهنه‌های یخ ذوب شده، سطح دریا افزایش پیدا کرده و سیلی از آب وارد دریای سرخ شده که موجودات زنده همراه آن بوده است. اما ورودی آن همچون یک تنگنای حرارتی عمل کرده و تنها گونه‌هایی که تحمل آب با دمای بسیار بالا را داشته‌اند جان سالم به در برده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید