کشورها به دنبال الگوگیری از ایران برای مقابله با گروه‌های تکفیری هستند

    کد خبر :31137

حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری با بیان اینکه ما برنامه‌های خود را برای تقویت مذاهب اسلامی از اندونزی آغاز کردیم، گفت: دلیل این امر آن است که در کشور اندونزی دشمنان و سران گروه‌های افراطی و تکفیری در سطح سیاسی، اجتماعی و دانشگاهی مورد تشویق و تهییج و تحریک دشمنان اسلام هستند و در مالزی آسیب‌هایی برای رسیدن به وحدت مذاهب مسلمانان ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی صبح روز سه‌شنبه ۱۶ خردادماه) در نشستی با اشاره به اهم برنامه‌های انجام شده در سفر شش روزه به مالزی که برای تقویت تقریب بین مذاهب و از بین بردن فعالیت‌ها و اقدامات گروهک‌های تکفیری و برنامه‌هایی که دارند انجام گرفت، اظهار کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی به شکل آکادمیک در جهت تحقق رسیدن به وحدت گام برمی‌دارد و ما درصددیم در این امر به تحقق معنویت رهبری برسیم و بر همین اساس دانشجویان در داخل و خارج از کشور در دانشگاه مذاهب اسلامی فعال هستند و ما در صددیم برای اقدامات بهتر دانشجویان بیشتری را در مقاطع مختلف جذب کنیم.

وی در ادامه با بیان این که جذب این دانشجویان با نگاه تقریبی و در جهت تأثیرگذاری وحدت در بین تمام کشورها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این دانشجویان می‌توانند مطالب مهم و ارزشمند را به کشور خودشان ببرند و از آغاز مسئولیت‌هایی که بر عهده می‌گیرند مطالبات خود را در عرصه تقویت و تقریب بین مذاهب و فرقه‌های اسلامی داشته باشند. مطالبه دانشگاه مذاهب اسلامی این است که در بخش بین‌الملل فعالیت بیشتری داشته باشند و بر همین اساس با دانشگاه‌های معتبر قراردادهای همکاری امضا شده و از طرفی نیز نحوه جذب دانشجو از سراسر جهان اسلام را آغاز کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: در دیداری که سفیر استرالیا اخیرا از دانشگاه مذاهب داشته، بر روی موضوع اسلام‌شناسی تأکید ویژه‌ای شد. ما حتی درصددیم این تفاهم‌نامه با اقیانوسیه نیز انجام شود و تبادل استاد و دانشجو را داشته باشیم، چرا که اگر بنگریم متوجه می‌شویم که شکل‌گیری گروهک‌های تکفیری و افراطی از همان منطقه بوده است و باید در آنجا نیز اقدامات تقریبی ارزشمندی داشته باشیم. اگر تقویت وحدت در بین جهان اسلام به صورت آکادمیک انجام شود، از این طریق نیمی از مشکلات جهان اسلام حل می‌شود.

مختاری در ادامه با بیان این موضوع که دانشگاه الازهر نیز در این راستا اقداماتی داشته اما خیلی موفقیت‌آمیز نبوده است، افزود: اما دانشگاه مذاهب اسلامی رسالت جدیدی را در این عرصه بر عهده گرفته است و ما در صددیم که این فعالیت‌ها گسترده شود. تمام تلاش ‌ما این است که بتوانیم در سطح بین‌الملل فعالیت‌هایی داشته باشیم و از افراد نوجوان، توانمند و متعهد به اندیشه تقریبی در این عرصه بهره ببریم. ما در برخی از کشورها تمام تلاش‌مان این است که ژورنال‌های علمی به زبان‌های عربی و انگلیسی و حتی سایر زبان‌ها داشته باشیم که خود این ژورنال‌ها در خود دانشگاه مذاهب اسلامی تدوین، تحقیق و منتشر می‌شود.

او در ادامه افزود: ما برای رسیدن به وحدت بین مذاهب نشست‌های علمی مشترکی را در رابطه با مسائل جهان امروز برپا کرده‌ایم. گاهی برای برخی از اساتید و سفیرانی که در کشورهای دیگر هستند مطرح می‌کنیم که دانشگاه مذاهب در راستای مسائل حنفی و شافعی تدریس‌هایی دارد برای آن‌ها تعجب‌آور است. اگر در کنار درس‌ خواندن دانشجویان در این مجموعه یک تقویت آکادمیک را در نسل جوان داشته باشیم می‌توانیم در سطوح مختلف تأثیرگذار باشیم. ما در سال‌ آینده از کشورهای مختلف دانشجویانی در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکترا جذب می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها پس از پایان تحصیلاتشان می‌توانند به عنوان نماینده دانشگاه مذاهب اسلامی فعال باشند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ما اهم فعالیت‌های خود را از اندونزی آغاز کردیم و دلیل آن این بود که در این کشور دشمنان ما و سران گروه‌های افراطی و تفریطی در سطح سیاسی، اجتماعی و دانشگاهی مورد تشویق و تهییج و تحریک دشمنان هستند و در مالزی آسیبی را برای وحدت مذاهب مسلمانان ایجاد کرده‌اند و ما باید در آنجا حضور بیشتری داشته باشیم چرا که مردم متعهد و معتقد دارند و دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند سفیر تقریبی باشد. در کشور مالزی مراکز علمی و حوزوی جزو نهادهای بسیار مهم و بزرگی هستند که از جمله این نهادهای دینی مجلس علما، نهاد نهضت علما و سازمان محمدیه است که هر کدام از آن‌ها بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ میلیون عضو دارند. همچنین در کشورهای جهان اسلام نیز اعتبار بسیار زیادی دارند که ما باید از این ظرفیت بهره ببریم تا تقریب بین مذاهب تقویت شود.

مختاری با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که در مالزی انجام شد بسیاری از آن‌ها سوالاتی داشتند که ما از طریق این برنامه‌ها پاسخگوی آن بودیم، گفت: در دیدار با علمای مالزی راه‌های بسیار مهم و ارزشمندی برای جلوگیری از نفوذ تکفیری‌ها و افراطیون مطرح شد و آن‌ها به دنبال الگوگیری از کشور ما بودند و به این امر اذعان داشتند که ایران توانسته در مقابله با گروه‌های تکفیری و افراطی اقدامات خوب و ارزشمندی داشته باشد.

او ادامه داد: باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که ما در بیرون از کشور کمتر کار کرده‌ایم و آن گونه که شایسته انقلاب است نتوانسته‌ایم دستاوردهای خود را معرفی کنیم. ما در برنامه‌های آتی خود در صدد هستیم که گفت‌وگویی با کشور مصر و قرقیزستان نیز داشته باشیم و قرار است سفری را به کشورهای شرقی با حضور علمای برجسته کشور همچون آیت‌الله محسن اراکی را آغاز کنیم که از این طریق بتوانیم به وحدت بیشتری برسیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به اهم برنامه‌های انجام شده در سفر شش روزه به مالزی گفت:‌از جمله برنامه‌های ما هم اندیشی هیأت ایرانی و علمای اهل سنت سوماترای شمالی بود و جلسه‌ای را با نصرالدین عمر رئیس دانشگاه علوم قرآنی اندونزی و محمد شیرازی رئیس دانشگاه جامع اسلامی سوماترای شمالی دیدار داشتیم. همچنین همایش بین‌المللی دیدگاه‌های اجتماعی معاصر امام شافعی در دانشگاه جامع رادن فتح شهر پلمبنگ برگزار شد. تفاهم‌نامه‌ای با این دانشگاه به امضا رساندیم و همچنین جلسه هم اندیشی با اعضای نهاد مجلس‌العلمای استان سولاویسی جنوبی در شهر ماکاسار در محل دفتر این نهاد برگزار شد. همایش دیگری درباره نقش امام شافعی در مقابله با اندیشه‌های تکفیری در دانشگاه جامع اسلامی علاالدین شهر ماکاسار برگزار شد. دیداری با سفیر سابق اندونزی در تهران انجام شد.

او در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌هایی که در این سفر انجام شد، گفت: دیداری با نماینده رهبر معظم انقلاب در اندونزی و نیز نماینده جامعة‌المصطفی در این کشور داشتیم. نشست صمیمی با دوستداران انقلاب و محبان اهل بیت از استان سولاویسی جنوبی داشتیم که این نشست بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت و در نشست‌های نقش امام شافعی در مقابله با اندیشه‌های تکفیری دانشجویان به حدی استقبال داشتند که راهروهای آن‌ها نیز مملو از حضور پررنگ دانشجویان بود.

مختاری در ادامه با بیان این مطلب که ما برنامه‌های بسیار زیاد دیگری نیز در این سفر داشتیم، گفت: شاید در حال حاضر ما ۶۰ یا ۷۰ نفر دانشجوی بین‌المللی داشته باشیم که این تعداد بسیار کم است و در حالی که ظرفیت دانشگاه مذاهب چندین برابر این تعداد است و ما در صدد هستیم که از طریق بورسیه دانشجویان، از طریق دانشگاه و یا بورسیه برخی دیگر با پرداخت هزینه ۵۰ درصد آن‌ها این تعداد دانشجو را بیشتر کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه ما باید در کشورهای اروپایی نیز اقداماتی در راستای تقویت تقریب مذاهب داشته باشیم، گفت: ما در صددیم یک نشستی در دانشگاه میلان و رم ایتالیا داشته باشیم. همچنین همان گونه که قبلا اعلام شده است در صددیم رشته‌های مختلف دانشگاهی همچون معماری، شهرسازی، مدیریت، فقه و خانواده را در دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید