رمزگشایی از سناریوی جدیدآمریکا و غرب در سوریه

    کد خبر :310894

درحالی که سلسله پروژه‌های ایالات متحده آمریکا علیه دولت قانونی دمشق با درهای بسته مواجه شده است، آمریکایی ها در تدارک سناریوی جدیدی علیه سوریه هستند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی نسبت به سناریوی جدید کشورهای غربی علیه سوریه هشدار داده است. وی در این خصوص اعلام کرده است: «متأسفانه کشورهای غربی در راستای تأمین منافعشان در تدارک یک سناریوی جدید علیه دمشق هستند». زاخاروا تأکید کرد که هدف اصلی آمریکا و غرب در سوریه تاکنون سرنگونی دولت اسد بوده است و جای هیچ شکی در این زمینه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که ائتلاف آمریکایی در سوریه هم در راستای تحقق همین هدف گام برداشته است؛ با این حال مأموریت ائتلاف آمریکایی در سوریه با شکست مواجه شده است. این در حالی است که روسیه پیشتر نیز نسبت به اهداف شوم ایالات متحده آمریکا در سوریه در قالب ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش، هشدار داده بود. با این حال، به نظر می رسد درحال حاضر آمریکایی ها و متحدان غربی آن‌ها سناریوی جدیدی را علیه دولت قانونی دمشق طراحی می کنند تا در فرصت مناسب آن را اجراء کنند.

همانگونه که این مقام روسی یعنی زاخاروا به اهداف آمریکایی ها در سوریه از زمان آغاز بحران این کشور در سال ۲۰۱۱ اشاره کرده، ایالات متحده آمریکا طی سالهای اخیر همواره به دنبال سرنگونی دولت قانونی سوریه که در واقع برآمده از آراء ملت محسوب می شود، بوده است. آمریکایی ها برای تحقق این هدف سالانه میلیاردها دلار در اختیار گروه های تروریستی ـ تکفیری در سوریه قرار دادند و مدعی شدند که این کمک ها به دست معارضان مسلح می رسد و نه گروه های شورشی و تکفیری.

پس از کارگر نیفتادن سلسله کمک های مالی و تسلیحاتی ایالات متحده به تکفیریها، آن ها نقشه جدیدی را طراحی کردند که طی آن مردم سوریه می بایست از نظام حاکم بر کشور خود خسته شده و آن را تغییر دهند. آمریکایی ها برای تحقق این هدف، سوریه را تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار دادند تا دولت دمشق را در نزد افکار عمومی داخلی ناکارآمد جلوه داده و زمینه های اعتراضات مدنی علیه آن را فراهم آورند. ایجاد مشکلات عدیده اقتصادی برای سوریه هم باعث نشد تا مردم این کشور علیه دولتِ حاکم دست به اعتراضات گسترده بزنند.

به دنبال ناکارآمدی این استراتژی آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که خود به صورت مستقیم اما با یک بهانه و دستاویز جدید که مورد قبول افکار عمومی قرار گیرد، می بایست وارد سوریه شوند. به همین دلیل دولتمردان ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ گروه موسوم به ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش را تشکیل دادند تا بدین ترتیب به صورت مستقیم به بمباران زیرساخت ها، مناطق مسکونی و مواضع استراتژیک ارتش سوریه بپردازند و مقدمات کناره گیری اسد از قدرت را فراهم آورند.

با این حال این رویکرد خصمانه نیز با حمایت های گسترده همپیمانان و متحدان دمشق ازجمله تهران و مسکو با درهای بسته مواجه شد و به نتیجه خاصی برای آمریکایی ها منجر نشد. کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران به دمشق و همچنین پشتیبانی نظامی هوایی جنگنده های روسی از نیروهای زمینی سوریه در جبهه های مختلف نبرد علیه تکفیریها به بزرگترین چالش و مانع در برابر آمریکایی ها تبدیل شد؛ آمریکایی هایی که گمان می کردند با تشکیل ائتلافی متشکل از همپیمانان خود به راحتی هرچه تمام‌تر می توانند اسد را از قدرت کنار بزنند.

اکنون و به دنبال شکست تمامی توطئه های ایالات متحده آمریکا در سوریه، این کشور و هم‌پیاله های غربی اش برنامه و سناریوی جدیدی را برای دمشق تدارک دیده اند تا بوسیله آن زمینه های سرنگونی اسد از قدرت را فراهم آورند. سناریوی جدید آمریکایی ها برای دولت سوریه افزایش اعطاء کمک های تسلیحاتی به گروه های تروریستی و متهم ساختن دمشق به استفاده از تسلیحات شیمیایی با هدف تشدید حملات به آن، است.

در واقع، ایالات متحده آمریکا قصد دارد حمایت های نظامی و کمک های تسلیحاتی خود به تروریست های تکفیری را در قالب ارائه این حمایت ها به معارضان مسلح، به آنها برساند. آمریکایی ها برای پیاده سازی این سناریوی خود به استراتژی پیشین‌شان یعنی تقسیم بندی تروریست ها به خوب و بد متوسل شده اند. آنها مدعی هستند که تسلیحات ارسالی برای معارضان مسلح حتی اگر به دست آنها نرسد به دست تروریست های خوب خواهد رسید و نه تروریست های بد.

این در حالی است که چیزی تحت عنوان تروریست های خوب و بد در قاموس سیاست بین الملل وجود ندارد و این اصطلاح تنها دستاویزی برای ایالات متحده جهت تداوم مسیر حمایت از تروریسم محسوب می شود. در واقع، آمریکایی ها با طرح این اصطلاح در عرصه سیاست بین المللی به دنبال فرافکنی و فریب افکار عمومی و متهم نشدن به حمایت از تروریسم هستند. بدون شک پیاده سازی سناریوی جدید علیه دمشق، مستلزم متوسل شدن مجدد به اصطلاح خودساخته آمریکایی ها در عرصه سیاست بین المللی است.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ایالات متحده آمریکا طی ماه های گذشته متحمل ضربات سنگینی در سوریه شده است. طرح آمریکایی ها برای تشکیل نیروهای گارد مرزی با شکست مواجه شد. این در حالی است که طرح آنها برای ایجاد خودمختاری برای تروریست های تکفیری جبهه النصره در محور جنوبی سوریه نیز به جایی نرسید و تلاش ها برای تجزیه خاک سوریه و تقسیم آن به اقلیم های مختلف بر اساس مذهب به جایی نرسید.

لذا کاملا واضح است که ایالات متحده آمریکا از رهگذر سناریوی جدید خود برای سوریه در صدد جبران شکست های گذشته خود نیز برآمده است و تلاش می کند تا بخشی از هزینه هایی را که در طول این مدت متحمل شده است، جبران کند. این تلاش های آمریکا با عزم نیروهای سوری برای آغاز عملیات آزادسازی محور جنوبی سوریه همزمان شده است. اما به نظر نمی رسد که واشنگتن قادر به متوقف ساختن نیروهای مقاومت باشد.

علیرغم تمامی این تلاش ها، نیروهای مقاومت سوری تلاش های مقدماتی خود برای تاختن بر گروه های تروریستی ـ تکفیریِ مستقر در نقاط مختلف محور جنوبی سوریه را متوقف نساخته اند و همچنان در تدارک مقدّمات آغاز این عملیات بزرگ هستند. اعزام نیروهای نظامی کارکشته به حومه استان هایی نظیر درعا، قنیطره و سویداء و همچنین ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به این مناطق، خود به تنهایی حاکم از عزم جدی نیروهای مقاومت برای ورود به کارزار نبرد در محور جنوبی علیرغم کارشکنی ها و سنگ اندازی ها و البته هشدارهای ایالات متحده آمریکاست.

بدون شک مواضع ایالات متحده آمریکا در محور جنوبی سوریه به شدت به خطر افتاده که مقامات واشنگتن حاضر شدند برخلاف میل باطنی خود، به صورت علنی و مستقیم، مخالفتشان درخصوص عملیات ضد تروریستیِ قریب الوقوعِ نیروهای سوری در این محور را اعلام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید