کنترل دوره‌ای خودروهای عمومی با “سامانه ایمنی” ساخت محققان کشور

    کد خبر :310821

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از طراحی دستگاهی برای رصد خرابی‌های داخل اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: پایلوت این طرح در قالب نصب این دستگاه‌ها بر روی تعدادی از اتوبوس‌ها ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر هدایتی امروز در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، با تاکید بر اینکه 90 درصد حمل و نقل کشور از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد، افزود: بر اساس آمارها، سال گذشته 270 میلیون نفر در کشور از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابجا شده‌اند که این عدد نشان می‌دهد چهار برابر تعداد جمعیت کشور از طریق جاده‌ها جابجا شده‌اند.

وی با اشاره به گستردگی شهرهای کشور، فاصله زیاد از یکدیگر و همچنین وجود مناطق کویری در کشور را از جمله عواملی دانست که شرایط خاصی را در حمل و نقل جاده‌ای ایجاد کرده و ادامه داد: با توجه به حجم جابجایی کشور در سال گذشته 120 نفر از قربانیان جاده‌ای جزو سرنشین‌های اتوبوس‌ها بوده‌اند که امسال این میزان 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در عین حال ایمنی سفر در حمل و نقل عمومی را یک وظیفه ملی دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه سیاست دولت تشویق به حمل و نقل عمومی است، نیاز داریم تا به مقوله ایمنی در جاده‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی توجه بیشتری شود.

هدایتی از سوی دیگر با بیان اینکه به دلیل ایجاد ترس عمومی از استفاده از وسایل نقلیه عمومی، مردم رغبتی برای استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند، اضافه کرد: در حادثه برخورد دو دستگاه با یکدیگر در سال 92 شاهد بودیم که 30 تا 40 نفر از این سرنشینان بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند. این چنین حوادثی قابل تحمل برای فضای روانی جامعه نیست.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه چنین حوادثی موضوع ایمنی در برابر آتش‌سوزی را به ما گوش‌زد می‌کند، افزود: با بررسی‌های انجام‌شده مشاهده کردیم که در یک برند خاص در اتوبوس‌ها، باتری خودرو در جلوی اتوبوس و در زیر صندلی رانندگان تعبیه شده است که این امر آسیب‌پذیر شدن اتوبوس‌ها و افزایش آتش‌سوزی در برخورد خودرو را به دنبال دارد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از مواد ضد آتش در داخل خودروها، اظهار کرد: علاوه بر آن ما شاهد دستکاری‌هایی در سیستم مکانیکی خودروها هستیم که این امر چالش دیگری در حوزه ایمنی خودروها در برابر آتش است.

هدایتی عمده تصادفات منجر به آتش‌سوزی را به دلیل ایجاد سیستم خودروسازی فقط تا مرحله تولید دانست و توضیح داد: شرکت‌های خودروساز خدمات پس از فروش ضعیفی دارند و یا در این زمینه برنامه‌ریزی از سوی آن‌ها صورت نگرفته است. این در حالی است که ایجاد خدمات پس از فروش از سوی این شرکت‌ها می‌تواند در تعمیر بهتر خودروها موثرتر باشد.

وی کنترل دوره‌ای را از دیگر عوامل ایجاد ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش عنوان کرد و گفت: در سال 93 با اعلام فراخوانی اتوبوس‌ها را برای کنترل دوره‌ای به مراکز معتبر اعزام کردیم که این اقدام کاهش چشمگیری در آتش‌سوزی این خودروها داشته است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این امر را نشان دهنده اهمیت کنترل‌های دوره‌ای در طول بهره‌برداری خودروهای عمومی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن با مشارکت یکی از مراکز تحقیقاتی داخل کشور سامانه‌ای برای کنترل اتوبوس‌ها طراحی و ساخته شده است.

هدایتی ادامه داد: این سامانه ایمنی که در خودروها نصب می‌شود، به صورت آنلاین قادر است خرابی‌های موجود در خودروها را اعلام کند تا به موقع مداخلات موثری برای افزایش ایمنی خودروها انجام شود.

وی با اشاره به گستردگی کشور، گفت: به دلیل فاصله زیاد شهرهای کشور از یکدیگر، امکان استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی در کشور وجود ندارد؛ از این رو کنترل‌های دوره‌ای می‌توانند در پیشگیری از حوادث جاده‌ای موثر باشند که سامانه ساخته شده نیز این امر را فراهم خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید