حسین مرعشی:اکنون وقت «هو» کردن رئیس جمهور نیست

  • سیاسی
  • دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۳۲
    کد خبر :310556

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگــــــــزاران ســـــــازندگی پیشنهاد سیدحسین موسویان مبنی بر انتخابات زودرس را مناسب نمی‌داند و راهکار اصلی در شرایط فعلی برای برون رفت از وضعیت موجود و مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی را همکاری ملی می‌داند.
متن مصاحبه مرعشی با روزنامه ایران به این شرح است:
آقای سیدحسین موسویان معتقد است حال که اجماع داخلی حاصل نمی‌شود، یکی از راهکارها می‌تواند برگزاری انتخابات زودهنگام باشد. طرح این مباحث در کنار زمزمه طرح عدم کفایت رئیس جمهوری، آن هم یک سال پس از رأی مردم به رئیس جمهوری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من به مجموعه موضع گیری‌هایی که نظام، به‌طور خاص شخص آقای رئیس جمهوری بعد از خروج امریکا از برجام اتخاذ کردند، انتقاد دارم. تکلیف ایران بعد از خروج امریکا از برجام بسیار روشن بود و هست؛ به این معنی که تصمیم قاطع ما که صریح و قاطع باید اعلام می‌شد، باید این می‌بود که برجام را با 1+4 ادامه می‌دهیم. ما پس از خروج امریکا حرف حساب و مطالبه بحقی داشتیم، یعنی انتظار داشتیم 1+4 مابه ازای خروج امریکا را تقبل و تعهد بکند، اما ما به جای این اقدام، در مسیری افتادیم که در آن، بیش از آنکه به اروپا فشار بیاوریم، به اقتصاد خودمان فشار آوردیم.
نشانه‌های شما برای این امر چیست؟
صحبت‌های رئیس جمهوری بعد از خروج امریکا به این صورت بود که ایران چند هفته صبر می‌کند تا اروپا و سایر کشوها چه کار می‌کنند. این مطالب به‌همراه مباحثی که حول «اف.ای.تی.اف» شکل گرفت، علامت‌های منفی به بازار ایران داد مبنی بر اینکه ممکن است ایران از برجام خارج شود. درحالی که در صورت تمایل ایران برای خروج از امریکا، می‌بایست درست روز خروج، تبعات این تصمیم را می‌پرداختیم، نه اینکه مانند امروز، اقتصاد ایران فشارهایی را تحمل بکند، درحالی که هنوز مشخص نیست از برجام خارج می‌شویم یا خیر. بنابراین دقیقاً اهداف ترامپ را محقق کردیم، به این معنی که به اقتصاد خود شوک وارد کردیم و موضع ترامپ را تقویت کردیم. او می‌خواست بعد از خروج از برجام به اقتصاد ایران شوک وارد کند.
راه حل پیشنهادی برای برون رفت از این وضعیت چیست؟
تنها یک راه داریم؛ اختلافات داخلی خود را کنار بگذاریم، از شرایط پیش آمده برای کشور، علیه یکدیگر استفاده نکنیم، اختلافات داخلی را به حداقل برسانیم، صفوف ملی را فشرده بکنیم، عرق ملی ایرانی را تحریک کنیم، با صراحت واقعیت‌ها را به مردم بگوییم، مسئولان عالی رتبه کشور و رؤسای قوای سه گانه یک جور با مردم حرف بزنند و همه پشت سرهم بایستیم و یکدیگر را تقویت کنیم. در این شرایط اگر هم نیاز شد ریاضتی را تحمل کنیم، ریاضت کوتاه مدتی را تحمل کنیم تا حقانیت ایران را در این موضوع ثابت کنیم.
چه نشانه‌ای وجود دارد که در این صورت ایران موفق خواهد شد موانع را پشت سر بگذارد؟
واقعیت این است که ترامپ امروز تنها با ایران برخورد نکرده است. او با همسایگان خود نیز برخورد مشابهی داشته است. ترامپ در جنوب با مکزیک و در شمال با کانادا هم برخورد بدی داشته است، یا حتی با متحدان قدیمی امریکا یعنی اروپا، با شرکای تجاری مانند چین و تقریباً با همه کشورهای مؤثر دنیا بداخلاقی کرده است. ما باید شخصیت، منش و مدنیت ایرانی را به جهان نشان دهیم و آن را به رخ بکشیم تا ترامپ در تنهایی و عزلت خود مجبور شود تسلیم سیاست‌های خردمندانه ما شود. اما اینکه به‌جای این کارها، تا این اندازه اختلافات داخلی را در برخورد با یک مسأله خارجی نیز تعمیم دهیم، با خردورزی سازگاری ندارد. اکنون وقت «هو» کردن رئیس جمهوری نیست، وقت زیر سؤال بردن دستاوردهای مهم نیست، وقت داد زدن سر یکدیگر نیست، بلکه وقت داد زدن سر ترامپ تنهایی است که فقط «نتانیاهو» و «بن سلمان» متحد او هستند. حتی اگر ایران می‌خواهد مذاکره‌ای در سطح بین‌المللی داشته باشد، این مذاکره را باید با اروپا یا 1+4 داشته باشد.
مذاکره با امریکا چطور؟
اگر می‌خواهیم با امریکا گفتمانی داشته باشیم، باید با مخالفان داخلی ترامپ گفت‌و‌گو کنیم، نه با ترامپ و دولت او که همه پیمان‌ها را شکستند.
بنابراین، شما رویکرد آقای موسویان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
تصور می‌کنم بخش دوم صحبت‌های آقای موسویان مبنی بر انتخابات زودهنگام شایسته نیست، اما بخش اول صحبت‌های ایشان درست است که ما در داخل به وحدت و اجماع نیاز مبرم داریم. اما گام اول برای رسیدن به این وحدت این است که دولت قانونی و دولت برخاسته از رأی مردم را زیر سؤال نبریم. ما باید به آقای روحانی کمک فکری بکنیم.
به چه معنی؟
به این معنی که آقای روحانی باید اعمال مسئولیت‌های خود به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را جدی‌تر بگیرد. آقای روحانی باید بپذیرد که کشور دیگر در یک شرایط عادی نیست. آقای روحانی باید با مردم حرف بزند، باید با قشرهای مختلف مردم، با سیاسیون نشست‌هایی را برگزار و مشورت کند، آقای روحانی باید به رهبری نزدیک‌تر شود. زیرا امروز روز وحدت برای مقابله با ترامپ است. به هر حال بخش‌هایی از مردم ناراضی هستند و با چنین وضعیتی نمی‌شود سراغ انتخابات زودهنگام رفت. واقعاً در چنین شرایطی، انتخابات زودهنگام چه مفهوم و معنایی دارد؟ چه سندی داریم که رئیس جمهوری بعدی بتواند مسائل را حل و فصل کند؟ اکنون آقای روحانی رئیس جمهوری منتخب ما است و باید از او بخواهیم که وقت بیشتری بگذارد، باید از او بخواهیم تلاش بیشتری بکند و سیاست‌های روشن تری را دنبال کند و باید به این سمت حرکت کند تا قوای دیگر وارد تیم دولت شوند.
شما چه پیشنهادی هم به دولت و هم به ارکان کشور دارید؟
پیشنهاد ما این است که ما همه اختلافات داخلی، اعم از مسأله حصر تا مسائل باقیمانده از سال 88، همه این مسائل را حل و فصل کنیم، به یک وحدت بسیار تعیین‌کننده و باشکوه برگردیم و با وحدت تمام با سیاست‌های خصمانه ترامپ مقابله کنیم. در این مسیر هم با همه کشورهای دنیا، منهای ترامپ و حامیان منطقه‌ای او، حتی با مخالفان داخلی ترامپ در امریکا گفت‌و‌گو و صحبت کنیم و کنفرانس‌های مختلفی برگزار و رفت‌و‌آمد کنیم، حقانیت خود را اثبات و از حقوق خود دفاع کنیم و حتی اگر لازم شد، بخشی از ریاضت‌ها را تحمل کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید