مجازات متخلفان و سارقان ادبی بازدارندگی بیشتر داشته باشد

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به مجازات حبس 6 ماه تا سه سال برای متخلفان نشر غیرقانونی کتاب، بر بازدارندگی بیشتر مجازات این افراد تاکید کرد.

محمود آموزگار  اظهار داشت: چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب موضوع تازه ای نیست، سالهاست با این مساله به ویژه بعد از رونق و رشد فضای مجازی رو به رو هستیم.
وی افزود: برخی با بارگذاری فایل پی دی اف کتابها در این فضا بدون اجازه صاحب اثر حقوق ناشر، مولف و مترجم کتاب را نادیده می گیرند، از این رو از سال 89 در اتحادیه در پی راهکاری برای مقابله با این پدیده بودیم.
آموزگار ادامه داد: کارگروه هایی در این رابطه تشکیل اما نتیجه مورد انتظار به دلایلی حاصل نشد، هرچند یکی از دلایل تناسب نداشتن قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان مصوب سال 1348با شرایط و اقتضائات امروز است بنابراین قانون یاد شده نیاز به تغییراتی دارد.
عضو هیات رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران با بیان اینکه این قانون فقط به جغرافیای ایران توجه کرده، اضافه کرد: این مساله موجب شده تا آثار خارجی آزادانه و بدون پرداخت حقوق آن در ایران ترجمه و چاپ شده و به فروش رسد بنابراین این قانون دارای اشکالاتی است.
وی توضیح داد: کارگروهی به همین منظور در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شکل گرفت که اولین جلسه آن نیز 8 شهریور سال 94 تشکیل شد، در پنجمین جلسه این کارگروه نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند که نتیجه پیگیری ها منجر به امضای تفاهم نامه ای میان اتحادیه با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در تاریخ 22 دی ماه سال 95 شد.
آموزگار خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه با سه هدف مشخص صیانت از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان، بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی در حوزه نشر و فرهنگ سازی در جهت موضوع تفاهم نامه و ترویج اخلاق حرفه ای منعقد شد.

** رفع این مشکل عزم ملی می طلبد
وی با بیان اینکه موضوع سرقت های ادبی و کپی های غیرقانونی ملی است و رفع مشکل آن عزم ملی می طلبد، گفت: پس از چند جلسه به این نتیجه رسیدیم باید همراهی و همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی را داشته باشیم از این رو اقداماتی در این ارتباط انجام شد.
آموزگار ادامه داد: نامه ای توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قوه قضاییه و نامه ای نیز توسط اتحادیه به رییس کل دادگستری استان تهران نوشته شد، در این رابطه جلسه ای نیز با سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی استان تهران تشکیل شد.

** شاکیان به اتحادیه مراجعه کنند
عضو هیات رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران با بیان اینکه انتشار غیرقانونی کتاب ضرر و زیان هایی را متحمل ناشران و نویسندگان می کند، گفت: همه افرادی که آثارشان غیر قانونی منتشر شده می توانند شکایت نامه خود را به اتحادیه تسلیم کنند.
وی افزود: پس از تنظیم وکالت نامه در دفترخانه، اتحادیه با استخدام وکلای دادگستری مساله را بررسی و پیگیری می کند.
به گفته آموزگار، در تفاهم نامه یاد شده به پیگیری این مساله به عنوان یک امر فوری؛ آنی و کوتاه مدت اشاره شده است.
رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه به تعدادی از کتابفروشان عضو اتحادیه که اقدام به فروش کتاب های غیرقانونی می کردند، تذکر لازم داده شد، گفت: این افراد را متوجه این نکته کردیم که از صحت فاکتورها و وضعیت کتاب ها اطلاع داشته باشند و این نوع کتاب ها به ندرت در کتابفروشی های عضو اتحادیه یافت می شود.

** سود حویان سراغ موسسات و نهادها می روند
وی توضیح داد: بررسی ها نشان داد سودجویان اکنون روشی برای فروش کتاب های قاچاق و غیر قانونی پیدا کرده اند و آن برپایی نمایشگاه در سازمان ها و وزارت خانه ها و عرضه این کتاب ها با تخفیف های 50 درصدی است.
آموزگار با تاکید بر این مطلب که هیچ ناشری اجازه ندارد بدون مجوز اتحادیه اقدام به برپایی نمایشگاه کند، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از این سودجویی نامه ای به امضای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به سازمان ها، مراکز دولتی، شرکت ها و وزارت خانه ها ارسال شد.
وی با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات، ساخت تیزرهایی نیز در دستور کار قرار گرفته ابراز امیدواری کرد تا پایان شهریور ماه جاری بتوان یک گزارشی کامل و جامع را درباره اقدامات انجام شده در این باره ارائه کرد.

** طرح عیدانه به شناسایی این کتاب ها کمک کرد
رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان داد، در طرح عیدانه کتاب، برخی از این کتاب ها فروش رفته است.
وی درباره میزان تخلفات گفت: به طور معمول حدود ۱۰ درصد کتاب‌های یک ناشر این شانس‌ را پیدا می‌کند که به چاپ‌های بالاتر برسد و فروش آن ۱۰ درصد، هزینه چاپ و عرضه ۹۰ درصد دیگر را پوشش می‌دهد، هر اندازه ناشر حرفه‌ای‌تر می‌شود، طبیعتا این ۱۰ درصد هم بیشتر می‌شود و از آن طرف به همان نسبت بیشتر در معرض سرقت ادبی قرار می‌گیرند.
سخنگوی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی کتاب‌ها ادامه داد: تعدادی از ناشران وقتی می‌بینند، کتابشان که تا پیش از این مثلا ۲۰ هزار نسخه فروش داشته، به یکباره دچار افت فروش می‌شود و این عدد مثلا به پنج هزار نسخه می‌رسد، متوجه می‌شوند که این اثر در جای دیگری به صورت غیرقانونی چاپ، تکثیر و عرضه شده است.
به گفته وی، این وضعیت به گونه ای است که برخی ناشران به وزارت ارشاد مراجعه و خواستار این می‌شوند که از درج شمارگان کتاب‌هایشان در سرشناسه آن معاف شوند تا شاخک‌های سودجویان بازار نشر نسبت به این کتاب‌ها حساس نشود.
آموزگار اضافه کرد: طبق آماری که در دوره قبل نمایشگاه کتاب صادر شد، حدود ۴۵ ناشر، به خاطر تخلفاتی از همین دست از حضور در نمایشگاه امسال محروم شده‌اند هرچند آنها به هر دری می‌زنند تا گره کار خود را باز کنند اما اطمینان می‌دهم که با قاطعیت جلوی این متخلفین ایستاده‌ایم و اجازه نخواهیم داد قانون را زیر پا گذارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید