التهابات بازار ارز به نفع هیچ کسی نیست

    کد خبر :309849

با شدت گرفتن نوسان در بازار غیررسمی ارز، تقاضا برای خرید افزایش یافته که این امر بر التهابات آن افزوده است. تحلیلگران بازار در کنار انتقادات نسبت به سیاست‌های اخیر ارزی، از مردم می‌خواهند که اینگونه بازار ارز را جارو نکنند؛ زیرا این اوضاع را برای آنها بدتر می‌کند.

به گزارش ایسنا، قیمت دلار امروز (یک‌شنبه) در بازار غیررسمی به ۸۷۰۰ تومان رسیده است. این ارز در هفته گذشته تا حدود ۷۴۰۰ تومان قیمت خورده بود، اما در فاصله دو روز بیش از ۱۰۰۰ تومان گران شده که جای تامل دارد. نرخ یورو هم به ۹۵۰۰ تومان رسیده است. شدت گرفتن نوسان در بازار ارز موجب ایجاد و تکرار روال قبلی یعنی هجوم متقاضیان برای خرید ارز شده؛ به طوری که بررسی‌های میدانی از این حکایت دارد که خانوارها برای خریدهای خرد وارد بازار شده و به دنبال دریافت دلار هستند. البته در کنار آن تقاضای سرمایه‌ای و تجاری نیز وجود دارد. صرافان می‌گویند در این بین حتی افرادی می‌آیند که با دریافت حقوق حدود دو میلیون تومانی خود می‌خواهند آن را به دلار تبدیل کنند.

صرافان و دلالان بازار ارز از روند رو به رشد قیمت‌ها در دو روز گذشته متعجب مانده و می‌گویند بازار ثبات ندارد و هر لحظه ممکن است قیمت‌ها تا بیش از این افزایش پیدا کرده یا ممکن است سقوط کند. صرافان معتقدند در مدت اخیر عرضه ارز بسیار کاهش یافته و ارز بازار تامین نشده و این خود با توجه به تقاضایی که وجود دارد بر التهابات آن افزوده است.

اما در شرایط پیش آمده برای بازار ارز، گفت‌وگو با تحلیلگران ارز از این حکایت دارد که متاسفانه در شرایطی که عرضه کم و تقاضای خانگی، تجاری و سرمایه‌ای در بازار بالا می‌رود، نمی‌توان انتظاری غیر از این داشت و افزایش قیمت‌ها طبیعی است. به گفته آنان به هرحال وقتی که بانک مرکزی نتوانسته در سیاست‌های جدید ارزی تمامی تقاضاهای موجود را تعریف و پاسخ دهد، مشخص است که این تقاضا به سمت بازار ارز حرکت خواهد کرد.

در این باره افسری – تحلیلگر بازار ارز – بر این تاکید دارد که از همان ابتدای اجرای سیاست ارزی بارها تحلیلگران و کارشناسان هشدار دادند که این روند و سیاست نمی‌تواند پاسخگوی بازار ارز باشد و باید دولت بازار غیررسمی را به رسمیت بشناسد ولی متاسفانه بی‌توجهی مسوولان به هشدار کارشناسان اکنون چنین نتایجی را رقم زده است. به هرحال تصمیمات اتخاذ شده نمی‌تواند همیشه درست باشد و باید به نظر کارشناسان اهمیت داده شود.

وی می‌گوید: اگر در فروردین‌ماه که نوسان بازار موجب عبور قیمت دلار از ۵۰۰۰ تومان شد به گونه‌ای بازار ارز کنترل و مدیریت می‌شد و چنین تصمیم‌های هیجانی گرفته نمی‌شد، به طور حتم اکنون وضعیت دلار اینگونه نبود.

این تحلیلگر بازار ارز با اشاره به رفتار هیجانی مردم در بازار ارز یادآور شد: نمی‌توان از مردم گله کرد؛ چرا که آنان حس می‌کنند متاسفانه ارزش پول‌شان در حال کاهش است و وقتی اقتصاد ما نمی‌تواند این تضمین را به آن‌ها بدهد که ثبات برقرار است در نهایت ممکن است دست به هر اقدامی بزنند. با این حال مردم باید بدانند که در این شرایط نباید به سمت التهاب بازار و هیجان آن کشیده شده و اینگونه بازار را جارو کنند. به هر حال گرچه رفتار مردم در بازار ارز ناشی از شرایط موجود است و آنها عامل اصلی آن نیستند، اما اصرار بر ایجاد تقاضای کاذب موجب بدتر شدن اوضاع موجود می‌شود که به نفع خود مردم نیست.

به گزارش ایسنا، از ۲۱ فروردین ماه سال جاری با شدت گرفتن نوسان بازار ارز و عبور قیمت‌ها از ۶۰۰۰ تومان، دولت به یکباره تصمیم به اجرای سیاست جدید ارزی در بازار گرفت و با اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی و تعیین نرخ برای سایر ارزها امیدوار بود تا جریان گردش ارزی را کنترل کرده و ساماندهی کند. به همین منظور اعلام کرد که دیگر بازار ارز را به رسمیت نشناخته و معاملات ارزی صرافان ممنوع می‌شود. اما این سیاست اعمالی بر بازار ارز دوام نیاورد و از همان ابتدا بازاری که دیگر از نگاه مسئولان رسمیت نداشت، به فعالیت خود در فضایی غیرشفاف ادامه داد.

کارشناسان هشدار داده بودند که شرایط موجود به نفع حوزه ارزی پیش نخواهد رفت و نمی توان بازار ارز را اینگونه دستوری و با حذف بازیگران آن به ویژه صرافان اداره کرد. این در حالی است که زمزمه‌هایی در مورد تغییرات در سیاست فعلی و نرخ موجود ارز مطرح است که ممکن است به زودی در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید