اهمیت رویداد «اینوتک» در حوزه تجهیزات پزشکی

    کد خبر :309584

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: حدود ۱۰۴۰ شرکت دانش بنیان حوزه سلامت داریم که از این میزان حدود ۴۵۰ شرکت در حال حاضر محصول تجاری شده در بازار دارند.

حسین وطن پور در نشست خبری سومین رویداد ملی اینوتک، اظهارداشت: در حوزه فناوری چند رویداد را در کشور دنبال می‌کنیم که یکی از آنها ایده بازارهایی است که در دانشگاه‌های مختلف برگزار شده است. رویداد اینوتک نسبت به ایده بازارها جلوتر است و در واقع ایده‌ها تبدیل به محصول آزمایشگاهی شده است. جشنواره فناوری و فن بازارها نیز برگزار خواهد شد که بتوان محصولات را به بازار منتقل کرد.

وی افزود: حوزه فناوری رسالت سنگینی در زمینه سلامت دارد. در آینده ممکن است مشکلات جدی در زمینه واردات محصولات داشته باشیم که به همین علت شرکت‌های دانش بنیان رسالت سنگینی دارند.

وطن پور ادامه داد: در نمایشگاه ایران هلث بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان محصولات خود را عرضه کردند و به طور مثال اتاق عملی در این نمایشگاه نشان داده شد که تمام تجهیزات آن تولید داخل است. ۵۲ شرکت دانش بنیان کشور جزو شرکت‌های صادراتی هستند و شرایط فعلی کشور اقتضا می‌کند که از تجربه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیره در زمینه سلامت استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: وقتی کشورها با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شوند معمولا به سمت استفاده از بودجه‌های پژوهشی می‌روند، اما باید توجه کنیم وقتی بودجه محدود می‌شود باید آن‌چه داریم را به تحقیقات و فناوری اختصاص دهیم. زیرا فناوری می‌تواند کشور را از وابستگی نجات دهد. وزارت بهداشت نیز از این نوع رویدادها در حوزه فناوری حمایت می‌کند.

به گزارش مهر، وطن پور درباره تعداد شرکت‌های دانش بنیان و محصولات آنها بیان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان ثبت شده در حال حاضر ۳۵۰۱ شرکت است. این آمار به صورت هفتگی و ماهیانه متغیر است. حدود ۱۰۴۰ شرکت شامل شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت است و از این میزان نیز حدود ۴۵۰ شرکت در حال حاضر محصول تجاری شده دارند. ۲۷۰۰ محصول دانش بنیان در بازار وجود دارد و ۵۲ شرکت دانش بنیان نیز محصولات صادراتی دارند. در سال جاری تمرکز ما بر بازارسازی و حمایت از این شرکت‌ها خواهد بود.

محورهای سومین رویداد اینوتک

محمد مهدی آخوندی رئیس انجمن علی جنین شناسی ایران، گفت: رویداد امسال سه محور اصلی آی تی و سلامت، تجهیزات پزشکی و امنیت غذایی خواهد داشت.

وی درباره مشکلات ارتباط بین دانشگاه و صنعت اظهار کرد: طی سال‌های اخیر در این زمینه مشکلات بسیاری وجود داشته است که دلایل مختلفی دارد. به همین علت پنلی در این رویداد به همین منظور برگزار خواهد شد و نمونه‌های موفق و ناموفق ارتباط دانشگاه و صنعت را در این پنل بررسی می‌کنیم. در این پنل یکی از شرکت‌هایی حاضر خواهد بود که مجموعه ۱۵۰ شرکت در زمینه‌های مختلف است.

در ادامه، لادن گیاهی دبیر علمی سومین رویداد اینوتک سلامت، گفت: در این رویداد کارگاه‌ها و پنل‌های مختلفی برگزار خواهد شد.

فناوری اطلاعات در اینوتک

امید پورنیک رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: مشوق برگزاری رویدادهایی مانند این، نتایجی است که در هر رویداد یا همایش به دست می‌آید. در رویدادهای قبلی شاهد این بودیم که بسیاری از شرکت کنندگانی که نیاز به حمایت و فرصت و همراهی سایرین داشتند تا بتوانند وارد فضای تجارت و کسب و کار شوند، حاضر بودند و امروزه آن‌ها را در جایگاه‌هایی می‌بینیم که مشخص می‌کند حمایت‌ها به نتیجه رسیده است.

وی افزود: اهمیت حوزه فناوری اطلاعات سلامت در این دوره تبیین می‌شود. یکی از مزیت‌های فناوری اطلاعات سلامت این است که دوره بازگشت سرمایه بسیار کوتاه است و میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه چندان بالا نیست. تخصص‌های نه چندان پیچیده با تشکیل تیم‌های مناسب در این حوزه منجر به نتایج خوبی خواهد شد و این حوزه بازار بسیار مناسبی را در جهان دارد. در کشور ما نیاز به حمایت از مجموعه‌های فعال در فناوری اطلاعات سلامت وجود دارد و باید از حوزه‌های مختلف افراد در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند تیم‌سازی کنند و به نتیجه برسند.

پورنیک ادامه داد: شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی با ایده‌های جذابی در این رویداد شرکت خواهند کرد و همچنین افراد و متخصصین زیادی را دور هم جمع خواهیم کرد تا بتوانیم حداکثر بهره‌مندی را ببریم.

رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره پنل‌های مرتبط با آی تی در رویداد اینوتک گفت: بر اساس اولویت و نیاز ملی، چند حوزه و کارگاه آموزشی انتخاب شد که در مورد سیستم‌های اطلاعات پزشکی و سلامت، اینترنت اشیا در سلامت، دورا پزشکی یا تله مدیسین و هوش مصنوعی و مدیریت کلان داده‌های پزشکی خواهد بود. در این پنل‌ها فرصت‌ها و چالش‌ها و انتقال دانش و آشنایی و روش کسب و کار یا برنامه‌های کسب و کار در هر حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا شرکت کنندگان بتوانند ایده پردازی و توسعه ایده و ورود محصول به بازار را رقم بزنند. همچنین کارگاه‌هایی نیز به صورت عملی و کاربردی در خصوص این موارد برگزار می‌شود.

تغذیه و امنیت غذایی در اینوتک

مهدی فرهودی مدیر مرکز رشد انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست خبری گفت: یکی از رسالت‌های انستیتو ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری است و این رویداد می‌تواند بستر مناسبی برای این موضوع باشد. کارگروه علمی از اساتید مجرب دانشگاه‌های مختلف برای این رویداد تشکیل شد. سه پنل برای تغذیه در این رویداد تشکیل شده است. امروزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا در صنعت غذا در حال گسترش هستند و حضور در این پنل‌ها می‌تواند کمک موثری به استارت آپ‌ها کند.

وی ادامه داد: در پنل‌ها از حضور اساتید با تجربه و سازمان‌های مختلف استفاده شده تا پاسخ‌گوی نیاز استارت آپ‌ها باشیم. این استارت آپ‌ها نیاز دارند که بدانند برای تولید باید چه مجوزهایی را کسب کنند و این شرکت‌ها می‌توانند با این موارد آشنا شوند و بدانند که قانون گذار چه انتظاراتی را از استارت آپ‌ها دارند.

فرهودی گفت: محصولات پروبیوتیک و غیره به علت توسعه بیولوژیک کشور در حال حاضر در کشور مد نظر قرار دارد و پنلی برای این محصولات نیز در سومین اینوتک برگزار خواهد شد.

تجهیزات پزشکی در سومین رویداد اینوتک

امیر سالار جعفر پیشه رئیس مرکز توسعه و فناوری دانشکده توان‌بخشی و بهزیستی ایران نیز در این نشست خبری گفت: یکی از محورهای کلیدی کشور استقلال در حوزه تجهیزات پزشکی است. تفکر ناظر بر اینوتک یک تفکر نظام‌مند است. کارگاه‌ها و پنل‌های پیش‌بینی شده در این رویداد می‌تواند تمام مسیر در مورد تجهیزات پزشکی را پوشش بدهد. کارگاه‌هایی برای شکل گیری و هدایت ایده‌ها به سمت بازار برگزار خواهد شد. همچنین در زمینه تامین سرمایه، دریافت تسهیلات از مراجع قانونی و غیره نیز مطرح خواهد شد.

وی افزود: تبیین برنامه صادرات نیز در این رویداد مطرح خواهد شد که شرکت‌ها بتوانند در زمینه صادرات نیز اطلاعاتی کسب کنند. از افرادی که شرکت‌های دانش بنیان مرتبط دارند نیز در این رویداد استفاده کردیم. همچنین از افراد خبره‌ای که در تامین سرمایه می‌توانند مهم باشند نیز برای حضور در پنل‌ها دعوت شدند.

سومین رویداد ملی اینوتک سلامت توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، انجمن علمی جنین شناسی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی از ۱۴ تا ۱۶ تیر ماه ۹۷ در بوستان گفتگو تهران برگزار خواهد شد.

محورهای این دوره از اینوتک شامل تجهیزات پزشکی و توان‌بخشی، فرصت‌های کارآفرینی در حوزه امنیت و ایمنی غذایی و فناوری اطلاعات در سلامت خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید