کشورهایی که مجازند تولید نفت خود را افزایش دهند

    کد خبر :308994

اعضای اوپک در نشست روز جمعه توافق کردند تا تولید خود را به میزانی افزایش دهند که با سقف توافق‌شده در ابتدای سال ۲۰۱۷ برابری داشته باشد. به این ترتیب این توافق نفت چندانی را به بازار اضافه نخواهد کرد.

الهام میرمحمدی: اعضای اوپک روز جمعه به طور رسمی توافق کردند تا به قرارداد کاهش تولید متعهد باقی بمانند. بر اساس بیانیه پایانی اجلاس اخیر اوپک در وین، تولید اوپک از زمان امضای قرارداد زیر سقف مورد توافق بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، حالا اعضای اوپک توافق کرده‎اند تا تولید خود را به میزانی افزایش دهند که با سقف توافق‌شده در آغاز سال ۲۰۱۷ برابری داشته باشد.

بر اساس گزارش منتشرشده در مورد میزان پایبندی کشورها در ماه می، تنها عربستان سعودی می‌تواند تولید خود را افزایش دهد. این میزان از افزایش تنها ۶۰ هزار بشکه در روز است که خیلی کمتر از حجم مورد نیاز بازار است.

بنابراین اوپک در صورتی که می‌خواهد تولید خود را بالا ببرد باید به دنبال راه‌حلی باشد تا به کشورهایی چون عربستان سعودی که دارای ظرفیت بالاتری هستند، اجازه دهد کاهش تولید کشورهایی چون ونزوئلا را جبران کند؛ همان راه‌حلی که ایران با آن مخالفت کرده ست.

نمودار زیر کشورهایی را که اجازه افزایش تولید دارند و کشورهایی که نمی‌توانند تولید خود را افزایش دهند، نشان می‌‌دهد. عراق، ایران، ونزوئلا، آنگولا، گابن و گینه استوایی از جمله کشورهایی هستند که شرایط تولید بیشتر را ندارند.

نشست ۱۷۴ اوپک به دنبال آن برگزار شد که کشورهای ایالات متحده امریکا، چین و هند، کاهش عرضه کارتل نفتی و افزایش قیمت را به ضرر اقتصاد جهانی دانستند.

اوپک و سایر شرکای غیرنفتی از جمله روسیه و عمان از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون تولید روزانه خود را حدود ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش داده‌اند و این توافق کمک کرده تا طی ۱۸ ماه گذشته بازار به تعادل برسد. قیمت نفت از ۲۷ دلار در سال ۲۰۱۶ به ۷۴ دلار در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

کاهش تولید بیش از حد دلایل مختلفی دارد. از یک‌سو افت تولید کشوررهایی چون ونزوئلا و آنگولا نقش موثری در کاهش بیش از حد عرضه داشته است. از سوی دیگر، تعهد بیش از حد عربستان سعودی به این توافق، کاهشِ بیشتر را به دنبال داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید