انتقادات محسن هاشمی از عدم حمایت از موسیقی ایرانی

    کد خبر :308901

رييس شوراي شهر در مراسم تقدير از اساتيد موسيقي خانه موزه استاد اميرجاهد گفت : اساتید بنام موسیقی ایران، چه میزان از سوی دیپلماسی عمومی ما که هنر یکی از موثرترین ابزارهای آن است حمایت شده اند؟ما سرمایه گرانقدری در موسیقی داریم که تنها بخش کوچکی از آن را در عرصه های بین المللی ارائه شده است و چهره هایی نظیر استاد شجریان، استاد ناظری و استاد علیزاده در عرصه بین المللی مطرح شده اند اما برای هنرمندان شاخص بسیاری هنوز نتوانسته ایم فضای مناسبی در حوزه بین المللی فراهم کنیم.

به گزارش انتخاب، محسن هاشمی افزود: استاد محمدعلی امیرجاهد که این خانه موزه در منزل ایشان تاسیس و به محل گردهمایی اهالی موسیقی تبدیل شده، یکی از مفاخر فرهنگ ایران است که حدود یک قرن پیش در سال 1299، و در سن 24 سالگی به عنوان دبیر انجمن اشاعه و اعتلای موسیقی کشور شد و تا پایان عمر خود در سن 81 سالگی خدمات شایان توجهی برای موسیقی ایران به یادگار گذاشت

او با بیان اینکه شاید بتوان تصنیف های ایشان را که با ساز و صدای اساتید برجسته موسیقی ایران ماندگار شده است، از شاهکارهای موسیقی سنتی و بومی حتی در سطح بین المللی به شمار آورد، اظهار داشت: پیوند استاد محمد معین که از چهره های ماندگار ادبیات فارسی است با خانواده استاد جاهد، تداعی گر وحدت عرفانی شعر و ملودی در موسیقی عرفانی ایرانی است که جا دارد از حضور دختر استاد معین که نوه استاد امیرجاهد نیز می باشند در این مراسم تقدیر کنیم.

هاشمی ادامه داد: از حدود 50 سال پیش که مارشال مک لوهان، ایده دهکده جهانی و فرهنگ فراملی را مطرح کرد، این نگرانی برای صاحبان خرده فرهنگها و فرهنگهای ملی و بومی ایجاد شد که با گسترش ارتباطات، خرده فرهنگها تحت الشعاع فرهنگ غالب جهانی آمریکا قرار بگیرد و با خطر تضعیف و انقراض مواجه شود که عملا همین اتفاق نیز تا حدودی افتاد و امروز صنعت سینما و موسیقی در ابعاد جهانی و بین المللی عمدتا تحت نفوذ و کنترل شرکتها و برندهای بین المللی است.

رییس شورای شهر تهران افزود: این موضوع در حوزه موسیقی ایرانی نیز اتفاق افتاد و موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، امروزه فراگیری و مخاطب گسترده خود در جامعه ایران را از دست داده و بخش قابل توجهی از نسل جوان به موسیقی های غربی، زیرزمینی و فاقد ارزش هنری روی آورده اند.

هاشمی با طرح این پرسش که «اگر ما نگران فرهنگ ایرانی – اسلامی و میراث گرانبهای هنری و ملی خود هستیم در برابر موج انبوه فعالیتهایی که غرب در راستای اشاعه فرهنگ خود انجام داده است چه کرده ایم؟» گفت: انجمن اشاعه و اعتلای موسیقی ایرانی که استاد امیرجاهد صد سال قبل دبیر آن بود کجاست؟ چه حمایت جدی از موسیقی ایرانی که از ارزشمندترین انواع موسیقی سنتی در جهان است و می تواند مخاطب بین المللی را به سوی خود جذب کند انجام شده است؟ اساتید بنام موسیقی ایران، که تعدادی از آنها در این جلسه حضور دارند چه میزان از سوی دیپلماسی عمومی ما که هنر یکی از موثرترین ابزارهای آن است حمایت شده اند؟

او افزود: ما سرمایه گرانقدری در موسیقی داریم که تنها بخش کوچکی از آن را در عرصه های بین المللی ارائه شده است و چهره هایی نظیر استاد شجریان، استاد ناظری و استاد علیزاده در عرصه بین المللی مطرح شده اند اما برای هنرمندان شاخص بسیاری هنوز نتوانسته ایم فضای مناسبی در حوزه بین المللی فراهم کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه «اگر می خواهیم در برابر تهاجم فرهنگی ، فرهنگ سنتی و ملی ایران را حفظ کنیم نیازمند برنامه ای جامع و حمایت جدی از هنرمندان و آثار هنری داخلی هستیم» گفت: البته حفظ شان و کرامت اساتید هنر، مهمترین اولویت است و اگر دستگاههای مسئول تنها زمینه را برای فعالیت و ارائه آثار هنری تسهیل کنند، میزان علاقه شهروندان ایرانی به هنر فاخر به اندازه ای است که اقتصاد هنر را تامین کند، زیرساختهای مناسب شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر می تواند در این موضوع مورد استفاده صحیح قرار گیرد.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که شعارهایی نظیر “هنر نزد ایرانیان است و بس” از حیطه شعار به اشباع ظرفیت داخلی و حضور جدی در صحنه های بین المللی تبدیل گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید